از ترسیم آینده روشن برای قرآن‌آموزان تا انتخاب مدیران قرآنی
کد خبر: 3987946
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
مطالبات قرآنیان از دولت سیزدهم / ۳

از ترسیم آینده روشن برای قرآن‌آموزان تا انتخاب مدیران قرآنی

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: دولت جدید باید مدیرانی را در رأس مدیریت کشور و استان‌ها قرار دهد که به فعالیت‌های قرآنی باور و اعتقاد داشته باشند و از ورود به حوزه قرآن نترسند.

از مظلومیت آموزش قرآن تا انتخاب مدیرانی با باور و اعتقاد قرآنیحسین دشتی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به وضعیت فعلی فعالیت‌های قرآنی استان اظهار کرد: متأسفانه در این زمینه از یک نابسامانی و عدم حمایت از فعالیت‌های قرآنی رنج می‌بریم به‌ویژه در سال‌های 1399 و 1400 که با شیوع کرونا فعالیت‌های آموزشی دستخوش تغییرات و افول بسیاری شد و مشکلات اقتصادی مردم غالباً آموزش قرآنی فرزندان را از سبد هزینه‌های خانوار حذف کرد.

وی ادامه داد: این موضوع مؤسسات قرآنی را به شدت از نظر اقتصادی دچار افول و مشکل کرد و این امر آموزش قرآن به معنای عام و نشر فرهنگ قرآنی در سطح جامعه را با مشکل جدی مواجه کرد. این شکاف و وضعیتی که اکنون برای امور قرآنی ایجاد شده قطعاً در آینده تبعات آن بیشتر آشکار و نمایان می‌شود. 

دشتی افزود: متأسفانه خود را برای چنین شرایطی آماده نکرده‌ایم و تدبیری برای زیرساخت‌های آموزش مجازی اندیشیده نشده و شیوه‌های آموزش قرآنی در قالب مجازی را تمرین نکرده بودیم، طبیعتاً با این شرایط کنترل وضعیت با سختی همراه بود.


بیشتر بخوانید:


رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: در نگاه کلی می‌توان گفت فعالیت‌های قرآنی در کشور از حمایت خوبی برخوردار نیست و بیشتر به صورت مردمی و خودگردان باید حمایت شود و از طرفی فرهنگ حمایت از فعالیت‌های قرآنی را به سبک جامعه امروزی و با شیوه‌های گسترده امروز به مردم آموزش نداده‌ایم و این در حالی است که اکثر مردم نمی‌دانند چگونه باید از فعالیت‌های قرآنی به سبک امروزی حمایت کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در گذشته جلسات خانگی قرآنی برگزار می‌شد و فعالیت‌های حمایتی از این جلسات در قالب تأمین هدیه به قرآن‌آموزان، خرید قرآن، رحل و ... انجام می‌شد و قطعاً امروز به دلیل تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های قرآنی و تغییر شیوه‌های آموزشی این حمایت‌ها باید رنگ و بوی دیگری پیدا کند و به‌روز شود و آن هم چون از نگاه کلان و توسط مدیریت جامعه این اتفاق نیفتاده مؤسسات قرآنی نمی‌توانند به عنوان یک مؤسسه مردمی این فرهنگسازی به نحو شایسته در سطح جامعه اجرا کنند، لذا مشکل حمایتی مردمی را هم شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه غالباً فعالیت‌های قرآنی به یک مدرک تحصیلی و یک آینده روشن ختم نمی‌شود، گفت: البته درجه سطح 1و 2 و 3 حفاظ از سوی تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد ولی نمی‌توان به عنوان یک مدرک فعالیت قرآنی لحاظ کرد و عموم قرآن‌آموزان به آنجا دست پیدا نمی‌کنند و آموزش مرحله به مرحله و صدور گواهی مرحله به مرحله برای قرآن‌آموز در کشور تعریف نشده و قرآن‌آموز آینده روشن و ملموس را در زمینه آموزش قرآن پیش چشم خود ندارد.

دشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات جامعه قرآنی از دولت سیزدهم بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که اکنون وجود دارد می‌توان حمایت از مؤسسات قرآنی استان اعم از دولتی در زمینه مالی و معنوی و به صورت ویژه‌تر فعالیت‌های قرآنی را عنوان کرد که در قالب اعطای تسهیلات، بالابردن نقدینگی، سطح‌بندی مؤسسات و حمایت بر اساس سطوح، ملموس کردن آینده آموزش قرآنی برای قرآن‌آموزان صورت گیرد.

دشتی فرهنگسازی نحوه حمایت از فعالیت‌های قرآنی اعم از وقف و فعالیت‌های خیری را از دیگر مطالبات دانست و به حمایت از ارتقای زیرساخت‌های آموزش برای مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: این حمایت یکی از ملزومات و ضروریات قرآنی است که دولت آینده باید نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشد، با توجه به شرایط کرونا زیرساخت‌های ویژه‌ای برای آموزش قرآن نیاز داریم که باید توسط دولت و دستگاه‌های ذی ربط تقویت و ارتقا پیدا کنند.

وی در پایان بیان کرد: البته این دولت باید مدیرانی در رأس مدیریت کشور و استان‌ها قرار دهد که به آموزش‌های قرآنی باور داشته باشند و از ورود به حوزه قرآن نترسند، متأسفانه اکنون و در دوره کنونی شاهد فعالیت مدیرانی هستیم که از ورود به حوزه قرآن می‌ترسند و در بخش حمایت، نظارت، هدایت و... واهمه دارند و هیچ کدام نسبت به این فعالیت‌ها یا علاقه‌ای ندارند یا جرئت ورود به آن و یا باوری به این حوزه‌ها ندارند. انتظاری که از دولت جدید می‌رود انتخاب مدیرانی است که به مسائل قرآنی اعتقاد و باور داشته باشند تا بتوانند اقدامات بعدی را مورد حمایت قرار دهند.

انتهای پیام
captcha