کاهش اقبال عمومی به مسابقات قرآن آسیب‌شناسی شود
کد خبر: 4086182
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

کاهش اقبال عمومی به مسابقات قرآن آسیب‌شناسی شود

داور مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه اقبال به مسابقات قرآن چه از سوی شرکت‌کنندگان و چه عامه مردم کاهش یافته است گفت: متولیان قرآنی باید به هر تدبیری، قرآن را به سطح جامعه بیاورند.

مسابقات قرآنسعید فیاض، داور مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به تفاوت مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در سال‌هایی که به عنوان شرکت‌کننده یا داور مسابقات حضور داشته‌ است با شرایط کنونی گفت: در آن سال‌ها هم کیفیت و هم کمیت از شرایط مطلوب‌تری برخوردار بود، به نحوی که مسابقات حداقل در زمینه کمیت وضعیت بهتر و بالاتری داشت و با استقبال هم شرکت‌کننده‌ها هم عامه مردم روبرو می‌شد و فضای بسیار باشکوه، پُرحرارت و با نشاطی حاکم بود اما متأسفانه در سال‌های اخیر برگزاری مسابقات به صورت برنامه رسمی انجام می‌شود و از استقبال عامه برخوردار نیست و خیلی کم شرکت‌کننده غیرمتسابق حضور می‌یابد.

این داور قرآنی افزود: یکی از اقداماتی که باید مورد توجه سازمان اوقاف و همچنین متولیان قرآنی کشور قرار گیرد، این نکته است که با فعالیت‌های علمی و پژوهشی و یا هر ابزاری که در اختیار دارند، دلیل این مهم را بررسی کنند که چرا اقبال به مسابقات قرآن چه از طرف شرکت‌کنندگان و متسابقان چه از طرف عامه مرم و جامعه کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در مورد خود مسابقات، در استان یزد از جهتی بویژه در بخش کیفی نسبت به سال‌های قبل شاهد پیشرفت هستیم و نسبت به 10 سال گذشته که معمولاً قاریان و حافظان کمتر شناخته شده یزدی در کشور داشتیم اکنون از این جهت چهره‌های شاخصی داریم که مشهورترین آنها شهید حسن دانش هستند و حرکت و موفقیتی که این شهید بزرگوار داشت، موجی از فضای قرآنی را ثبت و قاریان و حافظان خوبی در استان تربیت کرد، خوشبختانه اکنون یزد در بین پنج استان برتر کشور قرار دارد، در حالی که قبلاً این گونه نبود.

فیاض با اشاره به اینکه در همین حوزه نیز اُفتی را به لحاظ کیفی مشاهده می‌کنم گفت: در طول 10 سال که قرائت یزد به جایگاه خوبی رسیده، باز هم مقداری از لحاظ کیفی رو به کاهش است و لذا امیدواریم با تدابیری که کارشناسان قرآنی و دستگاه‌های مربوطه می‌اندیشند بویژه اینکه رویکرد دولت جدید نسبت به مسائل قرآنی بیشتر شده و به مسائل قرآنی اهمیت بیشتری می‌دهد، در آینده شاهد رونق بیشتر فضای قرآنی استان باشیم اما به هر تدبیری است، باید قرآن را به سطح جامعه آورد.

رضوان سهرابی، مدیر مؤسسه قرآنی کوثر شیراز که به عنوان ناظر مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف در یزد حضور یافته است، نیز به ایکنا گفت: خوشبختانه مسابقات در بخش بانوان رأس ساعت مقرر و با نظم خاصی آغاز شد و متسابقان از هر شهر و در هر رشته‌ای حضور یافته و در مسابقات شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات رأس ساعت هشت صبح آغاز و تا 7:30 عصر ادامه داشت گفت: در این مرحله هم داوری خوبی حاکم بود و هم مجری برنامه با درایت فعالیت داشت. در مجموع مسابقات در استان یزد به نحو احسن انجام شد و صفای باشکوهی در یزدی‌ها مشاهده کردم و امیدوارم همچون گذشته در کشور شاهد درخشش قرآنیان این استان بویژه بانوان باشیم.

اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha