جشنواره ملی سرود «به سوی قدس» در یزد برگزار می‌شود
کد خبر: 4195549
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

جشنواره ملی سرود «به سوی قدس» در یزد برگزار می‌شود

دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود «به سوی قدس» با اشاره به میزبانی استان یزد از این جشنواره در روزهای 24 الی 26 بهمن ماه از ارسال بیش از 111 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره خبر داد.

نشست خبری جشنواره ملی سرود «به سوی قدس» در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حسام سالکی، مدیر حوزه هنری استان یزد، امروز، سوم بهمن ماه در نشست خبری جشنواره ملی سرود به سوی قدس به میزبانی استان یزد گفت: دو رویکرد اصلی را برای حوزه هنری استان یزد دنبال می‌کنیم، اول «روایت یزد انقلابی» و دوم «تعالی هنر تا نابودی اسرائیل» است.

وی ادامه داد: از برنامه‌هایی که در راستای این راهبردها طراحی شده، جشنواره «به سوی قدس» با محوریت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان از طلاییه‌داران ایرانی مبارزه با رژیم صهیونیستی بود که فراخوان جشنواره اعلام و تعداد زیادی از گروه‌های سرود کشور شرکت و در بخش‌های محتلف اعلام شده آثار خود را ارسال کردند.

سالکی، نابودی اسرائیل، سرداران مواجهه با اسرائیل، پیشرفت صنایع موشکی، راه قدس از کربلا می‌‎گذرد و اربعین و آزادی قدس را از موضوعات جشنواره برشمرد و بیان کرد: آثار ارسالی در بخش‌های تولید اثر، اجرای زنده و تولید نماهنگ دریافت و امیدواریم با استقرار دائمی دبیرخانه جشنواره در یزد، در سال‌های آینده شاهد برگزاری این جشنواره به صورت بین‌الملل باشیم.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: دفتر سرود از سال گذشته با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد تشکیل و امسال جشنواره سرود فجر مستقل و از جشنواره موسیقی جدا شد و استقبال بسیار خوبی صورت گرفت به نحوی که بیش از 800 سرود به دبیرخانه ارسال شد که از استان یزد نیز گروه سرود دبیرستان شهید صدوقی توانست به جشنواره راه یابد.

عابدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سرود بیان کرد: 10 سرود و نماهنگ و دو آلبوم سرودبا عناوین «ایران ماندگار» و  «سرباز وطن» در استان تولید و منتشر شد. همچنین در ایام دهه فجر سال گذشته نیز اجرای صحنه‌ای سرود انجام شد و برنامه‌ها با استقبال بسیار خوبی همراه بود. طی نشست‌هایی که با گروه‌های سرود داشتیم درخواست داشتند که متولی خاصی برای این رشته مشخص شود تا از فعالیت‌های موازی‌کاری دوری شود و لذا پیشنهاد تشکیل انجمن را دادیم تا کار به صورت مردمی انجام شود.

وی با اشاره به استقبال خوب از جشنواره سرود به سوی قدس از سطح کشور گفت: امیدواریم یزد الگویی برای نشر سرود در سراسر کشور شود و خوشبختانه در استان یزد گروه‌های سرود به صورت ملی و حتی بین‌الملل فعالیت دارند و باید حمایت شوند.

مصطفی زارع‌زاده، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری بیاناتی در مورد هنر سرود داشتند و سرود را به هوای تازه تشبیه کردند. سرود با نگاه تربیتی اجرا می‌شود و همه ابعاد فردی و اجتماعی را می‌توان در یک اثر مشاهده کرد و لذا با این هنر می‌توان در جهت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تلاش کرد.

ابوالفضل کرمانی‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره سرود به سوی قدس نیز در این نشست گفت: سرود هنر پویا و اثرگذار است که همه نسل‌ها با این هنر خاطره دارند، هر چند در مدتی این هنر به دست فراموشی می‌رفت اما خوشبختانه مجدد جریانی شکل گرفت و سرود حمایت شد.

وی ادامه داد: یزد بیشترین فراوانی گروه‌های سرود دارای اثر و فعال را به عنوان مراکز تربیتی و فرهنگی دارد و گروه سرود حتی در روستاهای یزد داریم که اثرگذار هستند و بیشترین سرانه تولید سرود نسبت به شعرای ترانه‌سرایی که در یزد هستند را شاهد هستیم.

کرمانی‌نسب افزود: بیش از 111 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 27 اثر در بخش اجرای زنده، 33 سرود تولیدی و 24 نماهنگ بوده است. مشهد با 16 اثر، تهران با 15 اثر، یزد با 12 اثر بیشترین آثار را در این جشنواره داشتند.

وی از برگزاری اختتامیه جشنواره طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه به میزبانی دارالعباده یزد خبر داد و گفت: براساس اعلام هیأت انتخاب، گروه‌های راه یافته به بخش رقابتی «اجرای زنده» شامل گروه سرود نورالشهدا زرندیه، گروه سرود موعود استان مرکزی، گروه سرود موعود مشهد، گروه سرود مسجد امام سجاد(ع) تهران و گروه سرود میثاق یزد، در بخش رقابتی «سرود تولیدی» شامل گروه تبیان خراسان جنوبی، عشاق الرضا زاهدان، ابناالاحرار بیرجند، منادیان بصیرت رشت، طریق القدس بندر دیر و  گروه سرود نغمه آوینی بوشهر و در بخش «نماهنگ» نیز نسیم رحمت تهران و زهرائیون خوزستان هستند.

حامد اسماعیلی، مدیر مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی حوزه هنری کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه یزد یکی از مراکز سرود کشور است که همواره آثار خوبی تولید کرده و زیرساخت‌های خوبی برای پرورش گروه‌ها دارد گفت: استان یزد جزو معدود استان‌هایی است که گروه‌های سرود در آن به عنوان مراکز تربیتی فرهنگی فعالیت دارند.

وی بیان کرد: این جشنواره به لحاظ ساختار متفاوت با جشنواره سال‌های اخیر بوده است به طوری که در این جشنواره شاهد اجرای زنده شرکت‌کنندگان خواهیم بود و برای این مولفه نیز امتیازی ویژه دیده شده است. در حاشیه جشنواره نیز برگزاری کارگاه‌های آسیب‌شناسی در شاخه‌های مختلف برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha