جهاددانشگاهی یزد میزبان جلسه تفسیر قرآن مدیران استان شد
کد خبر: 4160198
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی یزد میزبان جلسه تفسیر قرآن مدیران استان شد

همزمان با چهل و سومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم مدیران استان با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه یزد به میزبانی جهاددانشگاهی یزد برگزار شد.

آیت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، همزمان با چهل و سومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم مدیران استان، امروز، 14 مردادماه با حضور آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه یزد به میزبانی سازمان جهاد دانشگاهی یزد برگزار شد.

آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان یزد در این نشست با اشاره به آیات 14 الی 17 سوره قصص گفت: خداوند در آیه 14 این سوره می‌فرماید: «چون موسی نیرومند و کامل شد، به او حکمت و دانش عطا کردیم و ما این گونه نیکوکاران را پاداش می‌دهیم.» این امر نشان می‌دهد که بلوغ واقعی، تنها به رشد جسمی و نیروی جنسی نیست، بلکه به کمال فکر و عقل نیز وابسته است. همچنین پاداش نیکوکاران، منحصر به آخرت نیست و بهره‌مند شدن موسی(ع) از حکمت و دانش، پاداش الهی در برابر احسان اوست.

وی با اشاره به اینکه آیه 15 به صفت مهم موسی(ع) در زمینه حمایت از مظلومان و فقرای جامعه اشاره دارد افزود: هر چند موسى بزرگ شده‌ كاخ فرعون بود، ولى مردم مستضعف به خاطر تفكر و منش، او را حامى و رهبر خود مى‌دانستند و دفاع و حمايت از مظلومان، شيوه‌ اولياى الهى است.

ناصری ادامه داد: در آیه 16 آمده است: «(آن‌گاه موسی) گفت: ای خدا، من بر خویش ستم کردم (که به این عمل خود را به فتنه فرعونیان انداختم) تو از من در گذر، خدا هم از او در گذشت که اوست بسیار آمرزنده و مهربان.» مراد از ظلم به خود در اينجا، گرفتار شدن به آثار اجتماعى قتل غيرعمد است، نه گناه، تا با مقام عصمت منافات داشته باشد. زيرا خداوند، موسى را مخلَص مى‌داند و كسى كه به اين درجه نائل شد، ديگر گناه نمى‌كند، زيرا شيطان اقرار كرده كه قدرت نفوذ در مخلصين را ندارد.

امام جمعه یزد با اشاره به آیه 17 این سوره «قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ» بیان کرد: سپس موسی گفت:پروردگارا! به خاطر (قدرت و) نعمتی که بر من ارزانی داشتی، پس هرگز پشتیبان تبهکاران نخواهم بود. در این آیه موسی(ع) از خدا درخواست می‌کند یاور مجرمان نباشد. در این آیه کلمه ظهیر به معنای كمک و ياور است.

وی با اشاره به نامه امام سجاد(ع) به زُهری که قسمت عمده عمر خود را در خدمت به بنی‌امیّه سپری کرده بود گفت: حضور در دستگاه ظلم می‌تواند ضمن دستمایه قرار گرفتن برای تداوم ستمگری ظالم، مردم و جامعه را نیز نسبت به دیگر علما بدبین کند. انسان‌ها در زندگی و هر مسئولیتی که دارند، بسترساز برای جرم و جنایت نباشند و راه را برای تعدی دشمن همواره نکنند تا مسیر برای افراد ظالم باز نشود. 

ناصری، نظام جمهوری اسلامی را نعمت بزرگ خدا برای ملت ایران خواند و بیان کرد: راه درست را خداوند به ما نشان داده و باید سعی کنیم در مسیر درست گام برداریم.

انتهای پیام
captcha