ابعاد و جلوه‌های گردشگری در اسلام
کد خبر: 3982199
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱

ابعاد و جلوه‌های گردشگری در اسلام

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه دین اسلام، گردشگری را در ابعاد گوناگون مورد سفارش و تأکید قرار داده است، به جلوه‌ها، آثار و برکات گردشگری در دین اسلام پرداخت.

آثار و برکات گردشگری در اسلامآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به اینکه در ارتباط با گردشگری، اسلام این امر را در ابعاد گوناگون مورد سفارش و تأکید قرار داده است به جلوه‌های گردشگری در اسلام پرداخت.

وی ترغیب اسلام به‌ویژه فرهنگ تشیع برای رفتن به زیارت بزرگان دین و قبور علما، بزرگان و خصوصاً ائمه معصومان را یکی از جلوه‌های گردشگری دانست و اظهار کرد: در آداب و فرهنگ اصیل تشیع، زیارت از جایگاه والایی برخوردار است، آن هم زیارتی که از دل آن با سفر همراه باشد، گردشگری و جهانگردی استفاده می‌شود بدین معنا که سفر و سیر و گذر برای رسیدن به یک هدف است و این گردشگری و سیر و سفر از دیدگاه شیعه و اسلام باید دارای هدف روشنی باشد.

مدرسی افزود: اولاً در فرهنگ دینی ما سیر و سفر بدون هدف معنا ندارد لذا آیات و روایات هم به این نکته تأکید دارند، «سيروا فِی‌الأَرضِ فَانظُروا» پس باید هدف داشته باشیم. ثانیاً این هدف باید تعالی‌بخش و والا باشد، نه هدف لهو و لعب و گذراندن عمر بدون بهره‌مندی از آن باشد.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از جلوه‌های زیبای هدفمند بودن سفر همان زیارت حضرات معصومان است که آثار و برکات فراوانی دارد لذا برخی آثار مربوط به آخرت می‌شود مثل شفاعت و به بهشت رفتن و امثال اینها اما یک‌سری آثار و برکاتی دارد در همین دنیا که مثلاً بهره‌مندی از فضای معنوی از آن جمله است.

وی ادامه داد: انسان وقتی به سفر زیارتی می‌رود باید از آن فضای معنوی بهره‌مند شود و لذا کسانی هم که در مساجد سنتی و میراثی حاضر می‌شوند باید به این هدف توجه داشته باشند که باید از این فضای معنوی بهره‌گیری کنند نه اینکه فضاهای معنوی ما از آن حالت معنویت تهی شود.

مدرسی گسترش توحید را از دیگر آثار دانست و گفت: گسترش توحید و ولایت از اهداف مهم فضاهای معنوی و اسلامی است. ارتباط با بزرگان و دیگر ملت‌ها از دیگر آثار دنیوی گردشگری است زیرا که اسلام یک ملتی دون ملتی را بیان نمی‌کند بلکه معتقد است همه ملت‌ها گرداگرد یک شمع جمع شده و در آنجا با هم ارتباط برقرار کنند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد سیر در اقطار زمین، حرکت کردن و رفتن با قصد زیارت امام و در حقیقت معنویت را پراکندن و آشنا شدن با ملت‌ها، روستاها و قراء و قصبات برای گسترانیدن فرهنگ امامت را از دیگر آثار دانست و گفت: وقتی انسان برای زیارت به سفر می‌رود، باید با سیره و روش امام معصوم آشنا شود، در حقیقت امام‌شناسی محور اصلی خواهد بود.

وی تجلیل از شایستگان و تعظیم شعائر و به غیظ و غضب درآوردن دشمنان را از دیگر آثار دنیوی این جریان دانست و بیان کرد: این سفرها که همان سفرهای اسلامی است، باید در این مسیر باشد که «لِيَغيظَ بِهِمُ الكُفّارَ» باشد و آنها را به غیظ و غضب در آورد البته این در حالی است که علاوه بر اینکه «رُحَماءُ بَینَهُم» باشد و موجب عطوفت جوامع و یگانگی ملت‌ها شود، باعث غیظ و غضب درآوردن کفار هم باشد و همراهی و همگامی امام را برای ما به ارمغان آورد که همه این موارد آثار و برکات سیر و سفر برای زیارت امام معصوم و یا خاتم انبیا محمد بن عبدالله(ص) است.

انتهای پیام
captcha