رحلت پیامبر اکرم(ص) بزرگترین مصیبت برای امت اسلام بود
کد خبر: 4167580
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸

رحلت پیامبر اکرم(ص) بزرگترین مصیبت برای امت اسلام بود

امام جمعه شاهدیه گفت: ارتحال پیامبر اعظم(ص) و تشکیل سقیفه توسط فتنه‌گران و دنیاطلبان صدر اسلام، سنگین‌ترین مصیبتی است که در دهه آخر ماه صفر بر امت اسلامی وارد شد.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 17 شهریورماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به اینکه نخستین فراز دعای مکارم الاخلاق ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد است گفت: در این دعا 19 بار این ذکر شریف تکرار شده است. ذکری که در آیه 56 سوره مبارکه احزاب «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» تصریح به آن شده است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این آیه شریفه دو چیز از اهل ایمان خواسته است. یکی همنوایی با خدا و فرشتگان در فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد و دوم اینکه در برابر فرمان پیامبر اسلام تسلیم باشید. البته در آیه شریفه فقط صلوات بر شخص پیامبر آمده است ولی در روایات بسیاری تصریح بر صلوات بر آل محمد شده است. رسول خدا فرمود: «هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید. عرض کردند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: اینکه کسی صلوات بر من بفرستد و آل محمد را نگوید.» بنابراین این ذکر شریف آثار و برکات عظیمی در زندگی دنیا و آخرت ما دارد و هیچگاه نباید از آن غافل شویم.

دهقان‌نیری افزود: در دعای 27 رجب دو اثر برای صلوات ذکر شده است: نخست آنکه صلوات شکر خداست. و دوم اینکه صلوات سرمایه ذخیره شده برای آینده ما است. در روایتی از رسول خدا آمده است که فرمود: «صَلاَتُكُمْ عَلَيَّ مَجْوَزَةٌ لِدُعَائِكُمْ وَ مَرْضَاةٌ لِرَبِّكُمْ وَ زَكَاةٌ لِأَعْمَالِكُمْ» صلوات شما بر من، باعث قبولی دعاهایتان و رضایت پروردگارتان و پاکیزگی اعمالتان است.» 

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سنگین‌ترین مصیبت در دهه آخر ماه صفر بر امت اسلامی وارد شد و آن مصیبت ارتحال پیامبر اعظم و تشکیل سقیفه توسط فتنه‌گران و دنیا طلبان صدر اسلام است. زیرا سقیفه مسیر حرکت اسلام را هم در مرجعیت دینی مردم، و هم در رهبریت جامعه اسلامی تغییر داد. سقیفه ولایت و امامت را که یک امر الهی و معنوی بود تبدیل به خلافت‌گری و امر مادی محض کرد. فتنه‌گران با استفاده از جهل و غفلت و بی‌بصیرتی و سکوت خواص توانست با یک کودتای نرم غدیر خم را به سقیفه تبدیل کند و جامعه اسلامی هم آن را بپذیرد و تسلیم خواسته سقیفه شود.

وی ادامه داد: اکنون جای این پرسش است که چه عاملی باعث شد فتنه‌گران سقیفه خواسته‌های شیطانی خود را عملیاتی سازند و مسلمانان آن روز هم این انحراف عظیم را بپذیرند و هیچ اعتراضی نکنند. و حتی وقتی امیر مؤمنان و زهرای مرضیه هم اعتراض می‌کنند، به آنها جسارت می‌شود و مردم این جسارت و اهانت را می‌بینند و می‌شنوند و هیچ کسی عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد.

دهقان‌نیری، تغییر شاخص راه حق و صراط مستقیم را یکی از این عوامل بیان کرد و گفت: رسول خدا در بیانی شاخص را این چنین فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً». ولی فتنه‌گران، این شاخص را از جامعه گرفتند و به جای آن «حسبنا کتاب الله» تحویل آنان دادند.

وی ادامه داد: خواص جامعه توجیه‌گر فتنه سقیفه شدند و آن را یک امر عادی و طبیعی جلوه دادند. همچنین سیاستمداران جامعه مصلحت‌اندیش شدند و گفتند مصلحت اسلام و مسلمین این است که فعلاً در برابر سقیفه کوتاه بیاییم. ادعای بیعت عمومی مردم کردند و می‌گفتند خواسته مردم مقدم بر هر چیزی است و امیر مؤمنان علی(ع) را متهم به قدرت طلبی کردند. 

دهقان‌نیری بیان کرد: آنچه امروز انقلاب اسلامی ما را تهدید می‌کند، همین پنج عامل است. امروز هم عده‌ای می‌گویند قانون اساسی برای ما کافی است و نیازی به ولایت فقیه نداریم. و برخی فتنه را توجیه می‌کنند. در برابر دشمنان اسلام مصلحت‌اندیشی می‌کنند. خواسته مردم را در برابر اسلام قرار می‌دهند. رهبری را متهم به قدرت‌طلبی می‌کنند، اینها همه جنگ روایت است و راه مقابله با آن جهاد تبیین است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: جهاد تبیین فریضه قطعی و فوری است.

انتهای پیام
captcha