نسبت به جنایت‌های اسرائیل در غزه بی‌تفاوت نباشیم
کد خبر: 4178117
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

نسبت به جنایت‌های اسرائیل در غزه بی‌تفاوت نباشیم

امام جمعه شاهدیه گفت: در برابر این همه جنایت و ظلم به مردم مظلوم غزه همه باید فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند. 

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، پنجم آبان ماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه شاهدیه گفت: خداوند متعال انسان را موجودی اجتماعی آفریده است. یعنی در کنار دیگران کامل می‌شود و نیازهایش را برطرف می‌سازد، بنابراین ما در زندگی دو وظیفه شخصی و فردی و همچنین اجتماعی برعهده داریم.

وی ادامه داد: در آیات نورانی قرآن هم فراوان به این دو وظیفه اشاره شده است. در سوره عصر می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، ایمان و عمل صالح وظیفه فردی است و تواصی و سفارش به حق و صبر وظیفه اجتماعی است. در آیه آخر سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» صبر و تقوا وظیفه فردی است و صابروا و رابطوا وظیفه اجتماعی است.

دهقان‌نیری افزود: نوع مردم به دلیل حس خوددوستی وظیفه شخصی و فردی خود را در حد توانشان انجام می‌دهند به ویژه در مسائل مادی که بسیار قوی وارد می‌شوند. ولی در برابر وظیفه اجتماعی در بسیاری از موارد بی‌تفاوت می‌گذرند. در قرآن کریم و روایات اسلامی به شدت با افراد بی‌تفاوت برخورد شده است.

امام جمعه شاهدیه، داستان اصحاب سبت را از داستان‌های عبرت‌آموز دانست که در قرآن کریم به آن اشاره می‌شود و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ». اصحاب سبت کسانی بودند که با کلاه شرعی گناه می‌کردند، آنها با این کارشان هم چهره دین خدا را زشت در جامعه نشان می‌دادند و هم قبح گناه را می‌شکستند و هم راه را برای گناه دیگران هموار می‌ساختند. خداوند یک گروه از این جمعیت که بی‌تفاوت نبودند، نجات می‌دهد. اما بقیه گرفتار عذاب می‌شوند. «وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ» آن عذاب بئیس همان است که می‌فرماید: «فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ».

وی با اشاره به خطبه 87 نهج‌البلاغه، بیان کرد: امام علی(ع) افراد بی‌تفاوت را حیوان انسان‌نما و مرده متحرک خوانده است. همچنین در روایتی نقل شده که حضرت سیدالشهدا(ع) هنگامی که با لشکر حُرّ روبرو شد، نامه‌ای به اعیان و بزرگان شیعه در کوفه نوشت، در آن نامه آمده است: ای مردم همه بدانید که رسول خدا فرمود: «هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى‌کند، و او با زبان و عملش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است که خداوند متعال در جهنم او را در همان جایگاه آن ستمگر بنشاند و عذاب کند.»

امام جمعه شاهدیه اضافه کرد: در دنیای امروز چه کسی ظالم‌تر از اسرائیل و حامیانش آمریکا و انگلیس وجود دارد. در برابر این همه جنایت و ظلم به مردم مظلوم غزه همه باید فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند. کسانی که امروز در برابر این همه جنایت اسرائیل سکوت کرده‌اند، اینها به تعبیر مولا علی(ع) حیوان انسان‌نما هستند، و به بیان نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) در جهنم با اسرائیل و آمریکا خواهند بود.

انتهای پیام
captcha