نماز زیبنده‌ترین شکل پیوند خالق و مخلوق است
کد خبر: 3962819
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز مطرح شد؛

نماز زیبنده‌ترین شکل پیوند خالق و مخلوق است

وزیر آموزش و پرورش در مراسم بیست و نهمین دوره اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه نماز شاهکار خلقت و زیبنده‌ترین شکل پیوند خالق و مخلوق است، گفت: برای اینکه فرهنگ، تمدن و انسان غنی‌تر و شایسته‌تری داشته باشیم، دارالشفای اصلی نماز است.

نماز زیبنده‌ترین شکل پیوند خالق و مخلوق استبه گزارش ایکنا از یزد، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز ۱۷ فروردین، در مراسم بیست و نهمین دوره اجلاس سراسری نماز در بخش دانش‌آموزی و اختتامیه جشنواره «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد‌» در سالن شهید عباسپور یزد، اظهار کرد: اجلاس با عنوان پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد نامگذاری شده و بر این باور هستیم که نماز با همه ارکان و شئونات زندگی ما پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد.

وی با اشاره به پیوند عمیق و وسیع مأموریت‌های نهاد تعلیم و تربیت با امر نماز، گفت: از واقعیت‌های قابل مشاهده در جامعه بشری تفاوت‌ها و تمایزها است و برای رمزگشایی باید دید که چگونه تمدن و اخلاق در جامعه شکل می‌گیرد و فرهنگ آن متولد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باور بر این است که همه داشته‌های انسان که این جنبه‌ها جلوه‌هایی از این داشته‌ها است، محصول نظام یادگیری است و انسان‌ها به دلیل یادگیری‌های متفاوت با هم متفاوت هستند. 

حاجی میرزایی ادامه داد: فاصله بین ناآگاهی و آگاهی با یادگیری تکمیل می‌شود، انسان‌ در حالی به دنیا می‌آید که نمی‌داند و به تدریج با یادگیری آگاه می‌شود و این امر به مدد معلم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اولین معلم، خداوند تبارک تعالی است، گفت: همه تجلیات الهی حاوی عناصر مهمی از یادگیری است و سرمایه فهم و ادراک انسانی را غنی‌تر و پربارتر می‌کند. یادگیری در کنار معلم به ابزارهای یادگیری نیاز دارد که سمع، بصر و فواد ابزارهای یادگیری هستند و آنچه انسان را از این مرتبه به آن مرتبه منتقل می‌کند از دریچه این سه ابزار اتفاق می‌افتد. 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آیات متعددی در قرآن کریم ما را به دیدن، شنیدن، تعقل و تفکر دعوت می‌کند، بیان کرد: انسان‌ها به میزان بهره‌مندی از این سه عنصر کلیدی با هم متفاوت می‌شوند البته این ابزارها در معرض آسیب هستند و تفاوت‌ها از اینجا شروع می‌شود که وقتی این سه ابزار از کار می‌افتد جریان یادگیری مختل و در مراحل بعد ساختار شخصیتی و رفتاری انسان و جامعه آسیب می‌بیند. 

وی با اشاره به اینکه ذکر راهی برای جلوگیری از این آسیب است، بیان کرد: ما مسئول نظام تعلیم و تربیت و تغذیه سه ابزار هستیم و برای اینکه این نظام به خوبی فعالیت کند نباید غفلت کنیم  و در این زمینه باید ذاکر باشیم .

وزیر آموزش و پرورش ذکر را حقیقت نماز دانست و گفت: برای اینکه فرهنگ و تمدن و انسان غنی‌تر و شایسته‌تری داشته باشیم، دارالشفای اصلی نماز است زیرا که با نماز انسان به معراج و اوج گرفتن به آنچه می‌خواهد برسد، است.

وی ادامه داد: نماز شاهکار خلقت و زیبنده‌ترین شکل پیوند خالق و مخلوق است و ما با نماز احیا می‌شویم و با نماز قادر به انجام مأموریت‌های خود خواهیم بود. 

انتهای پیام
captcha