کد خبر: 4306781
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۷:۱۶
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد یزد:

مفاهیم نهج‌البلاغه مسیر زندگی سعادتمندانه را هموار می‌کند

علی نظری با بیان اینکه مفاهیم نهج‌البلاغه همچون چراغی روشن، مسیر زندگی سعادتمندانه را هموار می‌کند، گفت: برای پیوند این مضامین با عواطف عاشورایی، باید از زبان هنر و قالب‌های نوین استفاده کرد تا هم عمق معنوی حفظ شود و هم تأثیرگذاری بیشتری روی نسل جوان داشته باشد.

علی نظری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، علی نظری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر(ع) از سری برنامه‌های پنجمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت ترکیبی با محور هنر‌های تجسمی، نمایشی، دیجیتال و مناظره را زمینه‌ساز تبدیل یک رویداد ادبی به حرکتی تربیتی و معرفتی برای جوانان دانست.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان میان مفاهیم بلند اخلاقی و تربیتی نامه ۳۱ نهج‌البلاغه با عواطف و احساسات پاک عاشورایی مرتبط با حضرت علی‌اکبر (ع) پیوند هنرمندانه برقرار کرد تا شعر هم عمق داشته باشد و هم اثرگذار باشد بیان کرد: خطبه ۳۱ نهج‌البلاغه شامل ۲۰ توصیه اخلاقی و تربیتی است که مباحثی مانند توحید، معاد، تربیت نفس، اعتدال، دانش‌اندوزی، عدالت، صبر و شکرگزاری را در بر می‌گیرد.

نظری افزود: این مفاهیم همچون چراغی روشن، مسیر زندگی سعادتمندانه را هموار می‌کنند. برای پیوند این مضامین با عواطف عاشورایی، باید از زبان هنر و قالب‌های نوین استفاده کرد تا هم عمق معنوی حفظ شود و هم تأثیرگذاری بیشتری روی نسل جوان داشته باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی یزد اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌ای با نگاه ترکیبی، برکاتی برای جامعه دانشگاهی و جوانان دارد و می‌تواند از یک حرکت صرفاً ادبی به یک حرکت تربیتی و معرفتی تبدیل شود؛ بنابراین هدف‌گذاری باید فراتر از ادبیات باشد و بر ارزش‌هایی مانند آخرت‌گرایی، شکرگزاری، صبر و عدالت تمرکز کند. برای این منظور، طراحی بخش‌های متنوعی مانند هنر‌های تجسمی، نمایشی، موسیقی، محتوای دیجیتال و مناظره ضروری است. این رویکرد باعث می‌شود دانشجویان به‌جای مواجهه منفعلانه، با مفاهیم اخلاقی به صورت فعال و خلاق درگیر شوند.

وی درباره ترغیب دانشجویان برای مشارکت در جشنواره گفت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از جشنواره، استفاده از اساتید متخصص حوزه و دانشگاه، تشویق به کار گروهی و انتشار آثار برتر می‌توان انگیزه مشارکت را افزایش داد. همچنین، ایجاد بستر گفتمان و تداوم برگزاری جشنواره در سال‌های آینده، باعث تبدیل آن به محفلی دائمی برای تبادل نظر در مسائل اخلاقی و تربیتی خواهد شد.

نظری در پاسخ به اینکه آیا جشنواره علی‌اکبر(ع) می‌تواند به یک حرکت تربیتی و معرفتی تبدیل شود، اظهار کرد: این جشنواره با درگیرکردن تمام ابعاد وجودی دانشجو از جمله عقل، عاطفه و خلاقیت باعث تأمل عمیق‌تر در مفاهیم اخلاقی می‌شود. همچنین، با ارائه این مفاهیم در قالب‌های هنری و دیجیتال، برای نسل جوان جذاب‌تر و قابل‌ درک‌تر خواهد بود. در نهایت، این رویداد نه تنها به تقویت هویت فرهنگی و دینی دانشجویان کمک می‌کند، بلکه منجر به تولید محتوای فاخر و اثرگذار برای جامعه می‌شود. موفقیت آن نیز به طراحی دقیق، تبلیغات هدفمند و نگاه بلندمدت مسئولان بستگی دارد.

یادآور می‌شود، چهارمین جشنواره شعر حضرت علی‌اکبر(ع) با هدف تکریم و معرفی شخصیت والای آن‌ حضرت به‌عنوان نمونه اعلای جوانان مؤمن و انقلابی، و همچنین دریافت آثار و اشعار به‌صورت بین‌المللی، شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha