
به گزارش ایکنا از یزد،
حجتالاسلام والمسلمین محمود دهقاننیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، یکم تیرماه در خطبههای این هفته نماز جمعه با تبریک
عید غدیر خم گفت: در طول تاریخ اسلام، سنگینترین ظلم را مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت در حق واقعه غدیر خم روا داشتند.
وی ادامه داد: در واقع مسلمانان پنچ رفتار ظالمانه با واقعه غدیر داشتند، گروهی اصل واقعه غدیرخم را منکر شدند، بعضی آن را کتمان کرده و در ذیل آیات مربوط به غدیر بسیار ساده از کنار آن گذشتند، برخی آنرا تحریف کردند و گفتند مولی در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلی» که پیامبر اعظم فرمود به معنی دوستی و محبت است، گروهی آن را یک واقعه تاریخی خواندند و گفتند این واقعه ارتباط چندانی با سرنوشت امروز مسلمانان ندارد و بعضی هم غدیرخم را پذیرفتند ولی روح غدیرخم را درک نکردند.
دهقاننیری افزود: روح غدیرخم دو چیز است. اول آنکه امامت یک منصب الهی است و خداوند امام را انتخاب میکند، نه سقیفه، نه شورا، نه اهل حل و عقد و نه مردم، بلکه نقش مردم ولایتپذیری و اطاعت از امام است. اینکه بعضی تصور میکنند ولیفقیه را خبرگان انتخاب میکند، این اشتباه است. خبرگان ولیفقیه را به مردم معرفی میکند نه انتخاب. فقیه را اگر معرفی هم نکنند ولایت دارد، چنانکه امیرمؤمنان علی(ع)، ۲۵ سال خانهنشینی هم ولایت داشت، این مردم بودند که وظیفه خود را انجام ندادند. قرآن کریم در این باره میفرماید: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم و یا اینکه در سوره سجده فرمود: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎنی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ مردم را ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ میکنند.
وی ادامه داد: دوم آنکه داستان غدیر بیان شاخصهای یک حاکم اسلامی است. قرآن کریم در آیات مربوط به غدیر پنج مشخصه برای یک حاکم اسلامی بیان کرده است و آن اینکه حاکم اسلامی باید مایه یأس و ناامیدی کفار باشد. دوم اینکه حاکم اسلامی باید خداترس باشد و هرگز مرعوب دشمن نگردد. سوم، حاکم اسلامی باید در راه اکمال و توسعه دین مردم تلاش کند. چهارم، حاکم اسلامی باید در جهت برخورداری عموم مردم از نعمتهای الهی بکوشد و پنجم حاکم اسلامی باید در جهت حاکمیت اسلام بر کل جهان تلاش کند.
امام جمعه شاهدیه افزود: نمونه کامل و جامع این شاخصها امیرمؤمنان علی(ع) است که در روز غدیرخم به فرمان خداوند متعال، پیامبر اسلام او را معرفی کرد و در آینده نیز چنین حکومتی به دست امام عصر(عج) تشکیل خواهد شد و امروز این مشخصهها در رهبر حکیم انقلاب وجود دارد. بنابراین گفتهاند ولایت فقیه استمرار راه غدیر است.
دهقاننیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری
انتخابات ریاستجمهوری بیان کرد: انتخابات دو بخش دارد، یک بخش حضور در کنار صندوق رأی و رأی دادن است. هر اندازه انتخابات پرشور و باشکوه برگزار شود اقتدار و امنیت کشور هم بیشتر خواهد بود. بخش دوم آن انتخاب یک فرد اصلح برای مقام مهم ریاست جمهوری است. انتخاب فرد اصلح یک وظیفه شرعى و عقلى و انقلابى است و کوتاهى و غفلت در این امر مهم و اساسی خسارتهاى جبرانناپذیرى به کشور وارد میسازد، زیرا ما با رأی خود چهار سال سرنوشت کشور در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجى و مسائل گوناگون دیگر را در اختیار یک شخص قرار میدهیم.
وی ادامه داد: کسانی که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند همه واجد شرایط حداقل قانونی هستند. ولی ما شرعاً و عقلاً وظیفه داریم بهترینها را انتخاب کنیم. اصلح کسی است که نسبت به مشکلات و ظرفیتها و توانمندیهای کشور آگاهی بیشتری دارد. حضرت یوسف به حاکم مصر چنین فرمود: «إجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ». در این آیه شریفه دو شرط اساسی برای پذیرش مسئولیت بر شمرده شده است. یکی حفیظ بودن بدین معنا که حافظ دین و اقتصاد، و آرمانها و ارزشهای جامعه باشد و دوم شناخت و آگاهی است.
دهقاننیری ادامه داد: اصلح کسی است که تقید و التزام عملی او نسبت به دین و قانون اساسی بیشتر باشد. قرآن کریم در این باره چنین میفرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ». در این آیه شریفه چهار برنامه برای یک مسئول تعریف شده است. نخست ترویج و توسعه فرهنگ نماز در جامعه، دوم توجه به محرومان و اقتصاد مردم، سوم برپایی ارزشهای دینی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، و چهارم مقابله با فساد است.
وی با بیان دیگر ویژگیهای فرد اصلح گفت: اصلح کسی است که نسبت به استقلال کشور حساس باشد، نه اینکه کشور را نیازمند مشاور خارجی بداند و منافع ملی را بر منافع شخصی و حزبی ترجیح دهد. همچنین شخصی که سادهزیستی و خاکی باشد و از اشرافیت بپرهیزد. راز محبوبیت شهید رئیسی خاکی بودن او بود. برای شناخت اصلح باید دید چه کسانی اطراف آنها را گرفتند، رهبر حکیم انقلاب دهه ۹۰ را دهه عبرت نامیدند، عدهای دور کاندیدایی گرفتند و میخواهند آن دهه را دوباره برگردانند، و لذا باید مواظب باشید. در تبلیغاتشان سیاهنمایی کرده و تلاش میکنند دولت شهید رئیسی را ناموفق نشان دهند. اینکه این سه سال را دوران فلاکت خواندند و فریاد زدند که این راه باید متوقف شود، معنایش چیست.
انتهای پیام