معارف - اندیشه
حل معضلات قرآن و علوم تجربی با بهره‌گیری از میان‌رشتگی روشی

حل معضلات قرآن و علوم تجربی با بهره‌گیری از میان‌رشتگی روشی

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن اشاره به اینکه رابطه دو حوزه دانشی در میان‌رشتگی روشی به صورت خادم و مخدوم است تصریح کرد: در گونه سوم میان‌رشتگی روشی یک ایده را از قرآن می‌گیریم که در علم مورد توجه قرار نگرفته و یک فرضه جدیدی را در دنیای علم مطرح می‌کنیم.
نگاه قرآن به علم، شبه‌علم و شاخصه‌های عالمان واقعی

نگاه قرآن به علم، شبه‌علم و شاخصه‌های عالمان واقعی

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن تعریف علم و شبه‌علم به بیان نگاه قرآن به این دو موضوع پرداخت و تصریح کرد: علم چیزی است به نام قانونمندی طبیعت که از طریق روش علمی به صورت پویا به دست می‌آید و در مقابل، شبه‌علم ادعایی با ظاهر علمی است که شواهد قابل تکرار و مستند ندارد.
در امید به رحمت الهی که بخشاینده همه گناهان است

در امید به رحمت الهی که بخشاینده همه گناهان است

اعلام رحمت عام هیچ کس را گستاخ نخواهد کرد بلکه همه مردمان نه از ترس بلکه از شکوه و جمال چنین رحمتی بی‌درنگ روی از هر دیو و دد بگردانند و به سوی آن شاه شمشادقدان و خسرو‌ شیرین‌دهنان بشتابند.
انتقاد آیت‌الله رشاد از لباس برخی طلاب و تاکید آیت‌الله اعرافی بر حوزه اصیل

انتقاد آیت‌الله رشاد از لباس برخی طلاب و تاکید آیت‌الله اعرافی بر حوزه اصیل

در آیین رسمی آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان تهران آیت‌الله رشاد از ترویج دوزیستی برخی طلاب و پرهیز آنها از پوشیدن لباس روحانیت انتقاد کرد و آیت‌الله اعرافی بر تاریخ هزار ساله حوزه و هویت آن تاکید کرد.
ابن سینا و دانش برین؛‌ الهیات بر فراز علم کلام

ابن سینا و دانش برین؛‌ الهیات بر فراز علم کلام

در نظر ابن سینا، نفس حاضر در اجسام، صورتی است برگرفته از خارج و نه برآمده از درآمیختگی عناصر چهارگانه. این صورت را اجسام عنصری تنها آن هنگام می‌توانند پذیرفت که تضادّ پیشاترکیبیِ عناصرشان چنان کم شود که برای پذیرش نشانه‌های حیات از جوهر غیرمادی آماده شوند.
در اطوار خلقت آدمی 

در اطوار خلقت آدمی 

توجه به اطوار انسانی می‌تواند آدمیان را خلاق‌تر و تازه‌تر و کار‌آمدتر کند و اینکه در وصف بعضی از زنان کلمه اطواری را به کار می‌برند نشان آن است که برخورداری از این صفت و پرورش آن، کمالی است در نوع انسان.
دوازده دلیل برای استحقاق بلای غیبت

دوازده دلیل برای استحقاق بلای غیبت

به قول امیرالمومنین(ع) ما به خاطر ظلمی‌ که به خودمان کردیم، ظلمی‌ که اجداد ما کردند، مردمی‌ از میان همین امت مسلمان کردند، امام از میانشان رفت، مردمی‌ که به خودشان ظلم می‌کنند در حق خودشان، آرام آرام مستعد محرومیت از دیدار حجت خدا می‌شوند.
چرا امام زمان(عج) جواب نامه شیعیان را به خط پدرشان می‌نوشتند؟

چرا امام زمان(عج) جواب نامه شیعیان را به خط پدرشان می‌نوشتند؟

پژوهشگر مهدویت ضمن اشاره به ماجرای شهادت امام عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) توضیح داد که چرا آن امام، جواب نامه شیعیان را به خط پدرش امام عسکری(ع) می‌نوشت.
در احوال بهشتیان و بعضی صفات آنها 

در احوال بهشتیان و بعضی صفات آنها 

بهشت به اهل تقوی تعلق دارد چه از آن دور باشند و چه نزدیک، ایشان به جانب بهشت می‌رود اما در روز قیامت و ظهور آدمی در نشئه دیگر حیات، بهشت به بهشتیان و جهنم به اصحاب جهنم نزدیک می‌شود.
انسان در نظام اسلامی نباید بهانه‌ای برای کارهای غیرشرعی داشته باشد

انسان در نظام اسلامی نباید بهانه‌ای برای کارهای غیرشرعی داشته باشد

کارشناس مسائل فقه نظام گفت: نظامات ما نباید به نحوی طراحی شوند که انسان بگوید این نظامات باعث شدند من رباخوار شوم؛ در واقع انسان مسلمان در یک نظام اسلامی نباید بهانه‌ای برای انجام کارهای غیرشرعی داشته باشد.