دغدغه‌‌های فعالان کتاب و کتابخوانی در یزد
کد خبر: 4183250
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

دغدغه‌‌های فعالان کتاب و کتابخوانی در یزد

فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار کردند که در حاشیه این نشست نماینده نویسندگان، کتابفروشان، کتابداران و ناشران به دغدغه‌های این قشر پرداختند.

دیدار فعالان کتاب با امام جمعه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب با آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار کردند که در حاشیه این نشست نماینده نویسندگان، کتابفروشان، کتابداران و ناشران به دغدغه‌های این قشر پرداختند که در ادامه می‌خوانید:

وحید حُسنی، نماینده نویسندگان در این نشست گفت: در زمینه نویسندگی و رشد ادبیات انقلاب اسلامی جهش خاصی داشتیم که می‌توانیم عنوان کنیم زاییده فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است و نمونه آن در تاریخ شفاهی دفاع مقدس مشاهده می‌شود.


بیشتر بخوانید: 


وی با اشاره به اینکه کتاب‌های نویسندگان این مرز و بوم در نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه و مورد استقبال قرار می‌گیرد بیان کرد: وقتی جامعه ما کتابخوان شد، اتفاقات خوب نیز رقم خواهد خورد و استعدادها نیز رشد پیدا می‌کند. نویسندگی لزوماً شغل به حساب نمی‌آید و از طرفی هنر هم هنوز کلکسیونی نشده، اما شاید در آینده با بحران فکر و اندیشه روبرو شویم و نویسندگان در جاهایی حضور پیدا کنند، که به آنها اهمیت داده شود و لذا باید جبرانی صورت گیرد.

حُسنی افزود: باید استعدادهایی که وجود دارند به نویسندگی وادار کنیم چون ممکن است افرادی باشند که کار صنفی آنها نوشتن نباشد اما انسان‌های ارزشمند و بااستعدادی هستند. 

اشتیاقی که بیم و امید را رقم می‌زند

سینا یغمایی، نماینده کتابفروشان نیز در این نشست گفت: داستان کتابفروشی، داستان بیم و امید است و از  آنجایی که می‌بینیم روز به روز اشتیاق مردم به کتاب بیشتر می‌شود و بویژه در حوزه کودک و نوجوان بیشتر احساس می‌شود، جای خوشحالی است و همین اشتیاق هم باعث می‌شود تعداد کتابفروشی‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته این اشتیاق با تهیه و خرید کتاب مواجه نمی‌شود چرا که قیمت کتاب‌ها در حال افزایش است و به نوعی به کالای لوکس تبدیل شده و برای بخشی از جامعه امکان خرید کتاب کم کم از بین می‌رود و از سبد خرید مردم حذف می‌شود.

یغمایی با اشاره به اینکه این اشتیاق را باید قدر دانست و کمک کنیم تا از روند افزایش قیمت کتاب، جلوگیری شود بیان کرد: جای امیداری دارد که مردم مشتاق هستند و امیدوارم شرایط به سمتی پیش رود تا مردم بویژه کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند، راحت‌تر به کتاب دسترسی داشته و شاهد ترویج بیش از پیش فرهنگ مطالعه باشیم.

کتاب به کالای لوکس تبدیل می‌شود

فاطمه کارگر نماینده کتابداران نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه دو سال درگیر مسئله کرونا شدیم، معضلی در بستر مطالعه به وجود آمد، و به گونه‌ای رقم خورد که مراجعه کننده کتابخانه‌ها، مطالب را از فضای مجازی استخراج می‌کنند، البته باید برای به روزرسانی منابع کتابخانه‌ای حمایت بیشتری صورت گیرد و به روز نبودن کتاب‌ها و منابع کتاخانه‌ای معضلی است که باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها باید به روزآمدی دست یابند، فرسودگی برخی ساختمان‌های کتابخانه‌ها را یادآور شد و اضافه کرد: نوسازی ساختمان کتابخانه‌ها و تجهیزات آن از دیگر مواردی است که باید مورد توجه و حمایت مسئولان باشد.

کارگر با اشاره به وضعیت معیشت کتابداران نیز گفت: با توجه به اینکه اقشار مختلف به کتابخانه مراجعه می‌کنند و یک کتابدار با افراد مختلفی باید تعامل برقرار کند، سختی‌هایی به همراه دارد و لذا سختی کاری که در بستر کتابخانه‌ها وجود دارد، نیاز است سختی کار مدنظر باشد.

حمید صادقی، نماینده ناشران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه نشر مباحثی از جمله آموزش، تألیف، چاپ و توزیع مطرح می‌شود بیان کرد: متأسفانه از چاپ کتاب با تیراژهای زیاد به چاپ در تیراژ کم رسیدیم و هنگامی که کتابی در یزد با تعداد کم به چاپ می‌رسد، چگونه می‌توان انتظار داشت در کل کشور تأثیرگذار باشد. هرچند محتوا باارزش باشد.

وی؛ اقتصاد و گرانی کاغذ را معضلی در حوزه نشر خواند و گفت: ناشران باید حمایت شوند و درخواست داریم تمام نهادها و خیران در این زمینه ورود کرده و از ناشران و مؤلفان حمایت های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha