معارف | خبرگزاری بین المللی قرآن

iqna

قرآن سعادت و شقاوت انسان‌ها را به کنش آنان مرتبط می‌داند + فیلم
سعادتنامه/8

قرآن سعادت و شقاوت انسان‌ها را به کنش آنان مرتبط می‌داند + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: برخی مشهورات بی اعتبار داریم از جمله اینکه السعید سعید فی بطن امه و الشقی شقی فی بطن امه؛ گویی انسان‌ها مجبورند که سعید و یا شقی باشند ولی قرآن کریم سعادت و شقاوت را به کنش انسان‌ها مرتبط کرده است و این کنش است که انسان را در دایره سعادت و شقاوت قرار می‌دهد.
بیداری وجدان جهانی و عید فطر
یادداشت

بیداری وجدان جهانی و عید فطر

در روزگار حاضر، به دلیل جنگ در بخشی از پیکر امت اسلامی یعنی مردم غزه عید به معنی خوشی و نشاط رنگ باخته است و قلوب مسلمین جریحه‌دار است از این جهت عید نداریم ولی بیداری وجدان جهانی نوعی بازگشت به واقعیت‌های پنهان در برهه‌ای از تاریخ رفته بر جامعه اسلامی است که خود، نوعی عید است. 
توسعه همکاری‌های جامعه المصطفی با مراکز علمی گینه بیسائو + عکس

توسعه همکاری‌های جامعه المصطفی با مراکز علمی گینه بیسائو + عکس

رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی سنگال در سفر به گینه بیسائو، با جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
«عید فطر» روز ابراز شادی به مناسبت بندگی و اطاعت پروردگار است
حجت‌الاسلام علی‌اکبر بابایی:

«عید فطر» روز ابراز شادی به مناسبت بندگی و اطاعت پروردگار است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روز عید فطر از نظر اسلام، روز شادی است ولی این شادی باید همراه با رسیدگی به مستمندان باشد، گفت: از روایات به دست می‌آید که روز عید روزی است که انسان‌ها به یک موفقیت عبادی و معنوی برسند کما اینکه حاجیان برای رضایت خدا به مکه می‌روند و بعد از اعمال، قربانی می‌کنند.
دسته‌بندی سرنوشت انسان‌ها به 3 گروه مقربون، میمنه و مشئمه + فیلم
سعادتنامه/ 7

دسته‌بندی سرنوشت انسان‌ها به 3 گروه مقربون، میمنه و مشئمه + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: در سوره واقعه توضیح داده است که افراد به 3 گروه تقسیم می‌شوند و ویژگی هر سه دسته را مطرح کرده و اوصاف هر وجهی از هرم را بیان کرده است از جمله اینکه اگر کسی قرار است جزء مقربون، یا میمنه و مشئمه باشد چه ویژگی‌هایی دارد.
تحمیل معنا به واژگان قرآنی بدون توجه به تحول تاریخی آنها نادرست است
احمد پاکتچی:

تحمیل معنا به واژگان قرآنی بدون توجه به تحول تاریخی آنها نادرست است

عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: وقتی ما بپذیریم که فلان فهم در دوران نزول قرآن وجود نداشته است، اجازه نداریم که این داده‌ها را در فهم قرآن مورد استفاده قرار دهیم؛ زمانی امکان استفاده از این داده‌ها وجود دارد که آزمونی بگیریم و ببینیم که آیا مؤلفه‌های تاریخی تا زمان نزول قرآن، دوام داشته‌اند یا خیر؟
کنشگری به معنای دوری از بن‌مایه‌های حوزوی نیست
آیت‌الله اعرافی:

کنشگری به معنای دوری از بن‌مایه‌های حوزوی نیست

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه امروز را حوزه‌ای کنشگر و فعال هدف‌گذاری کرده‌ایم، گفت: این نقش‌آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُن‌مایه‌های حوزوی نیست.
«تبلیغ» اولویت حوزه است
حجت‌الاسلام حسین ملانوری:

«تبلیغ» اولویت حوزه است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی تیرماه سال 1402 در جمع مبلغان حوزه به مقوله تبلیغ تاکید کرده و فرمودند تبلیغ باید اولویت نخست حوزه علمیه شود لذا برنامه‌ریزی برای این مسئله شروع و طرح کلانی نوشته شده است.
چهارگانه مریم، زکریا، عیسی و یحیی + فیلم
سعادتنامه/ 6

چهارگانه مریم، زکریا، عیسی و یحیی + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: آنچه در ماجرای ولادت عیسی(ع) به عنوان کلمه الله وجود دارد زمینه‌هایی دارد و جامعه قبل از ولادت عیسی برای ولادت ایشان آماده بوده است؛ تربیع یا چهارگانه مریم، زکریا، یحیی و عیسی، تربیع و چهارگانه‌ای است که این مسیر را به ما نشان می‌دهد.
مبارزه امام علی(ع) با ویژه‌خواری استثنا ناپذیر و مداوم بود
نعمت‌الله صفری فروشانی:

مبارزه امام علی(ع) با ویژه‌خواری استثنا ناپذیر و مداوم بود

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه امام علی(ع) اصول‌محور بودند گفت: اگر بخواهیم چند اصل مهم در زندگی حضرت علی(ع) استخراج کنیم اولین آن مبارزه با ویژه‌خواری است یعنی هیچ حکومتی به اندازه ایشان مخالف و مبارز علیه ویژه‌خواری نبود؛ استثناناپذیری و دوام زمانی در مبارزه با ویژه‌خواری از جمله این ویژگی‌ها است.
قرآن روش‌های شناخت تجربی را تأیید می‌کند
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم:

قرآن روش‌های شناخت تجربی را تأیید می‌کند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: یکی از محورهای بسیار مهم، بحث روش‌های شناخت در علوم تجربی و انسانی است. قرآن ابزارها و روش‌های شناخت تجربی را تأیید می‌کند و چه بسا به آنها حقانیت می‌بخشد البته باید بین حقانیت روش یا ابزار شناخت با دستاوردهای علوم تجربی فرق بگذاریم.
آیا می‌توان ملائکه را با چشم سر دید؟ + صوت
سیدمجتبی حسینی پاسخ داد

آیا می‌توان ملائکه را با چشم سر دید؟ + صوت

مفسر قرآن کریم ضمن ارائه توضیحاتی درباره چیستی ملائکه بیان کرد: یک لایه وجودی شامل اعتقادات و نیت‌ها در انسان وجود دارد که اگر این لایه تمیز باشد انسان می‌تواند برخی چیزها را ببیند.
علیرضا پناهیان عذرخواهی کرد + فیلم

علیرضا پناهیان عذرخواهی کرد + فیلم

علیرضا پناهیان بابت اظهارات حاشیه‌سازش در برنامه شبکه سه، از عموم مردم و مومنین عذرخواهی کرد.
قرآن جهان‌بینی عرب جاهلی را با استفاده از استعاره‌های مفهومی تغییر داد
حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا:

قرآن جهان‌بینی عرب جاهلی را با استفاده از استعاره‌های مفهومی تغییر داد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه قرآن دارای معارفی است که این معارف، مجرد هستند و راه دیگری غیر از استعاره‌های مفهومی برای انطباق این معارف وجود ندارد، گفت: ایزوتسو معتقد است قرآن، جهان‌بینی عرب جاهلی را به کمک منظومه و نگاه معنایی تغییر داد و جهان‌بینی جدیدی را جایگزین جهان‌بینی عرب جاهلی کرد.
قلب سلیم شرط ورود به بهشت است + فیلم
سعادتنامه/ 5

قلب سلیم شرط ورود به بهشت است + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قرآن و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» گفت: در دعاهای قرآنی داریم؛ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا؛ نشان می‌دهد قلب انسان محل دریافت غل و غش و هر گونه کدورت‌ است و برای رسیدن به سعادت و بهشت این قلب باید از غل و غش جدا شود یعنی شرط ورود به بهشت زدوده شدن هر نوع غل و غش است.
هنر شیخ عباس قمی در ساده‌نویسی ترجمه «مفاتیح الجنان»
در نشست «صد کتاب ماندگار» مطرح شد

هنر شیخ عباس قمی در ساده‌نویسی ترجمه «مفاتیح الجنان»

در دهمین نشست «صد کتاب ماندگار» که با موضوع کتاب مفاتیح الجنان برگزار شد کارشناسان به این نکته اشاره کردند؛ در دورانی که ساده‌نویسی هنوز در ادبیات ما ارزش شناخته نمی‌شد ایشان برای اینکه کتاب مفهوم شود و در دسترس قرار بگیرد این جنبه را رعایت کرده است.
مهمترین نقدها به مفاتیح الجنان و پاسخ آنها/ چرا حدیث کساء حذف شد
حسین استادولی توضیح داد

مهمترین نقدها به مفاتیح الجنان و پاسخ آنها/ چرا حدیث کساء حذف شد

مترجم و مصحح متون دینی ضمن اشاره به برخی از انتقاداتی که پیرامون کتاب مفاتیح الجنان مطرح شده است از جمله ادعای سند نداشتن ادعیه مفاتیح، به برخی از آنها پاسخ داد.
استقامت در قرآن به معنای اعتدال است
حجت‌الاسلام حمیدرضا شریعتمداری:

استقامت در قرآن به معنای اعتدال است

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: برخلاف آن چیزی که عمدتا در جامعه ما مطرح است و استقامت را به معنای پایداری در نظر می‌گیرند، معنای اعتدال و حدمیانه به این واژه نزدیکتر است؛ البته نه اینکه استقامت با پایداری ارتباطی ندارد.
یادداشت
گفتگو
گزارش