چگونه حق تقوا را رعایت کنیم
کد خبر: 4056683
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

چگونه حق تقوا را رعایت کنیم

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه تقوا گوهر گرانمایه‌ای است که نیاز لحظه لحظه‌های زندگی انسان است، گفت: به فرموده امام صادق(ع)، اگر سه مورد شامل اطاعت از خدا، به یاد خدا و شکرگزاری را رعایت کنیم، حق تقوا را ادا کرده‌ایم.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 23 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با اشاره به خطابات قرآن کریم به آیه 102 سوره مبارکه آل عمران اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ» خداوند متعال در این آیه شریفه، دو مورد از اهل ایمان خواسته است.

وی ادامه داد: اینکه با تقوا باشید و حق آن را ادا کنید و بکوشید مسلمان از دنیا بروید و لذا تقوا گوهر گرانمایه‌ای است که دو محور دارد. یک محور آن جهت‌گیری درونی به سوی خوبی‌ها و نیکی‌ها، و محور دوم خویشتن‌داری و پرهیز از زشتی‌ها و گناه است. چنین گوهری نیاز لحظه لحظه‌های زندگی انسان است. بدین جهت است که در قرآن کریم و روایات اسلامی روی هیچ موضوعی به اندازه تقوا تأکید نشده است.

دهقان‌نیری افزود: از جمله همین آیه شریفه است که می‌فرماید: «ای مومنان با تقوا باشید و حق آن را در زندگی رعایت کنید.» ابوبصیر از امام صادق(ع) درباره حق تقوا سؤال کرد که آن چیست؟ حضرت فرمود: اگر سه چیز را رعایت کنید حق تقوا را رعایت کرده‌اید. «یُطَاعُ فَلَا یُعْصَی» همواره خدا را اطاعت کند و هرگز گناه نکند، «وَ یُذْکَرُ فَلَا یُنْسَی» همواره به یاد خدا باشد و لحظه ای او را فراموش نکند و سومین مورد «وَ یُشْکَرُ فَلَا یُکْفَر» همیشه شکرگزار نعمت‌های الهی باشد و هیچگاه ناسپاسی نکند.

امام جمعه شاهدیه یزد با اشاره به اینکه در آستانه ارتحال دو سردار بزرگ اسلام، حضرت حمزه سیدالشهدا و حضرت عبدالعظیم حسنی قرار داریم گفت: امام رضا(ع) فرمود: «یا عَبْدَ الْعَظِیمِ، أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیائِی السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا، وَ لَا یشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی الَیتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک وَ أَسْخَطَ وَلِیاً مِنْ أَوْلِیائِی دَعَوْتُ الله لِیعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کانَ فِی الاخِرَة مِنَ الْخَاسِرِینَ» ای عبدالعظیم، سلام مرا به دوستانم برسان و به آنها بگو: شیطان را به دل‌های خویش راه ندهند. و خود را به دشمنی و بدگویی با یکدیگر مشغول نسازند؛ زیرا با خود عهد کرده ام که اگر کسی چنین کاری انجام دهد و دوستی از دوستانم را ناراحت کند و به خشم آورَد، خداوند را بخوانم تا او را در دنیا با شدیدترین عذاب‌ها مجازات کند و در آن سرا نیز از زیانکاران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار اقتصادی کشور یک امر لازم و ضروری است گفت: دولت حرکتی برای این اصلاح شروع کرد. دلیل بر درستی کار دولت هم دو چیز است. ‏نخست مهر تأییدی است که رهبر حکیم انقلاب بر این کار دولت زدند و فرمودند: «امروز کارهایی که دولت در زمینه‌ اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و احتیاج به کمک همه دارد»؛ یعنی همه‌ دستگاه‌ها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه ان‌شاءالله باید به دولت کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند.

دهقان نیری افزود: ‏دلیل دوم این است که این حرکت اصلاحی دولت داد و فریاد منافقان و دشمنان قسم خورده نظام اسلامی را در آورده است. این بهترین دلیل بر درستی کار دولت است. در واقع این اصلاح در ساختار اقتصادی کشور حداقل در 6 حوزه اصلاح پرداخت یارانه، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام توزیع کالا، اصلاح الگوی مصرف باید صورت گیرد که ‏دولت نخستین گام را برداشت و آن اصلاح پرداخت یارانه بود.

انتهای پیام
captcha