
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی تبلیغات اسلامی یزد، حجتالاسلام مهدی دادآفرین، معاون فرهنگی ادارهکل تبلیغات اسلامی استان یزد، 12 فروردینماه به عنوان سخنران حرم مطهر رضوی در رواق دارالحجه با اشاره به دعوت به توبه و ارتباط با خدا در عید فطر گفت: تا حرف از عید زده میشود همه به یاد شادیها و خوشیهای دنیا میافتند و البته گاهی لابهلای شادیها، عملهای خداپسندانه و سنتهای سفارش شده دینی که فرهنگ هم شده است، همانند صله رحم، عیدی دادن و ... انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه سؤال اساسی این است اکنون که در عید فطر قرار داریم بیشتر به چه چیزی باید توجه کنیم و امروز چه روزی است بیان کرد: اول اینکه عید فطر، روز پاکسازی دل و تزکیه نفس است، همانطور که از اسم این روز پیداست، روز بازگشت به فطرت و دریافت پاداشهای الهی است. همانگونه که فرمود: «فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»
حجتالاسلام دادآفرین افزود: این موضوع مهمی که خداوند قبل از آن ۱۱بار قسم خورده است و آخر همه قسمها میگويد، میدانی چرا اينقدر قسم خوردم؟ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا(سوره شمس: 9) يعنی زنده باد تزکيه و خودسازی وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا(سوره شمس: 10) يعنی مرده باد دسيسه و نفاق. این سوره، تنها سورهای که خداوند يازده قسم میخورد و رازی که در آن است، اینکه چه میخواهد بگويد؟ زيرا قسم زياد برای جايی است که طرف مقابل باور نمیکند. وقتی در یک جاده ای مرتب تابلوی خطر زده، معلوم است خیلی باید در جاده دقت کنید تا دچار سانحه نشوید. در قرآن کریم این تابلوی خطرها با قسم متعدد آمده که از یکی تا پنج قسم را شامل میشود ولی یازده قسم نداریم جز در سوره شمس.
وی ادامه داد: این مهم نشان از اهمیت یک موضوع راهبردی بوده و آن تزکیه نفس و دوری از نفاق و دودستگی و دچار دوقطبی شدن است. دشمن وقتی بر ما غالب و پیروز میشود که بتواند تفرقه و دوقطبی در جامعه ایجاد کند، بنابراین یک روز حرف از قومیت و قبایل و زبان و گویش میزند و برتری اقوام را مطرح می کند تا کشور را تجزیه کند. یک روز حرف از جدایی دین و علم میزند و تقابل متدینین با غیرمتدینین را دامن می زند. یک روز هم حرف از کارآمدی و ناکارآمدی می زند. یک روز موضوع باحجاب و بی حجاب را مطرح می کند تا مردم را در جان هم بیندازند. چون قاعده دشمن این است تفرقه بینداز حکومت کن.
این کارشناس مذهبی گفت: باید با ارتباط باخدا و توبه ازاعمال، ازاین مسیرتفرقه دورشد، چون خداوند همان چیزی است که وحدت کلمه یک جامعه است و شیطان است که مسبب تفرقه است.هرچقدر ارتباط ما باخدا بیشتر شد بدبختی ها و تفرقه ها کمتر و همدلی ها بیشتر می شود.
وی با اشاره به دعوت به توبه و ارتباط با خدا در عید فطرتوسط امیرالمومنین(ع) گفت: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه نماز عید فطر، خطاب به مردم مسلمان میفرمود: «أَفَلَا تَائِبٌ مِنْ خَطِيئَتِهِ قَبْلَ مَنِيَّتِهِ»یعنی آیا کسی نیست که قبل از مرگ و فرا رسیدن میعاد ناگزیر همهی انسانها، از خطاها و گناهان خود در نزد پروردگار توبه کند؟ « أَلَا عَامِلٌ لِنَفْسِهِ قَبْلَ يَوْمِ بُؤْسِهِ»؛ آیا کسی نیست که قبل از فرا رسیدن روز تنگدستی، آن روزی که انسان هیچ وسیلهای جز رحمت خدا و اعمالی که از پیش فرستاده باشد، ندارد ، عمل بکند؟ یعنی امیرالمؤمنین(ع) در روز عید و شادمانی، مردم را به توبه و انابه و تصمیم به عمل و ارتباط با خدا گره میزند.
حجتالاسلام دادآفرین ادامه داد: از نظر حضرت امام(ره) نیز، عید فطر بعد از یک ماه روزه داری جشن میهمانی و عید برای ضیافت الهی و وصال است وجشن پیروزی بر هوای نفس و شیطان و موفقیت بر انجام دستورالهی است. حضرت امام(ره) می فرمایند: «عید شریف فطر عید است برای ضیافة اللَّه، و عید شریف قربان عید است برای لقاء اللَّه و آن عید که ضیافة اللَّه است، مقدمه است برای لقاء اللَّه. بنابراین اعمال عید برای تزکیه است که شامل طهارت ظاهری و باطنی میشود، که طهارت باطنی یعنی طهارت لسانی و یا زبانی و در این روز میگوییم: «الله اکبروالحمد لله علی ما هدانا. همچنین طهارت عملی که پرداخت زکات فطره قبل از نماز و شرط قبولی روزه ماه رمضان است، به نوعی دل بریدن از دنیا. همان طور که خداوند درقرآن درسوره اعلی می فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى به راستى رستگار شد آن كس كه خود را (از پليدىها) پاك گردانيد. نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گذارد.طهارت ظاهری هم غسل، پوشیدن لباس طاهر و تمیز و استفاده از بوی خوش و خوردن مقداری تربت امام حسین علیه السلام است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه روز عید روز بررسی ونگاه به روزها و روزه های ماه رمضان است گفت: در روز عید، مسلمانان باید به خود بنگرند و ببینند که از ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، چه استفاده و بهرهای بردهاند. ماه رمضان، ماه خودسازی و تقواست. آیا با روزه و با عبادات در آن ماه شریف، توانستهایم بر خودمان چیزی اضافه کنیم و خویش را بسازیم، یا نه؟ ...[در روز عیدفطر] به این حساب رسیدگی کنید.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی معیارهای خاصی برای عیدفطر مشخص می کنند که بر مبنای آنها باید خویشتن را بسنجیم و در خلوتگاه دل و به دور از هرگونه تعصب و جانبداری نسبت به خود بیندیشیم و بنگریم که آیا به عید واقعی رسیده ایم و حق داریم که خود را پیروز میدان مجاهدات نفسانی بدانیم .
دادآفرین با اشاره به این معیارها بیان کرد: معیار اول: تفکر در این واقعیت که آیا به درستی در ضیافت الهی وارد شده ایم و آن گونه که شایسته است شرایط و آداب میهمانی را رعایت نموده ایم یا نه؟ معیار دوم: ترک شهوات ظاهری می باشد که شامل همه معاصی و گناهانی است که توسط اعضا و جوارح انسان صورت می گیرد. معیار سوم: ترک شهوات باطنی است که از شهوات ظاهری خطرناک تر می باشند و بالاترین سد راه رهایی انسان از «خود» و رسیدن به «آزادگی معنوی» و « مقام قرب الهی » به شمار میروند. این شهوات باطنی عبارتند از خودخواهیها، منیتها، جاه طلبیها، قدرت پرستیها، ریاست خواهیها و تمام صفات درونی که برانگیزاننده فتنه و اختلاف مکر و نیرنگ نفاق و دورویی استبداد رای خودشیفتگی و استکبار… است.
دادآفرین ادامه داد: امام راحل فرمود: اگر میبینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم- خدای نخواسته- نمونهاش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان... اما شما او را رد کردید، پس زدید.» امروز مسئولان ما بیش از مردم عادی باید اهل تفکر باشند. چون مسئولیت بیشتر نیاز به تفکر بیشتر دارد. نوع مسئولیت هم خودش بار مسئولیت را کم و زیاد می کند. مادونوع مسئولیت فردی و اجتماعی داریم.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: اینکه همه نسبت به جامعه مسئول هستند یک دستور دینی و عقلی است اما کسی که منتخب مردم و جامعه شد بار او خیلی سنگین تر است، هر چه آدم بالاتر باشد، لغزش او خطرناکتر است، امام در جای دیگر در جمع مسئولان کشور فرمودند: اگر مسئولان کوتاهی کنند، این جزو گناهانی است که تأثیرش نه فقط برای اشخاص خودشان، بلکه برای ملّت، تأثیر مخربی خواهد بود. چون مسئول باید صبح تا شب برای مردم با تفکر برنامه ریزی کند و برای خدمت مردم سرازپا نشناسد و تلاش کند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید خدمت رئیسی که اهل عمل بود و خوب معنای عبادت را فهمیده بود که عبادت به جزخدمت به خلق چیز دیگری نیست، سروسامان جدی به وضعیت معیشت مردم، توجه به موضوع اشتغال جوانان، توجه جدی به ارزش پول ملی و سامان دهی بازار ارز و کالا و توجه به موضوع کلیدی تولید و سرمایه گذاری در تولید را از مواردی دانست که امروز مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم است.
انتهای پیام