جایگاه و اهمیت حفظ قرآن؛ از حرف تا عمل
کد خبر: 4090441
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵

جایگاه و اهمیت حفظ قرآن؛ از حرف تا عمل

یک حافظ قرآن با بیان دغدغه‌های حافظان گفت: متأسفانه آنچه در زمینه جایگاه و اهمیت حفظ قرآن کریم از سوی ارگان‌های قرآنی مطرح می‌شود، صرفاً در حد حرف و ادعا است و تا عمل خیلی فاصله داریم.

امیرحسین عطارزاده، حافظ قرآنامیرحسین عطارزاده، حافظ کل قرآن کریم و برگزیده مرحله کشوری پانزدهمین دوره جشنواره قرآنی «مدهامتان» در گفت‌وگو با ایکنا از یزد اظهار کرد: خوشبختانه مسابقات کشوری به لحاظ اسکان متسابقان مناسب بود و داوری سطح قابل قبولی داشت و در مجموع مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار بود به نحوی که با نفر اول سه صدم امتیاز اختلاف داشتم و این موضوع عجیب بود و به اذعان داوران و متسابقان و مسئولان برگزاری در هیچ مسابقه‌ای چنین موضوعی رخ نمی‌دهد که بدین گونه امتیازها نزدیک باشد و می‌توان گفت تقریباً نصف متسابقان رشته حفظ کل راه یافتگان به مرحله کشوری اوقاف بودند و حتی برخی رتبه‌های بین‌المللی در کارنامه خود داشتند و لذا سطح مسابقات بسیار بالا بود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات استانی این جشنواره گفت: مسابقات مرحله کشوری با تأخیر یک ساله از مسابقات استانی برگزار شد این در حالی است که مرحله استانی سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد و به نظرم برگزاری مسابقات بسیار ضعیف بود، هر چند مجازی برگزار شد اما مسئولان اجرایی می‌توانستند با اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر این مسابقات را برگزار کنند تا نمایندگان یزد قوی‌تر و بهتر بتوانند در مسابقات شرکت کنند و همچنین این فاصله‌ای که تا مرحله کشوری رخ داد، مناسب و شایسته نبود.

عطارزاده با گلایه از نحوه رفتار نهادها و ارگان‌های قرآنی بیان کرد: متأسفانه برخی نهادهای قرآنی و حتی می‌توان گفت اکثر نهادهای قرآنی استان خیلی مواقع به نحوی رفتار می‌کنند که افرادی که در عرصه‌های مختلف قرآنی اعم از آموزش، داوری، مسابقه و... تلاش می‌کنند، دلسرد شوند و برخی مواقع به گونه‌ای رفتار می‌کنند که کسب رتبه و یا عدم کسب رتبه یک نفر برای آنها کاملاً یکسان است و ذره‌ای ارزش قائل نمی‌شوند حتی در قالب یک پیامک کوتاه.

وی ادامه داد: اعزام برگزیدگان مرحله استانی این مسابقات به مرحله کشوری در زمینه ایاب و ذهاب مناسب نبود و یک روز قبل از اعزام اطلاع‌رسانی شد و برگشت به یزد نیز با مشکلاتی  همراه بود و لذا بین افرادی که رتبه کسب می‌کنند با افرادی که رتبه کسب نمی‌کنند، هیچ فرقی نیست و این رفتار انگیزه را برای تمرین و تلاش کمرنگ می‌کند.

این برگزیده جشنواره قرآنی مدهامتان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر فعالیت‌های قرآنی در کانون‌های مساجد استان به خوبی انجام شود، اتفاقات خوبی در دل این کانون‌ها رخ خواهد داد اعم از اینکه جلسات قرآنی در سطح مطلوب شکل خواهد گرفت و محافل مختلف قرآنی متعددی برگزار می‌شود و لذا می‌توانیم ثمره آن را در یک یا دو سال آینده در مسابقات کشوری مدهامتان که ویژه کانون‌های مساجد است، مشاهده کنیم البته مسئولان این نهاد باید با اراده برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که حافظان استان یزد دارند، اینکه از توانمندی‌های آنان در زمینه اجرا در برنامه‌های مختلف استفاده نمی‌شود و یا به ندرت اتفاق می‌افتد، علی رغم محافل متعدد قرآنی که در مناسبت‌ها و بازه‌های زمانی مختلف در استان شکل می‌گیرد اما به ندرت از یک حافظ قرآن اعم از نوجوان و بزرگسال دعوت می‌شود.

عطارزاده افزود: برای نمونه به‌عنوان نفر برتر مسابقات قرآن اوقاف و حافظ قرآن که در سال‌های اخیر در مسابقات مختلف حائز رتبه‌های برتر شده‌ام، در سال شاید یک تا دو مورد برای اجرا در محافل دعوت شده‌ام این در حالی است که به گفته حافظان قرآن کریم در سایر استان‌ها، دلیل موفقیت خود را اجرا در جلسات و محافل انس با قرآن مطرح می‌کنند.

وی در پایان گفت: محافل انس با قرآن به همت ارگان‌های قرآنی یزد برگزار می‌شود اما آنچنان که باید و شاید، اهمیتی به بحث حفظ داده نمی‌شود و به نظرم مواردی که در زمینه اهمیت حفظ قرآن از سوی این ارگان‌ها بیان می‌شود در حد ادعا و حرف است، بنده در زمینه مربیگری، آموزش، پژوهش قرآنی فعالیت داشته‌ام و متأسفانه می‌بینم آنچه از سوی ارگان‌های قرآنی در زمینه جایگاه و اهمیت حفظ مطرح می‌شود صرفاً در حد ادعا است و در عمل خیلی فاصله داریم. 

انتهای پیام
captcha