نکاتی در باب تقلید نوجوانان از قاریان مصری از زبان پیشکسوت قرآنی
کد خبر: 3981293
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰

نکاتی در باب تقلید نوجوانان از قاریان مصری از زبان پیشکسوت قرآنی

استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به موفقیت دانش‌آموزان در رشته قرائت، مهمترین موضوع را تقلید صحیح و درست از قاریان مصری دانست و گفت: البته نه هر قاری مصری زیرا که اولین شرط اصلی تقلید علاوه بر علاقه به تلاوت، بحث تطبیق صدای قاری با دانش‌آموز است.

استمرار آموزشی در برنامه های قرآنی آموزش و پروش وجود نداردبه گزارش ایکنا از یزد، اولین جشنواره هنر قرآنی «دانش» که به همت اداره‌ قرآن، عترت و نماز اداره‌ کل آموزش و پرورش استان و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است، به معرفی فعالان و پیشکسوتان عرصه قرآنی با هدف بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند این قشر می‌پردازد.

در چهارمین برنامه به گفت‌وگو با احمد ابوالقاسمی قاری، مدرس و داور بین‌المللی نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

این مدرس برجسته قرآنی که در دهم خرداد سال 1347 در تهران و در خانواده‌اى مذهبى به دنيا آمد، پیرامون زندگی شخصی خود چنین می‌گوید: جوّ مذهبى خانواده و همت پدر و مادرم باعث شد از همان آغاز كودكى به قرآن و تلاوت علاقه خاصى پيدا كنم و زمانی که یک کودک هشت ساله بودم در مسجد امام جعفرصادق(ع) تهران با شنيدن تلاوت قرآن از يک نوجوان ايرانى كه به تقليد از استاد عبدالباسط سوره‌هاى آخر قرآن را تلاوت مى‌كرد، مجذوب قرائت قرآن شدم و پس از شنيدن نوارهاى تلاوت عبدالباسط عشق و علاقه‌ام به تلاوت دو چندان شد.


بیشتر بخوانید: 


ابوالقاسمى ادامه داد: تحصیلاتم را در سال 1362 در رشته الكترونيک در هنرستان راهيان قدس تهران ادامه دادم اما با توجه به شرایط خاص کشور، به حکم تکلیف حضور در جبهه‌هاى جنگ حق عليه باطل را بر تحصيل ترجیح داده و پای در عرصه دفاع مقدس گذاردم.

وی مهمترین افراد مؤثر در امر تربيت و آموزش قرآنی خویش را پدر و مادر و استادی چون مرحوم محمد غفارى، محمدرضا ابوالقاسمى و سيدمحسن خدام‌حسينى می‌داند و معتقد است مهمترين عامل پيشرفتش انگيزه قوى و پشتكار بوده است.

ابوالقاسمی تأکید کرد: حقيقتاً مى‌خواستم بهترين قارى در سطح جهان شوم بنابراین آموزش جدى صوت و لحن و علوم مختلف قرآنى را به‌طور رسمى از سال 1361 آغاز كردم البته پیش از آن با شنيدن تلاوت‌هاى زيباى اساتيد مصرى، مقدمات اين آموزش را براى خودم فراهم كرده بودم.

این پیشکسوت قرآنی کشور به دلیل علاقه به علوم قرآنى در سال 1378 از دانشكده الهيات دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم قرآنى فارغ التحصیل شد. کسب رتبه اول مسابقات نيروهاى بسيجى كشور در سال 1369، كسب عنوان اول مسابقات قرآن جانبازان كشور در سال 1371، کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی مالزی در همین سال گوشه‌ای از افتخارات این استاد قرآنی است.

شرایط قرائت موفق

جانباز سرافراز دفاع مقدس در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربیات ارزنده شما، دانش آموزان علاقمند و با استعداد چه نکاتی را از آغاز فعالیت در عرصه قرائت باید مورد توجه قرار دهند تا بتوانند در آینده موفق باشند اظهار کرد: مهمترین موضوع، تقلید صحیح و درست از قاریان مصری است و البته نه هر قاری مصری چراکه اولین شرط اصلی تقلید علاوه بر علاقه به تلاوت، بحث تطبیق صدای قاری با دانش‌آموز است بدین معنی که دانش‌آموزان در ابتدا باید از کسی تقلید کنند که توان صوتی آنها با صدای قاری الگو در درجات صوتی بیشترین همخوانی را داشته باشد زیرا اگر دانش‌آموزی از قاریانی که قدرت صوت قوی دارند، تقلید کند در حالی که توان صوتی لازم را نداشته باشد ممکن است به صدای خود آسیب بزند بنابراین بهتر است دانش‌آموزان از قاریان تکنیکی تقلید کنند.

ابوالقاسمی، استاد مصطفی اسماعیل و استاد غلوش را الگوهای مناسبی برای سنین 12 تا 16سالگی می‌داند چرا که این اساتید علاوه بر اینکه که از درجات بالای صوتی در تلاوتشان کمتر استفاده می‌کنند، با تکنیک‌ها و آهنگ‌ها تأثیرگذاری زیادی دارند و برای تقلید دانش‌آموزان بسیار بهتر از اساتیدی نظیر عبدالباسط هستند که از قدرت صدای بالایی برخوردار است و تقلید از این استاد می‌تواند برای صدای دانش آموزان آسیب‌زا باشد.

استمرار در آموزش‌های قرآنی 

این استاد قرآنی در خصوص عملکرد آموزش و پروش در سالیان اخیر در موضوع شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی در حوزه هنر تلاوت گفت: آموزش و پرورش در شناسایی استعدادها به خوبی عمل کرده اما متأسفانه در زمینه استمرار در آموزش ‌و ‌سیستماتیک کردن آن ضعیف عمل کرده و این استمرار آموزشی وجود نداشته است.

ابوالقاسمی برای جذب و پرورش قاریان خوش‌خوان در سطح آموزشگاه‌ها پیشنهاد کرد: باید دانش‌آموزان را به سمت تقلید سوق داد یعنی باید مسابقات تقلیدی برگزار کرده و بدون اشکال‌گیری به آن‌ها اجازه خواندن و کسب تجربه داد بنابراین باید با ایجاد کرسی‌های تلاوت زمینه بروز و ظهور استعدادها را فراهم آورد.

انتهای پیام
captcha