عظمت عید غدیر در کلام امام رضا(ع)
کد خبر: 4153258
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹

عظمت عید غدیر در کلام امام رضا(ع)

امام جمعه شاهدیه با اشاره به عظمت عید غدیرخم در کلام امام رضا(ع)، به سه فضیلت این عید بزرگ اشاره کرد و گفت: از مهمترین سفارش حضرت این است که به برادران مؤمن خود احسان و تفضل نما و دل مؤمن را شاد کن. 

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 16 تیرماه در خطبه‌های این هفته با تبریک عید غدیرخم گفت: رسول خدا این عید را افضل اعیاد خواند و فرمود: «یَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ اُمَّتي». و امام صادق آن را عیدالله اکبر نامید.

وی ادامه داد: در روایتی از امام هشتم در فضیلت و اعمال این روز آمده است، حضرت رضا(ع) به ابی نصر بزنطی فرمود: «يَا ابْنَ أَبِي نَصْرٍ أَيْنَمَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ الْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع» اى پسر ابى نصر! روز عید غدیر در هر کجا كه هستی به یاد امير المؤمنين باش. آنگاه حضرت سه فضیلت از این روز را بیان کردند: در اين روز خداوند متعال گناهان شصت سال زن و مرد مؤمن و مسلمان را می‌آمرزد. و در اين روز دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از آتش دوزخ آزاد می‌کند، در این روز آزاد می‌سازد. سوم اینکه بدان يک درهم كه در اين روز به برادران خود عطا کنی، با هزار درهم كه در زمان ديگر بدهى برابری دارد. ‏در این روز با عظمت مهمترین چیزی که آن حضرت سفارش کردند، دو چیز است: در اين روز، به برادران مؤمن خود احسان و تفضل نما و دل مؤمن شاد کن. 

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه از 18 الی 25 ذی‌الحجه، چهار مناسبت وجود دارد که مربوط به اهل بیت(ع) است و ریشه در قرآن دارد بیان کرد: جریان غدیر آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده، داستان خاتم‌بخشی امیر مؤمنان علی(ع) در آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده. داستان مباهله در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران و چهارم نزول سوره انسان در شأن و منزلت اهل بیت که مربوط به داستان وفای به نذر و ایثار و اخلاص آنان است. بنابراین این ایام فرصتی است که درباره این چهار موضوع مطالعه کنیم و اهل منبر این چهار مناسبت را با استفاده از آیات نورانی قرآن برای مردم تشریح کنند.

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه 21 تیرماه با سالروز فاجعه خونین مسجد گوهرشاد، که مأموران رضا خان حرمت حریم رضوی را شکستند و جمعی از معترضان به کشف حجاب را به خاک و خون کشیدند، مصادف شده و در تاریخ انقلاب اسلامی این ایام را به نام هفته عفاف و حجاب نامگذاری کردند گفت: امروز یکی از برنامه‌های دشمن در جهت مقابله با نظام اسلامی ادامه دادن همان سیاست رضا خانی و حذف حجاب در سطح جامعه اسلامی است. البته با تلاش گسترده‌ای که داشتند چندان موفقیتی برایشان حاصل نشد. تصور آنها در فتنه سنگین سال گذشته این بود که جمع زیادی از زنان با آنها همراه می‌شوند. لیکن به فضل الهی و هدایت‌های رهبری انقلاب و هوشیاری مردم دشمن را ناکام گذاشت و تنها انگشت شمار با آنها همصدا شدند، لیکن برای نظام جمهوری اسلامی همین انگشت شمار هم زیاد است. اما باید ببینیم چه عاملی باعث شده است که پس از گذشت چهل و چند سال از عمر نظام اسلامی، این آسیب بر نظام اسلامی وارد شود که زنی به خودش اجازه دهد بی حجاب وارد جامعه شود.  

وی ادامه داد: یک عامل آن دستگاه‌های تبلیغاتی و هنری، رسانه‌های جمعی است که خواسته یا ناخواسته بی حجابی را ترویج می‌کنند، عامل دوم این است که عده‌ای بیمار دل، جاهل، مغرض و نفوذی از سیاسیون، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، با دشمن هم صدا شدند و شعار ما حجاب اجباری نداریم سر دادند. عامل سوم کم‌فروغ شدن غیرت در مردان و حیا در زنان است. عامل چهارم اینکه مردم امر به معروف و نهی از منکر کنار گذاشته و بی تفاوت در کنار این گناه عظیم می‌گذرند و عامل پنجم کوتاهی دستگاه‌های اجرایی، قضایی، فرهنگی، مقننه و نمایندگان مجلس، در رابطه با موضوع حجاب است.

انتهای پیام
captcha