مسابقات قرآن اوقاف از نگاه بانوان قرآنی یزد
کد خبر: 4152350
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

مسابقات قرآن اوقاف از نگاه بانوان قرآنی یزد

متسابقان مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان یزد بر زمان‌بندی دقیق و توجه بیش از پیش به بانوان قرآنی تأکید و از نبود برنامه‌ریزی مناسب و نظم خاص بر مسابقات انتقاد کردند.

بانوان قرآنی یزدچهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه در استان یزد با رقابت بانوان قرآنی از شهرستان‌های یزد و زارچ آغاز شد و شرکت‌کنندگان به مدت سه روز به رقابت با یکدیگر پرداختند.

ایکنای یزد، با حضور در بین این بانوان نظر آنان در زمینه مسابقات قرآن کریم اوقاف را جویا شد و با سه نفر از حافظان قرآن که در دوره‌های قبل نیز شرکت کرده‌اند، به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:   

اکرم کریمی، آموزگار و شرکت‌کننده در رشته حفظ 20 جزء که حفظ قرآن را از سال 1379 آغاز  کرده، مشوق اصلی خود را مادرش می‌داند و با توجه به چگونگی ورود به فعالیت‌های قرآنی گفت: هنگامی که حفظ سیدمحمد طباطبایی را از شبکه‌های مختلف دنبال می‌کردیم، مادرم دعا می‌کردند یکی از فرزندانم حافظ قرآن شود.

وی ادامه داد: هر چند در ابتدای امر حتی با روخوانی قرآن نیز آشنا نبودم اما با تشویق مادر و توسط دخترخاله‌ام در کلاس‌‌ قرآن ثبت‌نام و حضور یافتم و مبنا هم تقلید از استاد پرهیزگار بود، البته در اواخر حفظ قرآن به گونه‌ای شد که هفته‌ای یک جز قرآن حفظ می‌کردم. خوشبختانه توانستم در این مسیر وارد شوم و تداوم داشته باشد و در مسابقات زیادی شرکت کردم و امیدوارم بتوانم به این کلام الهی عمل کنم.

کریمی با اشاره به مسابقات قرآن کریم نیز گفت: متأسفانه در مرحله شهرستانی با توجه به اینکه زمانبندی دقیقی برای حضور وجود ندارد، امکان انصراف و عدم حضور متسابقان را پررنگ می‌کند. به عنوان مثال زمانی که از هفته‌‌ قبل مسابقات برای حضور تعیین وقت می‌شود، ناگهان یک روز قبل یا صبح روز مسابقه، زمان تغییر می‌کند این در حالی است که یک شرکت‌کننده برای حضور در مسابقات برنامه‌ریزی می‌کند اما به ناگاه با تغییر مواجه می‌شود و همین باعث می‌شود یا انصراف دهد یا انگیزه حضور در سال‌های بعد کمرنگ شود و همچنین افت قرآن‌آموز را رقم می‌زند.

این بانوی معلم قرآنی تأکید کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها دقیق باشد و مسئولان بیشتر به فرهنگ قرآنی پرداخته و به قرآنیان بها دهند، همچنین شاهد برگزاری کلاس‌های بیشتری برای بانوان باشیم و قرآن‌آموزان با اهدای جوایز مورد تشویق قرار گیرند، شاهد حضور پررنگ‌تری خواهیم بود.

مسابقات؛ روزنه‌ای اُمید برای بانوان قرآنی   

فائزه ابراهیمی، شرکت‌کننده رشته 10 جزء نیز گفت: از سال 1396 در رشته تفسیر در مسابقات شرکت می‌کردم و از همان سال توانستم در رشته حفظ پنج جزء حائز رتبه اول شوم، مدتی به دلیل داشتن فرزند، حفظ قرآن با توقفی همراه شد و اکنون در رشته حفظ 10 جزء شرکت کردم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا حفظ قرآن را در منزل و با نوار سه بار تکرار آغاز کردم، به حضور در مسابقات قرآن دانش‌آموزی و کسب رتبه اشاره کرد و افزود: هر چند به دلیل مشغله‌هایی که اکثر بانوان با آن درگیر هستند، به صورت پیوسته نتوانستم قرآن را حفظ کنم اما همین که توفیق حاصل شد و به تدریج توانستم قرآن را حفظ کنم، خدا را شاکرم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه خوشبختانه قرآن در زندگی‌ام بسیار اثرگذار بوده است اظهار کرد: برکتی که در زندگی دارم، مدیون قرآن هستم، داشتن خانواده سالم و آرامش روحی حاکم بر زندگی به برکت قرآن میسر شده است.

این بانوی قرآنی با اشاره به مشکلات این قشر گفت: با توجه به اینکه در رشته تفسیر نیز فعالیت دارم، برای حضور در مسابقات تفسیر در تبریز پیگیر شدم اما متوجه شدم، سه نفر از رتبه‌داران در بخش بانوان و آقایان با هم مشخص می‌شوند این در حالی است که بانوان محفلی برای ارائه ندارند و تنها به مسابقات اوقاف بسنده می‌شود و می‌توانند با حضور در این مسابقات خود را محک زنند. اگر فعالان قرآنی می‌توانستند در محافل مختلفی که ویژه بانوان در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود، تلاوت داشته باشند در روند رو به رشد آنان تأثیر بسزایی داشت. مسابقات قرآن اوقاف امیدی برای بانوان به شمار می‌رود که سالی یکبار رقم می‌خورد و این قشر برای تلاوت و ارائه توفیق حضور پیدا می‌کنند تا خود را محک زنند.

مسابقات به یک دوره در سال محدود نشود

رقیه برامسی، حافظ کل قرآن که از سال 1388 در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کند، نیز به ایکنا گفت: به نظر بنده مسابقات از نظم خاصی برخوردار نیست و اینکه برنامه دقیقی برای شرکت‌کننده وجود ندارد و بر اساس آنچه تعیین شده، انجام نمی‌شود، کار را برای شرکت‌کننده بویژه بانوان سخت کرده است. اینکه عنوان می‌شود فلان ساعت در فلان روز برای مسابقه حضور داشته باشید، همان روز یا روز قبل از مسابقه، با تماس تلفنی به ساعتی دیگر موکول می‌شود یا برخی مواقع با حضور در محل برگزاری مجدد زمان تغییر می‌کند، این معطلی‌ها برای یک خانم سخت است و باعث انصراف آنها می‌شود. مسابقات قرآن باعث می‌شود به تثبیت حفظ کمک کند، همچنین با سایر بانوان قرآنی آشنا شده و می‌توانیم از تجربیات آنان استفاده کنیم. 

این بانوی قرآنی گفت: با توجه به اینکه به حفظ قرآن علاقه داشتم، این مسیر را دنبال کردم و توانستم در مسابقات رتبه‌هایی کسب کنم. آموزش را در مهد قرآن جوادالائمه(ع) دنبال کردم و بعد از آن حفظ را در کانون شاهد بنیاد شهید ادامه داده و بعد از اینکه توانستم کل قرآن را حفظ کنم، در مسابقات ایثارگران شرکت کردم و رتبه‌هایی کسب کردم.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نیز از مسئولان اوقاف درخواست کرد: برگزاری مسابقات به یک دوره در طول سال اکتفا نشود و حداقل در استان شاهد برگزاری مسابقات بیشتری در طول سال باشیم تا بانوان بتوانند در این مسابقات تلاوت‌ها را در حضور داوران ارائه و محفلی برای تعیین سطح باشد و به تثبیت حفظ نیز کمک کند.

یادآور می‌شود 733 نفر از بانوان و آقایان در رشته‌هایی آوایی و 705 نفر در رشته‌های معارفی در چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امورخیریه در استان یزد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha