مفهوم جهاد تبیین در بیان رهبر انقلاب ریشه تاریخی دارد
کد خبر: 4038004
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷

مفهوم جهاد تبیین در بیان رهبر انقلاب ریشه تاریخی دارد

مشاور استانداری یزد با اشاره به نقش پررنگ و اساسی جوانان در موضوع «جهاد تبیین» ریشه این نوع جهاد را تاریخی دانست که اخیراً مورد تأکید بیشتر رهبر انقلاب قرار گرفته است.

زهیر حاجی حسینی، مشاور جوان استانداری یزدزهیر حاجی‌حسینی، مشاور جوان استانداری یزد، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به موضوع جهاد تبیین که اخیراً از سوی رهبر انقلاب مطرح شده اظهار کرد: مسئله جهاد تبیین موضوعی نیست که رهبر انقلاب اخیراً بیان کرده باشند بلکه از دهه 70 نیز به این موضوع پرداخته‌اند و حتی در مواقعی و برخی حوادث مثل فتنه 88 آن را بسیار پر رنگ‌تر و جدی‌تر دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئله جهاد تبیین به یک شناخت دقیق نیاز دارد، اینکه جهاد تبیین چیست و شامل چه موضوعاتی می‌شود و نقش جوانان در این موضوع چه می‌تواند باشد مسئله مهمی است، البته تبیین با توجیه فرق می‌کند و این نیست که اگر مسئله یا مشکلی وجود داشته باشد بخواهیم به عنوان تبیین آن را توجیه کنیم بنابراین موضوع کاملاً متفاوتی است و باید در این زمینه دقت لازم صورت گیرد.

حاجی‌حسینی افزود: رهبر انقلاب در زمان قبل از کرونا و در ایام رحلت حضرت امام خمینی(ره) به نکته‌ای اشاره می‌کنند که اساساً جهت‌گیری تبیین را مشخص می‌کند و آن، تبیین عقلانی بودن اصول انقلاب است. در حقیقت یکی از اصلی‌ترین محورهای تبیین که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره دارند، این است که جریان جوان و انقلابی و دانشجویان و نخبگان جامعه موظف هستند عقلانی بودن اصول انقلاب را تبیین کنند. عقلانی بودن اصول انقلاب یعنی اصولی که رهبر انقلاب نیز بر می‌شمارند مثل آزادی، استقلال و عدالت برای مردم که مخاطب اصلی هستند، تبیین شود.

وی افزود: در واقع در تبیین عقلانیت اصول انقلاب به این موارد اشاره می‌شود که چرا استقلال، عدالت و آزادی را به عنوان اصول اساسی بر می‌شماریم و چقدر از این اصول محقق شده و چقدر تا تحقق کامل فاصله داریم و لذا جهاد تبیین به معنای واقعی محقق شده و مورد پذیرش حداکثری قرار خواهد گرفت.

مشاور جوان استانداری یزد با اشاره به اینکه بازخوانی اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی باعث زنده شدن جریان انقلابی می‌شود گفت: واژه و مفهوم جهاد تبیین در بیان رهبر انقلاب ریشه تاریخی دارد به نحوی که در دهه 70 و فتنه 88 نیز دیده می‌شود و اخیراً از سوی ایشان با تأکید ویژه‌تر و خاص‌تری مورد اشاره قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مسئله جهاد تبیین بر عهده نخبگان جامعه که عمده را قشر جوان تشکیل می‌دهند و مجموعه‌هایی که محل رجوع مردم در موضوعات مختلف هستند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

حاجی‌حسینی در پایان بیان کرد: نقش جوانان در این زمینه نیز پر رنگ‌تر است چرا که قول و لحنی که این قشر دارند، به طبقه و توده آحاد مردم نزدیک‌تر و به روزتر است و از همه اینها مهمتر، اینکه انگیزه و شور بیشتری که در این قشر وجود دارد نقش آنها را پر رنگ‌تر و مشخص می‌کند.

انتهای پیام
captcha