آزمون سخت فرهنگیان در ایام کرونا / نمایش جلوه‌ای از خلاقیت و سخت‌کوشی
کد خبر: 3962724
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
حاجی‌میرزایی بیان کرد:

آزمون سخت فرهنگیان در ایام کرونا / نمایش جلوه‌ای از خلاقیت و سخت‌کوشی

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا فرهنگیان در یک آزمون سخت قرار گرفتند و در شرایطی که کار آنها چند برابر شد، جلوه‌های نابی از خلاقیت و سخت‌کوشی از آنها به نمایش گذاشته شد.

آزمون سخت فرهنگیان در ایام کرونا / نمایش جلوه‌ای از خلاقیت و سختکوشیبه گزارش ایکنا از یزد، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز 17 فروردین، در دیدار با آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد، اظهار کرد: کرونا آموزش و پرورش را با یک شرایط متفاوت و تجربه نشده‌ای روبرو کرد و در شرایطی که ده‌ها سال روش دیگری برای انجام کار آموزش داشتیم، ناگهان با شکل جدیدی از کار مواجه شدیم. به سرعت روش‌های جدید به کار گرفته شد و در گام اول از تلویزیون که تجربه‌ای از آموزش در دوران دفاع مقدس داشت، کمک گرفته شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: کمک بسیار خوبی بود اما با مشکلات اساسی مواجه شد زیرا اگر ارتباط معلم و دانش‌آموز قطع شود، عوارضی به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه آمار درستی از مخاطبان نداشتیم. به تدریج فرهنگیان به سمت شبکه‌های مجازی رفتند و ما نیز تأکید داشتیم که آموزش تعطیل نشود و هرکسی از هر روشی که می‌توانست، آموزش را ادامه می‌داد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین شرایط به دنبال ایجاد بستری برای آموزش بودیم تا بتواند یک پنجم جمعیت کشور را به یکدیگر متصل کند و شبکه شاد به این ترتیب تشکیل شد و در طول این زمان یعنی از فروردین گذشته، کار را آغاز کرد و اکنون بیش از 12 میلیون و 700 هزار دانش آموز در این سامانه احراز هویت و فعال شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه این فضا، فضای امنی است، گفت: در این فضا بالغ بر 11 میلیارد فایل آموزشی مبادله شده و پیوند خوبی بین معلمان و دانش آموزان برقرار است و علاوه بر آن ارتباط خوبی بین وزارت آموزش و پرورش و مناطق آموزشی برقرار شد. معلم مسئولیت آموزش را برعهده دارد و هیچ یک از ابزارها هرگز نمی‌تواند جای معلم را بگیرد بلکه به کمک معلم آمد تا آموزش در این شرایط را تسهیل کند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزی به دلیل عدم دسترسی به امکانات و ابزار از آموزش دور نماند به نحوی که در بررسی‌های انجام شده، سه دهم درصد دانش آموزان آموزش خود را پیگیری نکرده بودند که تلاش می‌شود آموزش این تعداد به نحوی جبران شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همه مشاغل در معرض این بحران جدی مورد آزمون قرار گرفتند و فرهنگیان نیز در یک آزمون سخت قرار گرفتند و در شرایطی که کار آنها چند برابر شد، جلوه‌های نابی از خلاقیت و سخت‌کوشی از آنها به نمایش گذاشته شد و همه تلاش کردند که آسیب‌های کرونا را به حداقل ممکن برسانند.

حاجی میرزایی تأکید کرد: تجربیاتی که در این دوران کسب شده به طور قطع در دوران پساکرونا نیز به نحو شایسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور قطع کارآمد خواهد بود.

آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یزد نیز در این نشست، اظهار کرد: کرونا شرایط جدیدی در کشور ایجاد کرد اما در حوزه آموزش و پرورش از آنجا که آموزش‌ها مجازی شده است، باید دقت بیشتری انجام شود و تدریس باید تقویت و ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در این شرایط می‌توان به این موضوع فکر کرد که سبک آموزش و سبک اداری آموزش و پرورش متحول شود زیرا در سیستم قدیم آموزشی وقت معلم‌ و هم دانش‌آموز هدر می‌رود و این امر هزینه‌های بسیاری را نیز به دولت تحمیل می‌کند.

امام جمعه یزد بر تحول در سبک آموزش تأکید کرد و گفت: سیستم آموزش ما از یکصد سال پیش به شیوه غربی‌ها بوده و به نظر می‌رسد که غربی‌ها در این سیستم به سمت آموزش‌های سطحی رفته‌اند و تدین و تعقل و تفکر را از آموزش‌ها حذف کرده‌اند. اگر در آموزش تدین وجود داشته باشد، دانش آموز از ابتدا نسبت به درس و تحصیل خود و تعیین الگو تعهد پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: هنگامی که تعقل و تفکر از سیستم آموزشی حذف شود، خلاقیت از بین می‌رود و نتیجه آن بیکاری هزاران فرد فارغ‌التحصیل خواهد بود در حالی که هر دانشجو باید یک کارآفرین باشد اما از آنجا که تفکر از سیستم حذف شده، دانش آموز و دانشجو سطحی‌نگر تربیت شده و به سیستم بخوان، حفظ کن و نمره بگیر عادت کرده‌اند.

ناصری با اشاره به اینکه در قرآن کریم بر تفکر و تعقل مکرراً تأکید شده است، افزود: غربی‌ها این مهم را از سیستم ما حذف کرده‌اند و اکنون دیگر وقت آن رسیده که این سیستم را متحول کنیم و این اتفاق مهم باید در سیستم آموزشی ما مدنظر باشد و از کودکی تفکر و تدین و تعقل در آموزش‌ها گنجانده شود.

وی با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه، خطاب حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع)، گفت: حضرت علی(ع) در این نامه خطاب به فرزند خود اعلام کردند که من تصمیم گرفته‌ام آموزش به تو را از قرآن آغاز کنم و این مهم باید مدنظر مسئولان حوزه آموزش و پرورش باشد.

ناصری با تأکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: باید معلمانی در این دانشگاه تربیت شوند که نسبت به دین فرزندان ما احساس مسئولیت داشته باشند و با امانات الهی به نحوی رفتار کرده و آنها را تربیت کنند که آینده خود و کشور را بسازند.

انتهای پیام
captcha