خِرد جمعی عصاره جریان انقلاب است/ بسیج اساتید مطالبه‌گر باشد
کد خبر: 4028148
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳

خِرد جمعی عصاره جریان انقلاب است/ بسیج اساتید مطالبه‌گر باشد

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه دولت اسلامی هنوز محقق نشده است چرا که دانشگاه‌های ما هنوز اسلامی نشده‌اند، گفت: بسیج اساتید باید مطالبه‌گر باشند.

نشست هم اندیشی کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سیدمحمود هاشمی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کشور، امروز، 22 دی ماه در نشست هم‌اندیشی کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های استان یزد با اشاره به اینکه بسیج اساتید باید مطالبه‌گر باشند، اظهار کرد: در کنار نقد و مطالبه باید راهکارهای منصفانه و منطقی و مبتنی بر تعقل هم وجود داشته باشد.

وی توصیه کرد: باید هدف و راه خود را دنبال کنیم زیرا مقام معظم رهبری در احوالات شهید نواب صفوی می‌فرماید حرارت انقلابی و بحث مبارزه را او در ما ایجاد کرد و گاهی برخی افراد در آن دوران به شهید نواب خرده می‌گرفتند و می‌گفتند شما چرا این ‌همه تکاپو و تلاش دارید که می‌گفت من سرباز هستم و هر لحظه باید آماده و در صحنه حضور داشته باشم.

هاشمی ادامه داد: امروز تمام ظرفیت آموزش عالی در خدمت جریان انقلاب و نظام است و باید دغدغه‌های نظام و امام امت تحقق پیدا کند. خِرد جمعی که عصاره جریان انقلاب است برای مبحث آموزش عالی تصمیم می‌گیرد و گاهی ممکن است یکی دو مورد خارج از این فرایند وارد تصمیم‌گیری شود ولی دانشگاه آزاد تحت نظام ولایت‌فقیه اداره می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص انتظارات نظام اسلامی تصریح کرد: آموزش عالی هم در خدمت جریان انقلاب است؛ پس انتظارات نائب حضرت ولی‌عصر در این دوره اگر در دانشگاه تحقق پیدا نکند اهداف هم تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی با یادآوری مشکلات 42 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وجود بیانیه گام دوم انقلاب برای چهل سال دوم گفت: انقلاب دستاوردهای بی‌شماری داشته‌ است و عظمت کارهایی که در انقلاب انجام‌ شده زیاد است. رهبر معظم انقلاب به‌صراحت فرمودند ما در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم و هنوز نتوانستیم دولت اسلامی را تحقق ببخشیم، برای این‌که دانشگاه ما هنوز دانشگاه اسلامی نشده است؛ امام می‌فرمایند برآیند دانشگاه باید در جامعه دیده شود و ظهور پیدا کند و دانشگاه اگر اسلام شد برآیند آن در جامعه ظهور پیدا خواهد کرد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد ادامه داد: متأسفانه برخی به دنبال تأمین دنیای خود در قبول مسئولیت‌ها هستند و خدمت را اولویت نمی‌دانند و اگر من و شما هم این‌گونه باشیم دولتی که می‌خواهد زمینه‌ساز دولت اسلامی شود، تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی استمرار نهضت استادی را در کشور خواستار شد و گفت: استمرار در مطالبه‌گری و پیگیری به نتیجه می‌رسد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌ آزاد نسبت به ایجاد فضای ناامیدی بین نخبگان هشدار داد و افزود: نخبگان ما و اساتید دانشگاه نباید ناامید شوند و این ناامیدی در رفتار و عملکرد آنها دیده شود، باید امید به آینده را تقویت کرد زیرا رهبر معظم انقلاب به عنوان حکیم انقلاب فضای آینده را روشن می‌بینند.

هاشمی دانشگاه آزاد را ظرفیت مناسبی برای ایجاد هم‌افزایی خواند و گفت: برنامه‌های پیش‌رویی که در دانشگاه آزاد وجود دارد جزء اولویت‌های نهضت استان و برنامه پنج‌ ساله دانشگاه می‌تواند باعث خشنودی نائب حضرت ولیعصر شود.

وی در خصوص دوره‌های آموزشی بسیج اساتید اظهار کرد: اگر دوره‌های آموزشی از سه اصل مهارتی، بصیرتی و معرفتی برخوردار نباشد از نظر ما دوره آموزشی نخواهد بود.

هاشمی از برگزاری دوره آموزشی در رابطه با فضای مجازی و رسانه و صدای رسانه برای مسئولان بسیج اساتید به صورت عمومی و تخصصی خبر داد.

وی درباره گروه‌های مسئله‌محور در بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور نیز گفت: این گروه‌های مسئله‌محور باید راه خود را پیدا کنند و با مطالبه‌گری موانع را از سر راه بردارند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌ آزاد از تشکیل گروه‌های جهادی تخصصی زیرمجموعه بسیج اساتید در برخی استان‌ها خبر داد و افزود: در هر استان حداقل یک گروه جهادی می‌تواند به صورت مسئله‌محور کارها را دنبال کند و در شهرستان‌ها و روستاها با حداقل کارهایی که در توان دارند طعم شیرین خدمت را بچشانند.

هاشمی به دغدغه بسیج دانشگاه در ارتباط با همه اقشار به عنوان یک هدف دیرینه اشاره کرد و افزود: این یکی از مباحثی است که از گذشته دور وجود داشته و هم‌اکنون دغدغه ما است و گفته می‌شود در همه اقشار در استان‌ها باید بتوانند آن را دنبال کنند. بسیج دانشجویی و بسیج اساتید چون حالت مستقل در کشور دارد و دیگر اقشار این اتفاق نمی‌افتد، می‌توانند بهتر هم‌افزایی را دنبال کنند یا هماهنگی با دفاتر نهاد، نهادهای انقلابی دیگر در دانشگاه وجود دارد.

هاشمی پیگیری و تقویت طرح اندیشه تمدن‌ساز را از سوی مسئولان حلقه‌های صالحین و معاونان آموزش در بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور خواستار شد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌ آزاد در خصوص بهره‌مندی همه وزارتخانه‌ها از ظرفیت بسیج اساتید اظهار کرد: در بحث ظرفیت‌هایی که در نهضت استادی است و بعضاً گلایه‌هایی وجود دارد در تهران تمام تلاش این است که این ظرفیت به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها وصل شود.

هاشمی پیگیری بسیج اساتید یزد را از استاندار و فرمانداران برای بهره‌مندی از ظرفیت نهضت استادی خواستار شد و گفت: در استان‌ها هم باید این تلاش را داشته باشید و ظرفیت نهضت استادی را در همه دانشگاه‌ها ارتباط دهید البته در حوزه‌های اجرایی ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد ولی در جاهایی می‌تواند این امر اثرگذار باشد و اتفاق بیفتد. نباید نگاه تبعیض آمیز گذشته را نسبت به دانشگاه‌ها داشت بلکه از ظرفیت طرح‌های عمرانی، پژوهشی و طرح‌های تحقیقاتی همه دانشگاه‌ها باید استفاده کرد.

معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید با اشاره به شکل‌گیری نهضت استادی در کشور اظهار کرد: حال که نهضت استادی در دانشگاه آزاد به‌صورت جهادی بحث کرسی‌های ترویجی را شروع کرده و تلاش خوبی هم انجام شده، اما بحث کرسی‌های نظریه پردازی که یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب در چند سال گذشته ‌است، مورد غفلت واقع شده و ما حداقل می‌توانیم در شرایط کرونا و بن‌بست‌هایی که وجود داشت با همین نظریه‌ها راه را باز کنیم. بعضی در حوزه کسب‌ و کار و بعضی در حوزه تولید و بسته‌بندی شیوه‌های مختلف آموزش نظریاتی را بیان کردند ولی آن‌چیزی که مدنظر آموزش عالی بود اتفاق نیفتاد.

وی در پایان توسعه اردوهای راهیان علم و فناوری را ویژه اساتید بسیجی برای پاسخگویی به دانشجویان و یا رفع شبهات آنان را مؤثر دانست.

یادآور می‌شود در این نشست، اعضای کانون‌های بسیج اساتید دانشگاهی استان به بیان نقدها، پیشنهادات و ارائه راهکارهای لازم در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی جامعه پرداختند که توسط رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کشور پاسخ داده شد.

انتهای پیام
captcha