3 گام تحقق جهاد تبیین / جنگ نرم دشمن از نگاه قرآن
کد خبر: 4037155
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

3 گام تحقق جهاد تبیین / جنگ نرم دشمن از نگاه قرآن

امام جمعه شاهدیه، لازمه موفقیت در تحقق جهاد تبیین را سه گام مهم و اساسی دانست و به تبیین و شرح هر یک از این گام‌ها پرداخت.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 29 بهمن در خطبه‌های این هفته نمازجمعه این شهر اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم بیش از ۸۰ بار اهل ایمان را مورد خطاب قرار داده که مجموع آنها شرح وظایف اهل ایمان است و اگر مؤمنان به این دستورات الهی عمل کنند دنیا و آخرت آنها آباد می‌شود و آسایش و آرامش آنها تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: از جمله آن آیات آیه ۱۰۴ سوره مبارکه بقره است که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ». در این آیه شریفه دو دستور به مؤمنان داده است و آن اینکه در حرف زدن دقت کنید به نحوی حرف نزنید که دشمن از آن سوء استفاده کند و آن را بر علیه اسلام به کار گیرد. لذا مبلغان دینی بیشتر باید توجه داشته باشند. در فضای مجازی می‌بینید که دشمن چگونه از حرف‌هایی که بعضی از منبری‌ها زده‌اند استفاده می‌کنند و مورد تمسخر قرار می‌دهد. قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا». چون راعنا در فرهنگ‌های مختلف معانی خاص خود را دارد، و دشمن این کلمه را وسیله‌ای برای توهین به پیامبر اسلام و مسلمانان قرار داده بود.

امام جمعه شاهدیه افزود: دومین نکته اینکه نداهای قرآن را بشنوید و به آن عمل کنید. «وَاسْمَعُوا» بدین جهت پیشوایان دین هنگامی که این آیات را تلاوت می‌کردند، می‌گفتند: «لبیک اللهم لبیک». آنگاه تهدید می‌کند که اگر فرمان خدا را جدی نگیرید و نشوید و به آن عمل نکنید این یک نوع کفر عملی است که کیفر آن عذاب درناک است. «وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ». ان‌شاءالله خداوند متعال همانگونه که ما را از کفر اعتقادی محفوظ داشته است، در سایه تقوا از کفر عملی هم دور نگه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جهاد تبیین، اظهار کرد: لازمه موفقیت در فریضه جهاد تبیین سه گام است. نخستین گام در جهاد تبیین شناخت دشمن است. دشمن کسی است که با حاکمیت نظام مستقل و مردمی که بر گرفته از اسلام ناب محمدی است، مخالف باشد. شناخت دشمن اولین گام در تحقق جهاد تبیین است، اعم از اینکه دشمن درونی باشد و یا بیرونی. چرا که دشمن همیشه با شمشیر کشیده و چهره خشن وارد میدان نمی‌شود، بلکه گاهی با لباس دوستی وارد می‌شود. خداوند متعال در داستان حضرت آدم و حوا چنین می‌فرماید: «وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ» شیطان با قسم و تأکید فراوان می‌گوید که من خیر شما را می‌خواهم این قدر این سخن را تکرار کرد تا آنها را فریب داد. «فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ». 

وی ادامه داد: دومین گام در جهاد تبیین شناخت برنامه و سیاست دشمن است. امروز شیوه دشمن با گذشته بسیار متفاوت شده است، گذشته بیشتر روی جنگ سخت متمرکز بودند ولی امروز بیشتر روی جنگ نرم سرمایه‌گذاری می‌کند.

دهقان نیری با اشاره اینکه قرآن کریم برنامه جنگ نرم دشمن را اینگونه بیان کرده است گفت: «ترویج فحشا و منکرات»، همان گونه که در آیه 21 سوره نور آمده است: «فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ». یا «ایجاد ترس در بین مردم» که در آیه 175 سوره آل عمران می‌فرماید: « ‏إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ». و یا «ایجاد دشمنی و اختلاف»، همان گونه که در آیه 91 سوره مائده  داریم «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ». و یا «دور کردن مردم از معنویت» همان گونه که در سوره مائده آمده است: «وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ»

امام جمعه شاهدیه سومین گام در جهاد تبیین را شیوه مبارزه با دشمن دانست و بیان کرد: جدی گرفتن دشمن از آن جمله است زیرا که در آیه ۶ سوره فاطر آمده است: «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا». 

وی؛ پرهیز از دوستی با دشمن، نترسیدن از دشمن، حفظ هوشیاری و آمادگی و ایستادگی در برابر دشمن را از دیگر مواردی دانست که در قرآن کریم در این زمینه به آن اشاره شده است. 

انتهای پیام
captcha