از احیای کارکرد مسجد تا طنین نوای قرآن در حریم امن الهی + فیلم
کد خبر: 4130650
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

از احیای کارکرد مسجد تا طنین نوای قرآن در حریم امن الهی + فیلم

مسجد جامع کبیر یزد یکی از باشکوه‌ترین مساجد قدیمی ایران در طول نوروز 1402 با اجرای ویژه برنامه‌هایی با حال و هوای ماه رمضان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

برنامه‌های نوروزی در مسجد جامعمسجد جامع کبیر یزد، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد قدیمی ایران محسوب می‌شود که در هر گوشه و کنار آن، یادگارهایی از دوران گوناگون برجای مانده‌ است و این مسجد با معماری منحصر به فرد و خارق‌العاده، یکی از جذابیت‌های اصلی شهر یزد که گردشگران خارجی را بسیار جذب خود می‌کند.

هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است اما نباید از جنبه‌های دیگر مسجد غافل شد. مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیام‌های الهی به شمار می‌رفته است و هم اکنون نیز مساجد در زمینه‌های مختلف دارای فعالیت‌های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت‌ها و کارکردها از تنوع بیشتری برخوردار باشد، مسلماً از جذابیت و اقبال بیشتری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده‌تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت.

در همین راستا و به مناسبت فرارسیدن نوروز که امسال با بهار معنویت و قرآن تقارن یافت، ویژه برنامه‌هایی در مسجد جامع یزد برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گرفت، ایکنای یزد با افراد فعال در مسجد به گفت‌وگو نشست تا در جریان برنامه‌های نوروزی این مسجد قرار گیرد که در ادامه می‌خوانید: 

حجت‌الاسلام سید ناصر حیدری، مسئول برنامه‌های نوروزی مسجد جامع یزد با اشاره به رویکرد مسجد جامع برای بازدیدکنندگان و گردشگران گفت: اصلی‌ترین رویکرد ما در مسجد جامع برای بازدیدکنندگانی که مشرف می‌شوند، این است که بتوانند مسجد را با رویکرد و کارکرد اصیل خود ببینند و لذا برنامه‌هایی از جنس قرآن، معنویت، نماز و دعا برنامه‌ریزی و در حال اجراست و در کنار آن غرفه‌هایی شامل چالش حجاب، گفت‌وگوی دخترانه، غرفه کودک، مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و سایر غرفه‌هایی که در جای جای مسجد برپا شده، در موضوعات مختلف به ارائه خدمت می‌پردازند.

وی ادامه داد: امسال با توجه به تلاقی بهار طبیعت و قرآن برنامه‌های قرآنی افزایش داشت و نمود بیشتری دارد که می‌توان به مناجات‌خوانی، کرسی‌های تلاوت و جزءخوانی قرآن کریم که هر روز در مسجد برگزار می‌شود، اشاره کرد و روح معنویت بیشتری را در این فضا جاری و ساری کرده است.

حجت‌الاسلام محمد صمدنیا، مسئول کانون فرهنگی تبلیغی روشنا نیز با تبریک تلاقی ماه رمضان با بهار قرآن گفت: در سال جاری به دستور ریاست سازمان اوقاف، 12 کارگروه تخصصی ایجاد شد تا تمام اعزام مبلغانی که در طرح‌های مختلف اوقاف انجام می‌شود که یکی از آنها طرح آرامش بهاری بوده و امسال با تقارن ماه رمضان «ضیافت الهی در آرامش بهاری» نام گرفت، با رویکرد تخصصی انجام شود.

وی ادامه داد: استان یزد با توجه به اینکه خاستگاه اجرای طرح گردشگری مذهبی معنوی کشور بوده است، امسال به صورت آزمایشی، پایلوت کارگروه گردشگری مذهبی معنوی اوقاف انتخاب شد و این برنامه در ایام نوروز 1402 در سایت گردشگری مذهبی معنوی مسجد جامع در حال انجام است.

صمدنیا افزود: چهار نفر از مبلغان اعزامی از قم و چهار نفر از مبلغان یزدی در این برنامه حضور دارند و به ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی می‌پردازند و فضای معنوی مسجد را به گردشگران توضیح می‌دهند.

مهدیه برزگری، مسئول غرفه‌های بانوان که در حاشیه مسجد جامع برپا شده نیز به ایکنا گفت: بانوان فعال در این غرفه‌ها را طلاب تشکیل می‌دهند که در غرفه‌هایی که در حاشیه مسجد برپا شده، فعالیت دارند.

وی برپایی غرفه «بهار دلها» را یادآور شد و ادامه داد: در قالب این غرفه دو آیه از قرآن کریم مربوط به حجاب توسط مخاطبان قرائت و گفت‌وگوی صمیمانه‌ای صورت می‌گیرد و در پایان به رسم یادبود هدیه‌ای به افراد اهدا می‌شود.

برزگری؛ غرفه «بال» را از دیگر غرفه‌ها برشمرد که برگرفته از شعر، مرغ باغ ملكوتم، نیم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم، است گفت: این برنامه به این اصل اشاره دارد که زندگی انسان‌ها در این دنیا موقت است و ما ابدیت را در پیش داریم و هر کدام از بال‌های پرواز صداقت، نیکی به والدین، حجاب، نماز و ... را یادآور می‌شود و این موارد به صورت کوتاه برای مخاطب توضیح داده می‌شود و به توجه به این مسائل دعوت می‌شود.

این بانوی فعال حوزه فرهنگی بیان کرد: همچنین غرفه‌هایی در زمینه چالش زهرایی و مهدوی برپا شده که از مخاطب در مورد این چالش‌ها سؤالاتی می‌شود و وقتی به جواب می‌رسند، به آنها جوایزی داده می‌شود و دلنوشته‌ای به امام زمان(عج) و یا حضرت فاطمه(س) می‌نویسند.

وی بیان کرد: غرفه «از دارالعباده تا دارالحسین(ع)» نیز از دیگر غرفه‌هاست که زیارت حقیقت مجازی را داریم و در قالب این طرح مخاطب وقتی وارد این غرفه می‌شود، مباحث مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌شود.

این کارشناس مذهبی گفت: در هر شیفت 20 تا 25 نفر نیرو داریم که در این مسجد فعالیت دارند و برخی به صورت گروه‌هایی در فضای بیرون از مسجد تذکر لسانی را برعهده دارند.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با اشاره به اجرای طرح اذانگاهی نوروزی در مسجد تاریخی جامع کبیر یزد گفت: این طرح با هدف معنویت بخشی اماکن گردشگری نوروزی و با توجه به تقارن بهار طبیعت با قرآن برگزار شد به نحوی که ۴۰ دقیقه قبل از اذان ظهر و مغرب قاریان استان به تلاوت قرآن پرداخته و سپس صدای اذان در مسجد تاریخی جامع یزد طنین انداز خواهد شد.

یادآور می‌شود این برنامه‌ها با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است و در حاشیه این مسجد محمد مهدی راضی، استاد بداهه نویسی و نقاشیخط نیز به نگارش آثار و اهدا به مسافران نوروزی اقدام می‌کند. اجرای تئاتر و نمایش، سرودهای متشکل از نوجوانان و ... از دیگر برنامه‌هایی است که در این مسجد اجرایی می‌شود.

گزارش: اعظم السادات میرجلیلی، دبیر ایکنای یزد
انتهای پیام
captcha