هزینه برای عزاداری امام حسین(ع) یا کمک به فقرا؟
کد خبر: 4157268
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
یادداشت

هزینه برای عزاداری امام حسین(ع) یا کمک به فقرا؟

استاد حوزه علمیه یزد به مناسبت ماه محرم به این شبهه که «آیا بهتر نیست هزینه‌های مراسم عزاداری امام حسین(ع)، برای مستمندان و فقرا هزینه شود؟» با ذکر نکاتی پاسخ می‌دهد.

عزاداری محرممحمدعلی خسروی، استاد حوزه علمیه و مدرس روشنگری استان یزد به مناسبت ماه محرم در یادداشتی که در اختیار ایکنای یزد، قرار داده است، به این شبهه که «آیا بهتر نیست هزینه‌های مراسم عزاداری امام حسین(ع)، برای مستمندان و فقرا هزینه شود؟» پاسخ می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

در پاسخ سؤال فوق، باید به چند نکته توجه کرد:

1. آورده اصلی این مجالس در نهایت به سبد فقرا و مستمندان واریز خواهد شد. گزاره «کمک به فقرا و مستمندان، یک ارزش است»، یکی از ارزش‌هایی است که در این مجالس و محافل زنده می‌شود. بر همین اساس، عمده نیکوکاران، خیران و صدقه دهنده‌ها، کسانی هستند که پای منبرها و هیئات حسینی بزرگ شده‌اند.

2. مستمندان و فقرا و بلکه همه جامعه، دو نوع نیاز دارند که عبارتند از نیازهای مادی و معنوی. نیازهای اولیه انسان مانند خوراک، پوشاک و مسکن، مشترک بین انسان و حیوان هستند اما نیازهای معنوی و تربیتی مانند عزت، اخلاق‌مداری، ایثار، نوع‌دوستی و ... مختص انسان هستند و ارزش و اعتبار انسانیت به اعتبار نیازهای معنوی و تربیتی است که مجالس عزاداری و سینه‌زنی، یکی از عوامل مهم احیا کننده نیازهای اخلاقی و تربیتی است.

3. برخی از نیازهای انسانی و الهی، حافظ و نگهبان سایر نیازهای تربیتی و انسانی هستند، به گونه‌ای که قوام سایر ارزش‌های انسانی و الهی، به آنهاست. از مهمترین این نیازها، احساس مسئولیت در مقابل جامعه، امر به معروف و نهی از منکر، ایستادگی در مقابل ظلم و دفاع از حق و... هستند که قوام همه ارزش‌ها، سعادت و شقاوت جامعه و خیر و شر امت‌ها، مبتنی و مترتب بر این ارزش‌ها هستند و مجالس و محافل عاشورایی، مهمترین عنصر در بازسازی و بهسازی این ارزش‌های شاخص و پایه هستند. لذا در روایت فرمود: «بِها تُقامُ الفَرائضُ» به وسیله امر به معروف و نهی از منکر، سایر ارزش‌ها و فریضه‌های دینی، حفظ می‌شوند.

انتهای پیام
captcha