ادعیه وسیله‌ای برای آشنایی با معارف اسلامی هستند
کد خبر: 4164871
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

ادعیه وسیله‌ای برای آشنایی با معارف اسلامی هستند

امام جمعه شاهدیه گفت: دعاها وسیله و ابزاری برای آشنایی با معارف اسلامی و همچنین تقرب به خدا و اولیای خدا هستند زیرا با زبان اهل بیت(ع) با پروردگار متعال صحبت می‌کنیم.

نماز جمعه شاهدیه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، سوم شهریورماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به اینکه دعای بیستم صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌الاخلاق است گفت: دعایی که حامی درس‌ها و پیام‌های اساسی است که اگر انسان مؤمنی این دعا و محتوای آن را به خوبی بیاموزد و و آن را در زندگی به‌کار بندد، بدون تردید سعادت دنیا و آخرت او تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: مشروعیت دعا از نظر شرع مقدس اسلام است. اصل دعا یکی از قطعی‌ترین سفارشات قرآن کریم و پیشوایان معصوم است. یکی از نعمت‌هایی که خداوند متعال به برکت اهل بیت به ما مرحمت کرده، همین دعاهای مأثور، صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان است که به این دعاها باید از سه منظر نگاه کنیم.

دهقان‌نیری افزود: اول اینکه دعا وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌ها و حوائج است. آن هم خواسته‌های سعادت‌بخشی که از زبان انسان‌هایی معصوم و عالم و آگاه به نیازهای بشر در دنیا و آخرت، برای ما وارد شده است. برخی ایراد گرفتند که دنیا دار اسباب و علل است، و دعا چه معنی دارد، اینها غافل هستند از اینکه یکی از اسباب و علل این جهان همین دعاها است. بدین جهت فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکُم» دوم اینکه دعاها وسیله و ابزاری برای آشنایی با معارف اسلامی است، بنابراین به دعاها فقط به عنوان ثواب نگاه نکنید. بلکه دعاها دریایی از معارف الهی است. سوم اینکه دعاها وسیله‌ای برای تقرب به خدا و اولیای خداست، زیرا با زبان اهل بیت با خدا حرف می‌زنیم.

لزوم توجه به 3 اقدام اساسی در هفته دولت 

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه در هفته دولت باید برای سه کار اساسی برنامه‌ریزی شود گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان دولت شهید رجایی و باهنر که وظیفه‌ای همگانی است و هم مسئولان و هم مردم در این زمینه وظیفه دارند و نباید اجازه دهیم گذر زمان، سرگرمی‌ها و مشغله‌های دنیایی، تبلیغات دشمن یاد شهیدان را در اذهان نسل امروز و آینده ما کمرنگ سازد.

وی ادامه داد: دولتمردان ما باید عملکرد یک سال خویش را برای مردم بازگو کنند که این کار پایه اعتماد مردم به نظام اسلامی و مسئولان تحکیم می‌بخشد. اما در بازگو کردن کارها توجه به این بیان نورانی امیر مؤمنان، علی(ع) داشته باشند که خطاب به مسئولان فرمود: «در گزارش دادن از منت گذاشتن سر مردم بپرهیزید چرا که منت گذاشتن کارهای خوب شما را نابود می‌کند. دیگر اینکه در گزارش دادن صداقت داشته باشید و از تزیّد و گزارش غیر واقع بپرهیزید. چرا که بزرگنمایی و زیاد دیدن کارها نور حق را خاموش می‌کند و سوم از وعده‌هایی که توان انجام ندارید دوری کنید زیرا خلف وعده باعث خشم خدا و مردم می‌شود.»

دهقان نیری افزود: مردم عملکرد دولت را تحلیل و نقد کنند. مهمترین اصلی که در نقد و تحلیل عملکرد دولت باید به توجه داشته باشیم، اصل انصاف است که از مهمترین فضائل اخلاقی بوده و در روایات اسلامی از سخت‌ترین کارها شمرده شده است. انصاف آن است که انسان در قضاوت کردن و سخن گفتن درباره رفتار و اعمال دیگران از حد اعتدال خارج نشود، نه بزرگنمایی کند و نه سیاه نمایی کند و ناچیز بشمارد. امروز یکی از برنامه‌های دشمنان اسلام این است که دولت انقلابی را ناکار آمد و ناتوان نشان دهند. برخی از رسانه‌های داخلی هم بلندگوی آنها می‌شوند. در حالی که انصاف این است که کارآمدی دولت را براساس سه شاخصه «اهداف»، «امکانات» و «موانع» بسنجیم.

وی ادامه داد: این دولت وارث دولتی شد که هشت سال بر روی برجام بی‌فرجام سرمایه‌گذاری کرد و جز خسارت چیزی نصیب این مملکت نشد. آنها که زبان دنیا می‌دانستند، حتی با یک کشور دیپلماسی عزت‌مندانه نداشتند، اما این دولت انقلابی در این دو سال با ده‌ها کشور رابطه سیاسی و اقتصادی برقرار کرد. در ساخت مسکن یک حرکت جهادی در کشور شروع شد، در برنامه‌های بلندمدت گام‌های بلندی برداشتند. هزاران کارخانه و مراکز تولیدی که تعطیل شده بود که در این دولت راه اندازی شد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: ما نزدیک قله هستیم، باید با یک تلاش دیگر پرچم پر افتخار اسلام را در بالاتربن نقطه قله نصب کنیم.

انتهای پیام
captcha