مؤثرترین عوامل حفظ قرآن از نگاه بانوی حافظ اردکانی
کد خبر: 4097872
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰

مؤثرترین عوامل حفظ قرآن از نگاه بانوی حافظ اردکانی

عاطفه عمویی، حافظ کل قرآن معتقد است که شاید حفظ قرآن در ابتدا سخت به نظر برسد، اما با تحمل سختی‌ها و پایان یافتن این مسیر متوجه می‌شویم ‌که همه شیرینی بوده است.

عاطفه عمویی، حافظ قرآن کریم از اردکانعاطفه عمویی، حافظ کل قرآن نسلی از جوانان امروز است که در نوجوانی حافظ قرآن می‌شود. وی هم‌اکنون دوره عالی چهارم مترجمی زبان قرآن را سپری می‌کند و به عنوان مربی به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد. این حافظ اردکانی مؤثرترین عامل در حفظ قرآن را علاقه فرد به این رشته و سپس تلاش و پشتکار برای مرور و تثبیت محفوظات می‌داند.

ایکنای یزد، در گفت‌وگویی با فاطمه عمویی از روند و چگونگی ورود این بانوی اردکانی به فعالیت‌های قرآنی و فعالیت کنونی به عنوان مربی قرآن، پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ از چه زمانی حفظ قرآن را به‌طور جدی آغاز کردید؟

از ۱۵ سالگی حفظ قرآن را شروع کردم. تابستان ۱۳۹۴ به سفر حج عمره مشرف شدم و بعد از آن به مسائل مذهبی و معنوی علاقه بیشتری پیدا کردم. قبل از شروع به حفظ هم مقید بودم که هر روز یک صفحه از قرآن را بخوانم و به مدرسه بروم. همواره این تصور در ذهنم بود که حفظ قرآن را باید از کودکی شروع کرد و از خردسالی به مهد قرآن رفته باشم.

در مدارس سمپاد درس می‌خواندم و طرح‌های حفظ قرآن همچون حفظ سوره لقمان و  حجرات در مدرسه برگزار می‌شد که باید در این طرح یک صفحه از سوره لقمان را حفظ می‌کردیم ولیکن من موفق به حفظ کامل سوره لقمان شدم و از سوی کادر آموزشی مورد تشویق قرار گرفتم مبنی بر اینکه استعداد خوبی برای حفظ قرآن دارم و به‌طور جدی آن را پیگیری کنم بنابراین در تابستان سال ۱۳۹۴ به کلاس حفظ قرآن رفتم.

ایکنا ـ چگونه وارد فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن شدید؟

شاید جرقه روی آوردن به حفظ قرآن از سفر حج بود، اما در مجموع در زمینه مسائل مذهبی تحقیق می‌کردم و قرآن می‌خواندم. همچنین علاقه یکی از دوستان به حفظ قرآن و آمادگی برای رفتن به کلاس حفظ قرآن هم عامل مؤثری بود. در مجموع همه این عوامل من را به سمت حفظ قرآن سوق داد.

به نظرم انسان باید کار خوبی انجام دهد یا اتفاقی خاصی بیفتد تا حفظ قرآن به او هدیه داده شود چرا که حفظ قرآن هدیه‌ای است که خداوند به هرکسی نمی‌دهد. بنابراین انسان باید سطح زمین وجودش را صاف کند تا بذر حفظ در آن کاشته شده و پرورش پیدا کند و ادامه یابد.

ایکنا ـ آیا اعضای خانواده شما حافظ قرآن هستند؟

اعضای خانواده‌ام حافظ قرآن نیستند ولی مادرم فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کنند و کلاس‌های مترجمی زبان قرآن دارند.

ایکنا ـ در چه مؤسسه‌ای آموزش‌ها را فرا گرفتید؟

حفظ قرآن را در مؤسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان فراگرفته و دنبال کردم و از استاد بزرگوار خانم سلیمی که اخلاق فوق‌العاده قرآنی داشتند و عامل به قرآن بودند بهره‌مند شدم، به نظرم رفتار ایشان باعث می‌شد آرامش خاصی در کلاس داشته باشیم و راغب به رفتن باشیم.

ایکنا ـ نظرتان در مورد آموزش‌های مؤسسه چیست؟

آموزش‌ها به صورت پرسش و پاسخ و تحویل محفوظات بود. همچنین در کلاس با حافظان دیگر مباحثه داشتیم که بسیار به کیفیت حفظ کمک می‌کرد. اما مؤثرترین عامل در حفظ قرآن علاقه فرد به حفظ و تلاش و پشتکار برای مرور و تثبیت محفوظات است.

ایکنا ـ بهترین زمان برای حفظ قرآن چه سنی است؟

بهترین سن برای شروع حفظ قرآن حدود ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سالگی است چراکه کودکان در این سن دغدغه ذهنی کمتری دارند و در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن مهارت لازم را کسب کردند و می‌توانند به حفظ قرآن روی بیاورند. همچنین در این رده سنی کودکان تفکر انتزاعی پیدا کردند و قادر به درک مفاهیم و ترجمه قرآن هم هستند که می‌توانند حفظ قوی‌تری داشته باشند.

ایکنا ـ توصیه شما به علاقه‌مندان به حفظ قرآن چیست؟

توصیه من به افرادی که به حفظ قرآن علاقه دارند این است که تلاش و پشتکار داشته باشند چراکه حفظ قرآن گوهر نابی است که به هرکسی هدیه داده نمی‌شود. با توکل به خدا شروع کنند و حتماً هر صفحه‌ای را که حفظ می‌کنند به یکی از ائمه یا شهدا هدیه کنند و از ایشان کمک بخواهند و مطمئن باشند که قرآن حافظشان در زندگی و کسب موفقیت‌هایشان خواهد بود. شاید در ابتدا سخت به نظر برسد ولی با تحمل سختی‌ها و پایان یافتن حفظ متوجه این موضوع خواهند شد ‌که همه شیرینی بوده است. حتماً برنامه‌ریزی داشته باشند و در صورت امکان معنی یا تفسیر آیات را هم بخوانند تا بیشترین حظ و بهره را ببرند.

ایکنا ـ چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟ 

از ۱۵ سالگی که شروع به حفظ قرآن کردم هرسال در مسابقات دانش‌آموزی شهرستان اردکان رتبه اول را به‌دست می‌آوردم. در مسابقات سمپاد استانی نیز رتبه اول را کسب کردم. همچنین در آزمون‌های اوقاف و مدرک تخصصی، موفق شدم نمره قبولی را در ۵ جز، ۱۰ جز و ۲۰ جز به‌دست آورم. هم‌اکنون نیز دوره‌های مترجمی قرآن را می‌گذرانم و در پایان دوره عالی چهارم که آخرین دوره مترجمی زبان قرآن است، شرکت می‌کنم. تابستان امسال هم در ۲۰ جز آزمون‌های اوقاف رتبه اول را کسب کردم.

ایکنا ـ برای تثبیت و نگهداری محفوظات چه میزان زمان می‌گذارید؟

مهمترین رکن بعد از حافظ شدن تثبیت و نگهداری محفوظات است؛ همان‌طور که در دوران حفظ کردن هم حائز اهمیت است. بعد از پایان یافتن حفظ قرآن، فعالیت حافظ برای نگهداری محفوظات به‌طور جدی شروع می‌شود و هر شبانه‌روز باید ۳ جزء قرآن را مرور کند. اکنون که یک سال از حافظ کل قرآن شدن من می‌گذرد، با توجه به اینکه معلم نیز هستم با انجام برنامه‌ریزی، روزانه ۱ تا ۲ جز قرآن را مرور می‌کنم و با یک ساعت وقت می‌توانم مرور را انجام دهم.

ایکنا ـ آیا برنامه‌ای برای آموزش حفظ قرآن برای کودکان و نوجوانان دارید؟

اکنون در مدرسه‌ای که تدریس می‌کنم، در زنگ تفریح حفظ سوره‌های کوچک قرآن را با دانش‌آموزان انجام می‌دهم. البته در شهرستان اردکان نیز کلاس حفظ قرآن برای کودکان ۴ تا ۱۲ سال دارم و خدا را شاکرم که شاگردانم توانستند تا ۵ جز هم حفظ کنند. درست است که حفظ قرآن کار سختی است اما نیاز به تکرار و تمرین دارد، امیدوارم بتوانیم عامل به قرآن نیز باشیم.

انتهای پیام
captcha