کد خبر: 4321188
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۲
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد:

پژوهش زیربنای تصمیم‌سازی علمی در نظام تعلیم و تربیت است

علی دهقان بهاءآبادی پژوهش را زیربنای تصمیم‌سازی علمی در نظام تعلیم و تربیت خواند و گفت: اگر می‌خواهیم نسلی خلاق، توانمند و مجهز به مهارت‌های حل مسئله تربیت کنیم، باید پژوهش را به بخش جدانشدنی از فرایند یاددهی و یادگیری تبدیل کنیم.

پژوهش زیربنای تصمیم‌سازی علمی در نظام تعلیم و تربیت استبه گزارش ایکنا از یزد، علی دهقان بهاءآبادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، ۱۵ آذرماه در آیین زنگ پژوهش همزمان با آغاز هفته پژوهش با تأکید بر اینکه پژوهش زیربنای تصمیم‌سازی علمی در نظام تعلیم و تربیت است، گفت: اگر می‌خواهیم نسلی خلاق، توانمند و مجهز به مهارت‌های حل مسئله تربیت کنیم، باید پژوهش را به بخش جدانشدنی از فرایند یاددهی و یادگیری تبدیل کنیم. آموزش‌ها باید از حالت صرفاً نظری خارج شده و به سمت کاربردی و مهارت‌محور شدن حرکت کنند.

وی افزود: مدرسه امروز فقط محل انتقال محفوظات نیست و باید محیطی برای تجربه‌گرایی، تحلیل، ایده‌پردازی و اجرای طرح‌های واقعی باشد. دانش‌آموز باید یاد بگیرد چگونه فکر کند، چگونه پرسش درست بپرسد و چگونه برای یافتن پاسخ، روش علمی را به‌کار گیرد؛ این یعنی آموزش پژوهش‌محور.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به نقش معلمان در شکوفایی پژوهش، بیان کرد: معلمان با هدایت درست فعالیت‌های پژوهشی، می‌توانند زمینه‌ای فراهم کنند تا دانش‌آموزان به جای حفظ مطالب، آن‌ها را در موقعیت‌های واقعی به‌کار گیرند و نتیجه کار خود را ببینند. این همان آموزش کاربردی است که امروز نظام تعلیم و تربیت به آن نیاز دارد.

وی اظهار امیدواری کرد و افزود: اجرای برنامه‌های هفته پژوهش در مدارس، موجب تقویت روحیه خلاقیت، افزایش سواد علمی و ارتقای مهارت‌های عملی دانش‌آموزان شود.

انتهای پیام
خبرنگار:
اعظم سادات میرجلیلی
captcha