حافظان قرآن در یزد کرسی تلاوت ندارند
کد خبر: 4116260
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
نگاهی به وضعیت فینالیست‌های مسابقات قرآن اوقاف / ۲

حافظان قرآن در یزد کرسی تلاوت ندارند

نماینده استان یزد در مرحله فینال مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ کل با بیان اینکه حافظان قرآن در استان یزد فضا و کرسی برای ارائه و اجرای تلاوت ندارند گفت: این موضوع را چند سالی است که فریاد می‌زنیم اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

امیرحسین عطارزاده، حافظ قرآنفینال چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه اواخر دی‌ به میزبانی خوزستان برگزار شد و 8 نماینده استان یزد در گروه بانوان و آقایان به رقابت با دیگر متسابقان پرداختند. هرچند نمایندگان استان نتوانستند در این مرحله حائز رتبه‌های برتر شوند، اما مزیت‌هایی برای استان درپی داشت.

در همین راستا ایکنای یزد، با امیرحسین عطارزاده، نماینده استان یزد در مرحله فینال مسابقات قرآن اوقاف در رشته حفظ کل در زمینه کم و کیف مسابقات، مشکلات و درخواست‌های این جوان حافظ قرآن به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

امیرحسین عطارزاده با اشاره به برگزاری مرحله فینال مسابقات قرآن اوقاف به میزبانی خوزستان گفت: مسابقات نسبت به سال‌های قبل به اذعان داوران، اساتید و همچنین متسابقان این مرحله از لحاظ کمی و کیفی رشد فوق‌العاده‌ای داشت. رشد کمی از جهت اینکه تعداد فینالیست‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده بود و حضور افراد صاحب عنوان و افرادی که در سال‌های گذشته عنوان اول مسابقات بین‌المللی ایران و کشورهای دیگر را پیدا کرده بودند، باعث شد که این مسابقات به لحاظ کمی و کیفی رشد بی‌نظیری را داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه استان یزد در هر سه رشته حفظ کل، قرائت و ترتیل فینالیست داشت، جای خرسندی است که نام استان جزو استان‌هایی باشد که تعداد فینالیست قابل قبولی داشتند.

سطح بالای مسابقات

عطارزاده افزود: در مورد رشته حفظ کل به‌طور خاص با توجه به اینکه افرادی که به فینال راه یافته بودند، اکثراً افراد بین‌المللی بودند و چند سالی بود مسابقات را کنار گذاشته و امسال مجدد شرکت کرده بودند، سطح فوق‌العاده بالایی بود حتی افرادی حضور داشتند که هر سه مرحله مقدماتی، حفظ استقامتی و حفظ در سالن به لحاظ حسن حفظ را به خوبی اجرا کردند اما باز هم حائز رتبه نشدند و این نشان‌دهنده سطح بالای مسابقات بود.

این حافظ قرآن بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم تمرین‌های مستمری که در چند ماه اخیر داشتم و وقت بسیاری که برای تمرین در نظر گرفته بودم و همچنین در جلسات اساتید مختلف حضور یافته بودم اما به علت بی‌تجربگی در زمینه حضور در فینال مسابقات و استرس‌هایی که وجود داشت و البته کمبود اجرا که در استان یزد نتوانستم آن‌گونه که باید و شاید توانایی‌ها را به اجرا بگذارم. هر چند به لحاظ نمره‌های صحت قرائت شامل تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا قابل قبول بود اما اگر نمره مراحل حفظ را دریافت کرده بودم، قطعاً بین برگزیدگان این مسابقات جای می‌گرفتم.

وی ادامه داد: در مورد دیگر نمایندگان استان تا آن جایی که اطلاع دارم، از ماه‌ها قبل تمام تلاش خود را به کار گرفته و تمرین‌های مستمر صورت گرفته بود، پیگیری و ارسال فایل‌ها به اساتید مختلف انجام شده بود و در جلسه استاد کاظمی نیز حضور یافته بودیم  اما با توجه به سطح بالای مسابقات، هیچ‌کدام نتوانستیم حائز رتبه شویم.

دلایل عدم موفقیت نمایندگان یزد

عطارزاده با اشاره به دلایل عدم موفقیت نمایندگان استان گفت: با اساتید و متسابقان از استان‌های مختلف صحبت کردم و در زمینه روش تمرین که توانستند به موفقیت دست یابند، سؤال کردم و به این امر رسیدم که در زمینه روش تمرین، مرور و سایر موارد نمایندگان یزد کم‌کاری نکرده‌اند و همان برنامه‌ها انجام شده بود اما مشکل اصلی متسابقان یزدی این است که کرسی برای ارائه برنامه و اجرا ندارند، متأسفانه به جزء یک جلسه در استان جلسه تخصصی در این سطح نداریم و جایگاهی برای ارائه برنامه نیز نداریم که این امر باعث می‌شود همیشه نسبت به استان‌های دیگر عقب‌تر باشیم.

وی ادامه داد: به اذعان داوران باید 50 تا 60 بار شبیه این مسابقات را در یک فضایی شبیه‌سازی کنیم، فضایی که نسبتاً استرس‌زا باشد و دفعه هفتادم در این گونه مسابقات حضور یابیم این در حالی است که بنده همان دفعه اول در این فضای استرس‌زا قرار گرفتم. شاید دوستان بسیاری به دلیل اینکه نمایندگان استان نتوانستند رتبه برتر کسب کنند، انتقاد می‌کنند اما شاید این انتقاد به این دلیل باشد که خود در این جایگاه قرار نگرفتند، جایگاهی که با پخش مستقیم همراه بوده و داوران حرفه‌ای داوری مسابقات را برعهده دارند، و البته امسال تغییراتی نیز اتفاق افتاده بود.

عطارزاده تصریح کرد: فضای مسابقات سنگین بود و این بی‌تجربگی در اجرا باعث می‌شود نتوانیم آن‌گونه که توانایی داریم به منصه ظهور برسانیم، هر چند به اذعان داوران، یزدی‌ها از استان‌های دیگر هیچ چیز کم ندارند و مشکل آنها عدم اجرا و نبود توجه لازم است که متأسفانه چند سالی فریاد می‌زنیم اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد، حمایتی صورت نگیرد و فضایی برای ارائه برنامه نباشد هر سال نمایندگان استان با تلاش بسیار به فینال می‌رسند اما برای مسابقات اصلی و کسب رتبه، تمرینات و دوره‌های تخصصی‌تر نیازمند اساتید بنام و درجه یک همچون مختاری، کاظمی، فیاض و ... هستیم. بنابراین اگر بخواهیم برای سال‌های بعد شاهد اتفاقات خوبی باشیم، باید از اکنون برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

این فینالیست یزدی با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد و برنامه‌ریزی جدی برای سال بعد در گروه آقایان و بانوان انجام شود، گفت: از نظر اجرا و توانایی نسبت به سایر استان‌ها کم نداریم و مشکل ما کمبود اعتماد به نفس، اجرا و بهره‌مندی از دوره‌های تخصصی است که باعث می‌شود در جایی قرار گیریم که نتوانیم توانایی خود را نشان داده و از موقعیت استفاده کنیم.

میزبانی خوزستان 

وی با اشاره به میزبانی خوزستان در این مسابقات گفت: محل اسکان و سالن برگزاری خوب بود ولی ایرادی که وجود داشت فاصله زیاد سالن برگزاری مسابقات با محل اسکان بود که رفت‌وآمد را برای متسابقان سخت کرده بود. در مورد سطح داوری نیز قابل قبول بود به‌ویژه اینکه سعی شده بود از افرادی استفاده کنند که هم به‌روز باشند و هم باتجربه و ترکیب این موضوع قابل قبول بود هر چند در حفظ استقامتی امکان بهره‌مندی از داوران با تجربه‌تری انتظار می‌رفت.

عطارزاده که پیش از این در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و کل در مسابقات کشوری نیز حضور یافته است، گفت: امسال برای اولین‌بار به فینال حفظ کل راه پیدا کردم البته دو الی سه سال است که فینال برای حفظ کل در نظر گرفته شده و برای اولین‌بار در تاریخ حفظ کل استان یزد توانستم به فینال راه یابم.

انتهای پیام
captcha