سیره علوی را با ادبیات و نگاه روز به مردم منتقل کنیم
کد خبر: 4119434
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

سیره علوی را با ادبیات و نگاه روز به مردم منتقل کنیم

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به وجه مهم برای انتقال سیره علی(ع) گفت: در ابتدا باید سیره علوی را کاملاً استخراج کنیم و آن را نظام‌مند و سپس با ادبیات و نگاه روز به مردم منتقل کنیم.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 14 بهمن ماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به فرارسیدن ولادت امیرالمؤمنان علی(ع) گفت: امروز هم همانند همه دوران‌های تاریخی، جامعه و بشریت نیازمند اخلاق است و چه کسی برتر از امام علی(ع) در داشتن سیره اخلاقی، چراکه هم با کفار روبرو شد هم با منافقان و هم با تفرقه‌افکنان و بیعت‌شکنان و لذا سیره امیرمؤمنان مخصوصاً در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی باید به شکل ویژه مورد توجه و بهره‌برداری در مراحل مختلف زندگی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال سیره و روش امیرالمؤمنین علی (ع)، سه وجه مهم باید مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: اولاً باید این سیره را کاملاً استخراج کنیم و سپس  آن را نظام‌مند و بعد از آن با ادبیات و نگاه روز سیره علوی را به مردم منتقل کنیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گفت: این ایام فرصت خوبی برای بررسی دستاوردها، توانمندی‌ها، نواقص و کمبودها است تا بدانیم چه بوده‌ایم، چه هستیم و چه خواهیم شد. بدون شک یکی از برجسته‌ترین ابزار دشمن برای مقابله با نظام اسلامی تحریف است که نکته مقابل آن  نیز تبیین قرار دارد.

وی ادامه داد: در حقیقت با تحریف 30 هزار نفر را در مقابل امام حسین (ع) قرار دادند و فضایی را به وجود آوردند که جبهه کفر، فکر و تصور می‌کرد با کشتن امام حسین (ع) ثواب می‌برد. امروز هم دشمن تمام سرمایه خود را روی مسئله تحریف گذاشته است و می‌خواهد در ذهن‌ها اینگونه وانمود کند که اسلام نمی‌تواند نظامی را تشکیل دهد و اگر تشکیل دهد آن نظام کارآمد نیست.

مدرسی افزود: در این رابطه قابل ذکر و تأمل است که آیا به تعبیر آنها یک نظام ناکارآمد می‌تواند طی 43 سال از استقلال، تمامیت ارضی و موجودیت خود در برابر مجموعه‌هایی از توطئه‌های دشمن دفاع کند. آیا یک نظام ناکارآمد می‌تواند کشوری را که از نظر ارتش، تجهیزات و قدرت دفاعی کاملاً وابسته بود به یک کشور دارای اقتدار دفاعی، نظامی و دارای قدرت ضربه متقابل تبدیل کند. آیا یک نظام ناکارآمد می‌تواند طی چهل سال به استناد گزارش سازمان ملل شاخصه توسعه انسانی را شصت پله ارتقا دهد و از این جهت رتبه اول جهان را به خود اختصاص دهد تا جایی که در حوزه‌هایی از جمله بهداشت، درمان، آموزش و غیره شاخص زندگی را از پنجاه سال قبل از انقلاب به هفتاد و هفت سال برساند.

وی ادامه داد: آیا یک نظام ناکارآمد می‌تواند رتبه علمی کشور را از 56 جهان به رتبه 16 و از رتبه  پنجم در منطقه به رتبه اول برساند و سرعت رشد علم در ایران اسلامی را یازده برابر میانگین سرعت رشد علم در جهان برساند. آیا یک نظام ناکارآمد می‌تواند رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران در ثبت اختراعات را از رتبه 39 جهان به رتبه 7 جهان در سال 94 برساند. 

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این ایام جمع زیادی از بانوان دغدغه‌مند و غیرتمند دارالعباده یزد در دفاع از ارزش‌های اسلامی به‌خصوص حجاب و عفاف با مراجعه به مسئولان مختلف و شخصیت‌ها و نهادها دردمندی خود را ابراز کردند. این بانوان حقیقتاً متدین و بسیاری از آنها از خانواده معظم شهدا هستند، انسان‌هایی هستند که برای نظام هزینه کرده‌اند.

وی ادامه داد: غیرتمندی و دغدغه‌مندی را به این بانوان تبریک عرض می‌کنم و این بانوان بدانند در نزد خداوند و مؤمنان جایگاه رفیعی دارند و قطعاً مطالبه‌گری آنها اثرگذار خواهد بود و به تعبیر دیگری  «تا نگرید طفل کی نوشد لبن». اما نکته مهم در این زمینه اینکه باید توجه داشته باشند امر به معروف و نهی از منکر بله، اما تقابل و دو قطبی راه انداختن هرگز؛ ما معتقد هستیم بانوان کم حجاب هم عموماً متدین هستند منتهی باید آداب را هم رعایت کنند اما نباید در مسیر تقابل حرکت کرد.

مدرسی افزود: در این عرصه علاوه بر بهره‌گیری از شیوه‌های درست و نگاه به همه ابعاد موضوع باید مراقب نفوذی‌ها و انحراف در مسیر نیز بود و اجازه ندهند از این حرکت‌ها سو استفاده شود. اتحاد و انسجام تشکیلاتی خود را با داشتن مدیریت واحد حفظ کنند و اینکه گرومیه‌های زیادی باشند و مطالب متعددی را بیان کنند، کار درستی نیست از دیگر سو نیز بدانند مسئولان نظام و استانی هم دغدغه‌مندی داشته و از برخی اتفاقات ناراحت هستند و برای جبران برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند و از دیگر سو مسئولان باید با رعایت همه جوانب از این همه غیرت‌مندی، دغدغه و حساسیت قدرشناسی داشته باشند مبادا سنگ‌ها را ببندیم و متخلفان را آزاد بگذاریم و حرف‌هایی زده شود که دل متدینان را آزرده خاطر سازد.

وی ادامه داد: مسئولی که بیان می‌کند به جای اینکه نگاه کنی چشم‌های خود را روی ناهنجاری ببندید، این صحبت به چه معناست، چشم خودمان را بر روی ناهنجاری‌ها ببندیم. ما انقلاب کرده‌ایم که چشم باز کنیم و ناهنجاری نداشته باشیم نه اینکه بدون دغدغه از مسائل اجتماعی و ارزش‌ها عبور کنیم و هنجارهای خود را از دست دهیم. تداوم این نظام در گرو حفظ ارزش‌ها و حل مشکلات مردم است.

وی با اشاره به زلزله خوی نیز گفت: جا دارد از تمامی کسانی که همت در این زمینه به کمک مردم زلزله‌زده شتافتند، قدردانی کنیم، اکنون مردم گرفتار سرما و بوران هستند و برخی خانه‌ها قابل سکونت نیست و باید علاوه بر حمایت‌ها و اقدامات سریع دولتی  مردم نیز حامی، یاری‌رسان و همراه یکدیگر در سراسر کشور باشند.

انتهای پیام
captcha