کد خبر: 4308462
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۰
مسلم شجاعی:

مشکل اصلی گردشگری ضعف در روایت‌گری است

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم تصویرسازی نوین از ایران با روایت‌گری جذاب تأکید کرد و گفت: مشکل اصلی گردشگری ضعف در روایت‌گری است.

مسلم شجاعی، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیبه گزارش ایکنا از یزد به نقل از روابط‌ عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، مسلم شجاعی، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 10 مهرماه در مراسم افتتاحیه جشنواره تولید محتوای بین‌المللی گردشگری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با بیان اینکه تصویر ایران در ذهن جهانیان نیاز به باز تعریف دارد، بر رسالت بزرگ تصویرسازی از پیشرفت‌ها و واقعیت‌های امروز کشور تأکید کرد.
 
وی با اشاره به الگوهای موفق جهانی اظهار کرد: همان‌گونه که پاریس با برج ایفل شناخته می‌شود، ما نیز باید ایران باشکوه را با تمام جاذبه‌هایش به‌درستی به دنیا معرفی کنیم. گردشگری دارای اثرات اقتصادی بی‌نظیری است و پیوندی ناگسستنی بین فرهنگ و اقتصاد ایجاد می‌کند.
 
شجاعی با بیان اینکه از گردشگری رسالتی نوین‌تر نمی‌بینم، بر نقش محوری تصویرسازی و روایت‌پردازی تأکید و بیان کرد: انتشار یک عکس خوب یا یک لبخند در فضای مجازی می‌تواند در یک کانال با نشر سریع، روایتی نوین از ایران ارائه دهد. آنچه سفر را ماندگار می‌کند، خاطره و روایت آن است.
 
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتقاد از کمبود روایت‌های جذاب از جاذبه‌ها افزود: ما دارای سرمایه‌های فراوانی  هستیم، اما تا زمانی که برای آن داستان‌سازی نکنیم، نمی‌ماند. مشکل اصلی در گردشگری ما، ضعف در روایت‌گری است.
 
وی تولید محتوای هدفمند را گران‌قیمت اما ضروری خواند و گفت: هدف این است که محتوایی تولید شود که هم گردشگری را معرفی کند و هم تولیدات فعالان را جمع‌آوری کرده و نقاط مختلف کشور را به همه زبان‌های دنیا بازگو کند.
 
شجاعی با اعلام اینکه تمرکز اصلی بر تولید ویدئو خواهد بود، چراکه ۶۰ درصد ترافیک دنیا مربوط به این قالب است،  تصریح کرد: در نگاه ما این جشنواره ملی و بین‌المللی است و دانشگاه آزاد اسلامی یزد به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی این حرکت درگیر شده است.
 
وی بر لزوم تعیین استراتژی انتشار محتوا تأکید و بیان کرد: مهم این است که بتوانیم محتوای تولیدی را به درستی عرضه کنیم.
 
علی حسن‌آبادی، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز با تشریح برنامه زمان‌بندی جشنواره گفت: دوره برگزاری کارگاه‌های تخصصی گردشگری از ۱۰ مهرماه تا ۱۰ آبان‌ماه سال جاری خواهد بود. در این کارگاه‌ها، همه شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی داوری آموزش داده می‌شود و از طریق صفحه رسمی جشنواره در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
 
وی زمان تهیه، ارسال و انتشار محتواهای تولید شده به پیج جشنواره را از ۱۰ آبان تا ۲۰ دی‌ماه سال جاری اعلام کرد و افزود: داوری آثار از ۲۰ دی تا ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری انجام می‌شود و مراسم اختتامیه در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه همزمان در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران برگزار و به آثار برتر جوایز نقدی و سفرهای ویژه به مناطق بکر ایران اهدا خواهد شد.
 
رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی یزد تأکید کرد: مهم‌ترین معیار ارزیابی، میزان تأثیرگذاری محتوای تولیدشده است، محتوایی که بتواند در مخاطب تأثیر بگذارد، در اولویت قرار دارد.
 
وی با اشاره به رویکرد ملی این جشنواره بیان کرد: این جشنواره با رویکرد معرفی ایران و با حمایت حامیان برگزار می‌شود و هدف نهایی، معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های گردشگری کشور است.
 

زیبایی‌های ایران را با رسانه‌های اثرگذار منتقل کنیم

 
محمدرضا دهقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز در این همایش گفت:‌ گردشگری هنر، فرهنگ و علم است و موضوعی مهم‌تر از گردشگری وجود ندارد.
 
وی ضعف حوزه گردشگری را تولید محتوا برشمرد و افزود: نسل حاضر با ابزار هوش مصنوعی از تولید محتوا جلوتر هستند و با رسانه‌های کوتاه و اثرگذار که زبان مشترک دنیاست می‌تواند زیبایی ایران را به جهان منتقل کند.
 
دهقانی اشکذری دانشگاه آزاد اسلامی را از مردم برای مردم برشمرد و گفت: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه استان با ۲۰ هزار دانشجو و چهار هزار و 500 دانش‌آموز است که به تعلیم و تربیت جوانان همت گمارده است. 
 
وی تمام پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی یزد را در خدمت حوزه گردشگری برشمرد و افزود: مهم حضور فارغ‌التحصیلان گردشگری واحد یزد در محیط واقعی کسب و‌ کار و‌هتل‌داری و دیگر عرصه‌هاست. 
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد ایرج افشار و آذریزدی را از چهره‌های ماندگار  استان دانست و گفت: ۱۶ مهرماه، روز بزرگداشت استاد افشار است که نشان‌دهنده ظرفیت بالای فرهنگی یزد است و امیدواریم دانشجویان این حوزه بتوانند جاذبه‌های گردشگری و میهمان نوازی استان یزد که در نوع خود کم‌نظیر و فراوان است را به جهان معرفی کنند.
 
محمد کریم‌نژاد، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم بیان کرد: یزد پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد و با استقبال خوب میراث‌ فرهنگی و گردشگری، شهرداری، شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی از جشنواره تولید محتوای بین‌المللی گردشگری بتوانیم در ۲۵ بهمن‌ماه شاهد خلق آثار ارزشمند باشیم.
 
وی این جشنواره را حاصل نشست‌های تخصصی برشمرد و گفت: شناخت، آسیب‌شناسی و ارائه طرح در تولید محتواهای اثرگذار مهم و ضروری است.
 
سیدمحمد رستگاری، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد نیز در این مراسم گفت: موضوع مهم فعلی، تهیه محتوای قوی و بین‌المللی است تا بتوانیم یزد را به شکلی شایسته به جهان معرفی کنیم.
 
وی با اشاره به تمایز بین گردشگری داخلی و بین‌المللی بیان کرد: اگرچه اقدامات انجام شده برای گردشگری داخلی لازم است، اما برای جذب گردشگر جهانی کافی نیست، این مراسم با هدف تهیه محتوای بین‌المللی و کسب خروجی مطلوب برگزار شده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان اینکه تاکنون خروجی قدرتمندی با بازخورد مناسب در سطح جهانی نداشته‌ایم، افزود: ما به‌طور جدی به خروجی تأثیرگذار نیاز داریم؛ برنامه‌ای علمی و حرفه‌ای که منجر به تولید محتوای خلاقانه و مؤثر شود و در نهایت به جذب گردشگر بینجامد.
 
رستگاری بیان کرد: اگرچه نهادهای مختلف مانند شهرداری و میراث فرهنگی، تهیه محتوا را در دستور کار دارند، اما تاکنون قدرت انعکاس این محتوا را در سطح جهان نداشته‌ایم. بحث بر سر دو محور اصلی تولید محتوا و سپس انتشار آن است.
 
اصغر آقانبیل، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی یزد نیز در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخی گردشگری، بر لزوم ایجاد تحولی نوین در این حوزه تأکید کرد و گردشگری را همزاد بشر دانست و اظهار کرد: گردشگری از همان آغاز آفرینش و با هجرت انسان‌ها به‌عنوان میوه آگاهی و شناخت متولد شد.
 
وی با اشاره به تعامل با شهرداری و بخش خصوصی گفت: از مدیران شهری درخواست کردیم تا خدمات شهرداری در حوزه گردشگری به‌صورت پایلوت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. گردشگری نیازمند عشق و عاشقی است تا تحولی اساسی ایجاد شود.
 
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد فضای مجازی را بازاری جدید برای معرفی ظرفیت‌های استان برشمرد و افزود: فعالان این عرصه می‌توانند با تحرک خود، مسئولان را به اقدام وادارند. ایران ما با جاذبه‌هایی چون تخت جمشید و مسجد جامع و منابع کشف‌نشده بسیاری، پتانسیل بالایی دارد که می‌تواند دولت را به حرکت درآورد.
 
وی کویر را از دیگر جاذبه‌های کلیدی استان دانست و تصریح کرد: معرفی درست این جاذبه‌ها، هم دولت را وادار به اثرگذاری بیشتر می‌کند و هم هتل‌داران را مجبور به ارتقای استانداردهای خدمات خود می‌شوند.
 
نبیل هرگونه اقدام سیاسی را آسیب‌زننده به صنعت توریسم خواند و اظهار کرد: متأسفانه به گردشگری آن‌گونه که شایسته است توجه نمی‌شود. دانشجویان و فعالان این حوزه هستند که می‌توانند خواسته‌های به حق را به گوش مسئولان برسانند.
 
وی  با بیان اینکه یزد در دریافت توجهات دولتی در رتبه ۱۳۵ قرار داریم، بر پتانسیل بالای اقتصادی گردشگری تأکید کرد و گفت: سهم ما از درآمدهای گردشگری ناچیز است، در حالی که با محاسبه واقعی هزینه‌های صنعت و آلودگی، می‌بینیم که گردشگری از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر و برتر است.
 

رشد چشمگیر بودجه گردشگری در یزد

 
مصطفی زارع‌زاده، معاون فرهنگی هنری و ورزشی گردشگری شهرداری یزد نیز با اشاره به ضرورت وحدت رویه در مدیریت شهری اظهار کرد: پیشرفت واقعی زمانی حاصل می‌شود که همه بخش‌ها با هماهنگی کامل و دور از موازی‌کاری، ساز و کار واحدی داشته و  آینده‌ای مثبت در گرو همدلی، انتقادپذیری و تصمیم‌گیری مدیران است.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر، علاوه بر انجام وظایف عمرانی، اقدامات مؤثری در حوزه گردشگری صورت گرفته و گردشگری در شهرداری امروز به اداره‌ای مستقل با بودجه‌ای ویژه ارتقا یافته است.
 
معاون فرهنگی شهرداری یزد از رشد چشمگیر بودجه این حوزه خبر داد و گفت: بودجه گردشگری از چهار میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته که نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه این بخش است.
 
وی با اشاره به تولید ۲۰ کلیپ در حوزه گردشگری، بر ضرورت تقویت انتشار محتوا تأکید و اعلام کرد: در تولید محتوا قوی هستیم، اما در انتشار آن ضعف داریم. باید هم به فکر تولید محتوای جدید باشیم و هم محتوای تولیدشده قبلی را به‌طور مؤثر منتشر کنیم.
 
زارع‌زاده از تدوین پنج کتاب در این حوزه خبر داد و از برگزاری اجلاس شهرداران کشور در آبان‌ماه سال جاری در یزد به‌عنوان فرصتی طلایی برای معرفی ظرفیت‌های استان یاد کرد.
 
وی با بیان اینکه کمبودها در همه جا وجود دارد، بر رسالت مشترک تمامی دستگاه‌ها و فعالان گردشگری تأکید کرد و گفت: رسالت ما عمل‌گرایی و همدلی است. باید با کنار هم نشستن و انجام صحیح وظایف، چرخه گردشگری استان را تکمیل کنیم.
انتهای پیام
captcha