تمهیدات لازم برای سلامت انتخابات در یزد اندیشیده شد
کد خبر: 4196582
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

تمهیدات لازم برای سلامت انتخابات در یزد اندیشیده شد

رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان یزد، تأمین سلامت انتخابات را مهمترین وظیفه این کمیته برشمرد و گفت: در همین راستا، تدابیر و تمهیدات لازم برای پاسخ به ابهامات و شبهات انتخاباتی اندیشیده شده است.

نشست خبری کمیته حقوقی انتخابات در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سیدحسن سالاری، رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان یزد، امروز، نهم بهمن در جمع خبرنگاران، حمایت قضایی از عوامل انتخابات و تعامل با ستاد انتخابات کشور را از جمله وظایف این کمیته برشمرد و گفت: این کمیته وظیفه دارد شبهات موجود در استان و سایر موارد درج شده در قانون انتخابات را به ستاد انتخابات کشور انعکاس داده و  تمهیدات لازم برای دفاع حقوقی در راستای سلامت انتخابات بیندیشد.

وی ادامه داد: اعضای این کمیته تمام تلاش خود را برای تأمین سلامت انتخابات به‌کار خواهند گرفت و تدابیر و تمهیدات لازم برای پاسخ به ابهامات و شبهات انتخاباتی اندیشیده شده است.

سالاری با اشاره به اینکه کمیته حقوقی زبان گویای انتخابات است اضافه کرد: کتابچه قانون انتخابات ابلاغ و انعکاس داده شده و همچنین در جلسات با فرمانداری‌ها از نزدیک اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت و تأکید شد در صورت بروز هرگونه مشکلی، در بدو کار حل شود.

رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان یزد با اشاره به اینکه نظارت بر انتخابات، هر گونه شبهه در این زمینه را به صفر می‌رساند، گفت: تذکر به هنگام، سریع و لحظه‌ای سلامت انتخابات را تأمین می‌کند. 

محمدعلی مکرمی، مدیرکل ثبت احوال استان یزد نیز در این نشست گفت: ثبت احوال یکی از پنج دستگاهی است که در زمینه استعلام در انتخابات نقش موثری دارد و در هیئت‌های اجرایی نیز یک نماینده از ثبت احوال حضور دارد و لذا وظایف این نهاد در قانون انتخابات مشخص و شفاف است.

وی ادامه داد: ثبت احوال در مرحله رأی دادن تا قبل از تصویب قانون جدید انتخابات که ارائه اصل شناسنامه الزامی بود، نیز فعالیت داشت اما در قانون جدید انتخابات، ارائه مدارکی از جمله کارت پایان خدمت، گواهینامه، کارت ملی و ... اضافه شده است.

مکرمی با اشاره به اینکه تمام خدمات ثبت احوال به صورت الکترونیکی انجام می‌شود افزود: مهمترین مسئله سلامت انتخابات است و وظیفه این سازمان احراز هویت و اصالت مدارک هویتی افراد است و خوشبختانه این اقدام به صورت الکترونیکی و در چند حوزه انتخابات به صورت تمام الکترونیکی انجام می‌شود و دستگاه‌های احراز هویت در شعب مستقر و تمام اطلاعات افراد برای اخذ رأی را احراز و هویت واجدان شرایط برای مشارکت در انتخابات بویژه 18 سال را انجام می‌دهند.

عضو کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان یزد با اشاره به اینکه بیش از 98 درصد فوتی‌ها در مهلت قانونی 10 روز ثبت می‌شود بیان کرد: امکان ثبت رأی با شناسنامه افرادی که فوت شده‌اند، وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ادارات ثبت احوال استان تا روز انتخابات فعالیت خواهند داشت گفت: مردم در صورت وجود هر گونه مشکلی در زمینه مدارک می‌توانند به ادارات ثبت احوال در سطح استان مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha