وقف مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت ماندگار تبدیل می‌کند
کد خبر: 4173366
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

وقف مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت ماندگار تبدیل می‌کند

امام جمعه شاهدیه گفت: از آثار وقف این است که مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت حقیقی و ماندگار تبدیل می‌کند، بنابراین در قرآن و روایات از وقف با عنوان باقیات الصالحات و صدقه جاریه یاد شده است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 14 مهرماه در خطبه‌های این هفته گفت: هر انسانی برای رسیدن به قرب الهی و بهشت خدا دو سرمایه لازم دارد. نخست ایمان و دوم عمل صالح است. 

وی ادامه داد: نفس عمل صالح و کمیت و کثرت آن نمی‌تواند نردبان صعود انسان باشد، بلکه عمل صالح به همراه خلوص نیت است که عمل را تبدیل به احسن عمل می‌کند و باعث ترقی انسان می‌شود. 

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه أحسن اعمال، عملی است که دارای 6 ویژگی باشد افزود: اول اینکه اصل عمل مورد تأیید شارع مقدس باشد، دوم در انجام آن فعل، حرامی صورت نگیرد مثلاً با پول حلال انفاق کنند نه پول حرام. سوم اینکه عمل با نیت خالص صورت گیرد و هیچگاه آلوده به ریا نشود. چهارم انجام آن عمل موجب آزار و اذیت دیگران نباشد. پنجم عمل به موقع انجام گیرد و ششم اینکه اولویت و اهم و مهم در عمل رعایت شود.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جهادگران نظم و امنیت بدانند که در برابر کار بزرگی که انجام می‌دهند، خداوند متعال بالاترین پاداش را به آنان عنایت فرموده، و آن اینکه باب شهادت را به روی نیروی انتظامی باز نگه داشته است و برای اهل معرفت این پاداش بزرگی است، زیرا شهادت نزدیکترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به قرب خدا است.

دهقان‌نیری با اشاره به تبریک هفته وقف نیز گفت: وقف از سنت‌های حسنه است که اهل بیت(ع) قولاً و عملاً مؤمنان را ترغیب به آن کرده‌اند. از آثار وقف این است که مالکیت اعتباری انسان را به مالکیت حقیقی و ماندگار تبدیل می‌کند. بنابراین در قرآن کریم و روایات اسلامی از وقف با عنوان باقیات الصالحات و صدقه جاریه یاد شده است.

وی ادامه داد: وظیفه اداره اوقاف و عموم مردم است که در حفظ و نگهداری وقف کوشا باشند. در روایت آمده است که برای مأموران بهشت هدیه‌ای در این دنیا آماده سازید که محتوای آن چهار مورد؛ صبر كردن بر سختی‌ها، شكر كردن بر نعمت‌ها، انفاق مال در راه خدا و امانتداری در وقفیات باشد.

امام جمعه شاهدیه در پایان گفت: عمل به وقف نیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه باشد، بدین معنا که منظور واقف هر چه است، باید عمل شود و هیچ کس حق تغییر و تبدیل وقف را ندارد.

انتهای پیام
captcha