چگونگی پذیرش عذر و بخشش گناهان
کد خبر: 3970623
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
شرح دعای بیست و هفتم /

چگونگی پذیرش عذر و بخشش گناهان

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد در شرح دعای بیست زو هفتم ماه رمضان به فضیلت شب قدر، حرکت از سختی به آسانی و رابطه پذیرش عذر و بخشش گناهان اشاره می‌کند.

پذیرش عذر و بخشش گناهانحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در شرح دعای روز بیست و هفتم اظهار کرد: در فراز اول دعای امروز می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ، ای خدا در این روز فضیلت لیلة‌القدر را نصیب من گردان» یکی از شب‌هایی که احتمال دارد شب قدر باشد، شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است، شاید یکی از دلایلی که در دعای روز بیست و هفتم  صحبت از این موضوع به میان آمده، اماره و اشاره‌ای باشد.

وی با اشاره به فضیلت شب قدر گفت: خداوند می‌فرماید: «خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر» چون قرآن در این شب بر پیامبر نازل شده و شب مشخص شدن تقدیر سالیانه است و در این شب سرنوشت انسان‌ها رقم می‌خورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل می‌کنند.

شعشعی افزود: در فراز بعدی می‌خوانیم: «وَ صَیرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَی الْیسْرِ، خدایا امورات مرا از سختی به آسانی مبدل کن» خداوند در قرآن می‌فرماید: «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ، خداوند برای شما آسانی و آسایش می‌خواهد و برای شما سختی و مشقت نمی‌خواهد» اما در جایی دیگر از قرآن آمده که خداوند چند قسم یاد می‌کند: «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ، سوگند به اين شهر؛ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ و حال آنكه تو در اين شهر جاى دارى؛ وَ وَالِدٍ وَمَا وَلَدَ، سوگند به پدرى [چنان] و آن كسى را كه به وجود آورد، لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ؛ براستى كه انسان را در رنج آفريده‏‌ايم» این سه قسم را خداوند خورده است تا بفهماند که انسان را در سختی خلق کرده است.

وی ادامه داد: اين كار خدا است كه پس از تحمل سختی‌ها، مؤمن را به راحت و آسايش برساند، و پس از گذراندن ايام محنت، به روزگار نعمت برساند، و در دل شدايد، برايش فرجى بيافريند. پس اگر انسان حفظ نگاه، کظم غیظ، گذشتن از جان و مال در راه خدا و ... را تحمل کرد به آن آسایش ابدی خواهد رسید. همان گونه که فرموده است: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، به درستی که همراه هر سختی آسانی می‌باشد».

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: در فراز بعدی آمده است: «و اقْبَلْ مَعَاذِیرِی؛  خدایا عذر تقصیر من را بپذیر» اگر بنده‌ای عذر تقصیر را به درگاه خداوند بیاورد، خدا از او می‌پذیرد همان گونه که در قرآن کریم داریم، خداوند متعال توبه عبدش را قبول می‌کند. 

وی ادامه داد: در ادامه دعای امروز آمده: «وَ حُطَّ عَنِّی الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ؛  خدایا گناهانم را محو کن و در نامه عملم اثری از گناهانم باقی نگذار؛ یارَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین ای خدایی که به بندگان صالحت مهربانی» همان‌گونه که در قسمت قبل آمد خداوند برای انسان‌ها آسایش و راحتی می‌خواهد و سختی و مشقت نمی‌خواهد پس باید یقین داشته باشیم که اولاً خداوند عذرهای ما را می‌پذیرد، اما باید این نکته را رعایت کرد و آن این است که هنگامی که از روی جهالت و نادانی گناهی را انجام دادیم سریعاً به سوی خداوند بازگشته و به درگاهش توبه کنیم که اگر این عمل را انجام دهیم خداوند نیز توبه ما را پذیرفته و گناهان ما را می‌آمرزد و ثانیاً هنگامی که خداوند عذر بنده خویش را بپذیرد به یقین گناه او را می‌آمرزد.

انتهای پیام
captcha