۳۴۰ پروژه به‌مناسبت دهه فجر در یزد افتتاح می‌شود
کد خبر: 4119167
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

۳۴۰ پروژه به‌مناسبت دهه فجر در یزد افتتاح می‌شود

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد از بهره‌برداری ۳۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در ایام الله دهه فجر در سطح استان خبر داد.

نشست خبری ابوالحسینی،معاون امور عمرانی استانداری یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدجواد ابوالحسینی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، شامگاه، 12 بهمن ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به‌مناسبت دهه فجر، 340 پروژه با اعتباری بالغ بر سه هزار و 100 میلیارد تومان افتتاح می‌شود، گفت: این مقدار اعتبار برای 2089 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان یزد با 558 میلیارد تومان پروژه قابل افتتاح در صدر قرار دارد که در طول ایام الله دهه فجر و با حضور مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: برخی پروژه‌های دهه فجر با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس انرژی اتمی افتتاح می‌شود و البته در روزهای آینده میزبان وزیر ورزش و جوانان خواهیم بود که نشست رؤسای ادارات زیرمجموعه و افتتاح سالن دو و میدانی به‌عنوان پروژه شاخص، از جمله برنامه‌های سفر وزیر به استان است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام در استان بیان کرد: کشور درگیر پروژه‌های نیمه‌تمام است و یکی از معضلاتی که دولت‌ها با آن مواجه هستند و سعی می‌کنند در آغاز عملیات اجرایی رکوردشکنی داشته باشند، همین موضوع است. تلاش شد در مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان صرفاً پروژه‌های بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری برسد و این دولت سعی کرده پروژه جدیدی تاجایی که ممکن است و ضرورت اقتضا نکند، آغاز نشود.

وی پروژه یزد - طبس  را از جمله پروژه‌های شاخص بیان کرد و گفت: این پروژه اعتباری سنگینی را نیاز دارد و اعتبارات ملی، سفر رئیس‌جمهور، خیری و همچنین منابع معادن در قالب مسئولیت‌های اجتماعی نیز اختصاص یافته و هم اکنون 16 کیلومتر آن تا پایان سال و نزدیک به 40 کیلومتر هم تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالحسینی؛ طرح کمربندی شرقی میبد، راه آهن یزد - اقلید که تاکنون 380 میلیارد تومان هزینه شده و همین مبلغ در سفر رئیس‌جمهور درنظر گرفته شده، کارخانه درخشان در حوزه دانش بنیان، موزه مرکزی یزد را  از دیگر پروژه‌های نیمه تمام در استان برشمرد.

وی بهره‌برداری از سه پارک بانوان را از دیگر پروژه‌ها برشمرد و گفت: در این زمینه اعتبار لازم برای سه پارک بانوان در شهرستان‌های تفت و مروست و همچنین شهر شاهدیه و تجهیز پارک یزد مدنظر قرار گرفت، همچنین طرح‌های هادی روستایی، پروژه‌های فرهنگی امام علی(ع) و تالار مرکزی یزد، مجتمع فرهنگی مروست از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام در استان است.

ابوالحسینی با اشاره به ساخت آپارتمان‌های مناسب سکونت اساتید و دانشجویان متأهل توسط دانشگاه یزد بیان کرد: این واحدها با متراژی متفاوت از خوابگاه دانشجویی در دستور کار قرار گرفته که حدود یک‌هزار واحد به همت دانشگاه یزد در حال انجام است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه ساخت خانه‌های سنتی ویلایی که با حضور رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی شد گفت: این اقدام در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام و هدف خانه‌دار شدن افرادی که تاکنون در تأمین مسکن با مشکل مواجه هستند، است، ثبت‌نام از این افراد انجام و البته هنوز سامانه برای ثبت‌نام باز و افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه همه ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط برای این طرح نیستند افزود: افراد پس از تأیید از سوی نهادهای مرتبط باید توان مالی در تأمین هزینه لازم برای اجرای اولیه این طرح را داشته باشند که در غیر این صورت در مسکن محرومان جای می‌گیرند و ساماندهی می‌شوند.

ابوالحسینی افزود: با توجه به معماری خاص حاکم بر استان یزد و اینکه پروژه‌های آپارتمان‌سازی در مقابل این رویه و معماری قرار داشت، تصمیم گرفته شد خانه‌های ویلایی به‌صورت سنتی ساخته و شهرک جدید در قالب این طرح ایجاد شود که ذات مستقل دارد و لذا تأمین زمین شد و واحدهای مسکونی به‌صورت تک طبقه و انفرادی مدنظر قرار گرفت و با حضور رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی و افراد شناسایی شدند و براساس اولویت‌بندی وجوهی را پرداخت کردند.

وی ادامه داد: اولویت دوم افرادی هستند که در سیاست فرزندآوری قرار دارند و قانون تأکید دارد برای این افراد زمین اختصاص یاید و در اولویت سوم تعداد فرزندان خانواده‌ها مدنظر قرار گرفت و نزدیک به 8 هزار نفر در این سایت مشخص می‌شوند. سایت دوم، سوم و چهارم این طرح نیز مشخص شده و همزمان با تکمیل این سایت‌ها برای متقاضیان مکان‌یابی خواهد شد.

ابوالحسینی با اشاره به اینکه این طرح تلفیقی از منابع بانکی و آورده افراد است افزود: در این طرح پروژه به‌صورت نیمه‌تمام در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در زمینه تأمین زیر ساخت، فونداسیون سقف، نما و ... انجام و واحد به متقاضی تحویل داده می‌شود تا تتمه کار یعنی نازک‌کاری را خود فرد انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مزایای این اقدام گفت: هزینه‌ها می‌تواند برای فرد کاهش یابد و متقاضی می‌تواند از ظرفیت نیروی انسانی نزدیکان خود که در این زمینه مهارت دارند، استفاده کنند، ضمن اینکه زمان پیدا می‌کنند براساس سلیقه خود معماری داخلی ساختمان را شکل دهند. برای سایر مناطق قرار شد شورای مسکن شهرستان‌ها این موضوع را بررسی کنند که در تفت و ابرکوه به این نتیجه رسیدند سایت و زیرساخت‌ها تأمین و از صفر به مردم تحویل داده شود. در این زمینه تجریه میبد را داریم که با موفقیت انجام شد. 

انتهای پیام
captcha