دعای مشترک انسان‌ها در بهار طبیعت و قرآن چیست
کد خبر: 4128645
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

دعای مشترک انسان‌ها در بهار طبیعت و قرآن چیست

امام جمعه شاهدیه با اشاره به تقارن بهار طبیعت و قرآن، به درخواست مشترک انسان‌ها از خداوند در این دو بهار پرداخت و گفت: ‏اگر سوء حال انسان به حُسن حال و حُسن حال به احسن حال تبدیل شود، این انسان به کمال مطلق و قرب خدا رسیده است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 26 اسفندماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شاهدیه با اشاره به آیه 10 سوره مبارکه صف، گفت: در فرهنگ دینی عرصه دنیا، به منزله یک بازار است و انسان‌ها هم سوداگران و تاجران این بازار هستند. برخی با سرمایه عظیم خدادادی، متاع ایمان و عمل صالح و بعضی متاع کفر و شقاوت خریداری می‌کنند، چنانچه امام هادی(ع) فرمودند: «اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.»

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه شریفه دو نوع کالای سودآور را برای اهل ایمان معرفی کرده است که ایمان به خدا و رسول خدا(ص) و همچنین جهاد در راه خدا با مال و جان از آن جمله است و سود این تجارت، نجات از عذاب دوزخ، مغفرت الهی، بهشت خدا و فوز و سعادت ابدی خواهد بود.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن اظهار کرد: ‏در این دو بهار یک درخواست مشترک از خدای سبحان داریم به نحوی که در بهار طبیعت عنوان می‌کنیم: «حَوِّلْ حَالَنَا إلَی أحْسَنِ الْحَالِ» و در بهار قرآن می‌گوییم: «اَللّهُمَ‌ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ». ‏اگر سوء حال انسان به حُسن حال و حُسن حالش به احسن حال تبدیل شود، این انسان به کمال مطلق و قرب به خدا رسیده است.

وی ادامه داد: راه رسیدن به آن‌هم، دو چیز یعنی نجات از گناهان و انجام اعمال صالح است. چنانچه مرحوم علامه مجلسی در اعمال ماه‌های سال در دعای روز نوزدهم هر ماه چنین آورده است: «اللّهُمَ إنِّی أسئَلُکَ عَلی أَثَرِ تَهلیلِکَ وَ تَمجیدِکَ وَ تَسبیحِکَ وَ تَکبیرِکَ، وَ الصَّلاةَ عَلی نَبیِّکَ وَ آلهِ» معلوم می‌شود این لا اله الا الله، سبحان الله، الله اکبر و صلوات بر محمد و آل محمد آثار و برکات فراوانی دارد که ما آن را واسطه درخواست خود قرار داده‌ایم.

دهقان‌نیری افزود: آنگاه دو مورد «أَن تَغفِرَ لی ذُنُوبی کُلَّها» و «وَ أَن تُوَفِّقَنی للِأَعمالِ الصَّالِحَةِ» را از خداوند متعال خواستاریم و ثمره این دو چیز در زندگی انسان این است که «حَتّی تَتَوَفّانی عَلَیها عَلی أَحسَنِ الحالِ.»

امام جمعه شاهدیه گفت: امسال نوروز و ماه مبارک رمضان با هم مقارن است. یک درخواست از مسئولان استان داریم و آن اینکه تدبیری اندیشیده شود که نه مسافران نوروزی دچار زحمت و رنج شوند و نه حرمت ماه رمضان شکسته شود. مردم و مسافران نوروزی هم رعایت کنند با روزه‌خواری در ملأعام موجبات خشم پروردگار را فراهم نسازند زیرا روزه‌خواری یک گناه است، تجاهر به روزه‌خواری در ماه رمضان گناه دیگری است. لذا در اسلام برای کسی که حرمت ماه رمضان را بشکند و تجاهر به روزه‌خواری کند، توسط قاضی تعزیر می‌شود.

انتهای پیام
captcha