تحریف و تغییر باورها هدف دشمن در جنگ نرم است
کد خبر: 4163276
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

تحریف و تغییر باورها هدف دشمن در جنگ نرم است

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه تحریف حقایق و تغییر باورها از شاخه‌های جنگ نرم و در ادبیات سیاسی امروز جنگ روایت‌ها و شناختی است، گفت: جهاد تبیین مهم‌ترین راه مقابله با این جنگ‌هاست.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 27 مردادماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به اینکه مردم در برابر دین و دنیا به سه گروه تقسیم می‌شوند، گفت: برخی برای دنیا اصالت قائل هستند و دنیا را بر دینشان ترجیح می‌دهند و بعضی برای دینشان اصالت قائل هستند و دنیا را فدای دین می‌کنند، و گروه سوم افرادی هستند که برای دین و دنیا، هر دو اصالت قائل هستند و گاهی دین را فدای دنیا می‌کنند و گاهی دنیا را فدای دین می‌سازند.

وی ادامه داد: تا زمانی که دین و دنیای انسان یک حرف می‌زنند، دیندار واقعی شناخته نمی‌شود، اما هنگامی که سر دو راهی قرار گرفتند، یعنی دین یک حرف و دنیای انسان حرف دیگری می‌زند، اینجا مشخص می‌شود که دیندار واقعی کیست. حضرت سیدالشهدا(ع) در این‌باره می‌فرماید: «مردم بنده دنيا هستند و دين سر زبان آن‌هاست، تا زمانی كه در سایه دين اسباب زندگى آنها فراهم می‌شود، دين دارند. اما وقتی در معرض امتحان الهی قرار گيرند، دينداران واقعی كم هستند.»

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه ماه صفر از جمله ماه‌های پر مصیبت و پر حادثه در تاریخ اسلام است، به سه حادثه فتنه سقیفه، حکمیت و ورود اسرای آل محمد(ص) به شهر شام اشاره کرد و افزود: این سه حادثه مرتبط با هم هستند، سقیفه باعث پیدایش حکمیت شد و حَکَمیت زمینه عاشورا و اسارت اهل بیت(ع) را فراهم ساخت.

وی ادامه داد: علت پیروزی فتنه‌گران در این حوادث، تحریف حقایق و تغییر باورها بود. این دو از شاخه‌های جنگ نرم و در ادبیات سیاسی امروز با عنوان جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی مطرح است. دشمنان اسلام در جنگ روایت‌ها حقایق را تحریف شده تحویل جامعه می‌دهند، و در جنگ شناختی تغییر در باورهای مردم ایجاد می‌کنند. دشمن در این نوع جنگ‌ها دل‌ها و اراده‌های مردم تسخیر کرده و مدیریت می‌کند. ثمره این جنگ‌ها هم این است که نه تنها یک سرباز از جبهه حق جدا می‌شود، بلکه یک مخالف هم درست کرده و در مقابل جبهه حق قرار می‌دهد. در جنگ صفین همین اتفاق افتاد، سربازان علی(ع) به روی او شمشیر کشیدند و مخالف او شدند.

امام جمعه شاهدیه جهاد تبیین را مهم‌ترین راه مقابله با جنگ روایت‌ها و جنگ شناختى بیان کرد و گفت: جهاد تبیین یعنی اطلاع‌رسانى دقیق، بصیرت‌افزایى و افزایش سطح آگاهی مردم و رمز پیروزی اسرای آل محمد(ص) بر یزیدیان همین جهاد تبیین بود. بیش از چهل سال بنی‌امیه با جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی آن‌چنان درک و فهم مردم را از حقایق دور کرده بودند، که در اجتماعات به امیرمؤمنان علی(ع) جسارت می‌کردند و هنگام ورود اسرا به شهر شام، مردم جشن گرفتند.

دهقان‌نیری اظهار کرد: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با سخنرانی خود و تبیین حقایق مردم شام را آگاه کردند و مصداق بارز جهاد تبیین خطبه امام سجاد(ع) در مسجد جامع شام است. امروز سیاست دشمن در رویارویی با نظام جمهوری اسلامی همان سیاست بنی‌امیه است و راه مقابله با آن همان راهی است که امام سجاد(ع) به ما نشان داد، راهی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی آن را جهاد تبیین نامید.

انتهای پیام
captcha