چالش‌ها و راهکارهای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی‌ها + فیلم
کد خبر: 4058431
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

چالش‌ها و راهکارهای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی‌ها + فیلم

مدیرکل روابط‌عمومی استانداری یزد در بازدیدی از ایکنا به چالش‌های حوزه روابط عمومی و راهکارهایی برای ارتقای این جایگاه در سطح استان پرداخت و از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه روابط‌عمومی سراسر استان خبر داد.

چالش‌ها و راهکارهای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی‌هابه گزارش ایکنا از یزد، علی صالحی، مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی‌ها در ایکنا یزد اظهار کرد: روابط‌عمومی‌ها با توجه به توانایی‌هایی که دارند، جایگاه آنها ارتقا پیدا می‌کند و همچنین بنا به اعتمادی که مدیر دستگاه به این قشر دارد یا ندارد، رشد و نزول خواهیم داشت و لذا نقش مدیران در زمینه ارتقای جایگاه روابط‌عمومی پررنگ است.

وی ادامه داد: اگر آرشیوهای طول دوران انقلاب اسلامی را بررسی کنیم، دوره‌ای نیست که رئیس جمهور یعنی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور سه بار در شش ماه اولیه مسئولیت خود، مشخصاً از روابط‌عمومی در هیئت دولت یعنی عالی‌ترین جلسه اجرایی کشور نام برده باشد، بنابراین این یک موقعیت استثنایی برای روابط عمومی‌ها و از جمله استان یزد است زیرا هنگامی که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به نقش و جایگاه روابط عمومی حساس باشد، فرصت را فراهم می‌کند برای اینکه ما جهش داشته باشیم و این مسئولیت در این مقطع از زمان کاملاً متوجه ما است.

صالحی افزود: اگر در خیلی از مقطع‌های دیگر می‌توانستیم این انتقاد را داشته باشیم که به عنوان مثال فضا مهیا نیست، امروز باید این انتقاد را داشته باشیم که چرا برای ارتقای این جایگاه سرعت عمل به خرج نمی‌دهیم.

نزول جایگاه روابط‌عمومی با تغییر چارت 

وی ادامه داد: در برهه‌ای از زمان جایگاه روابط‌عمومی از مدیرکلی به معاون مدیرکل حوزه استاندار نزول یافت و این اتفاقی است که در کل کشور رخ داده و آسیبی سنگین به این جایگاه وارده کرده است، لذا پیگیری‌هایی در زمینه ارتقای جایگاه روابط عمومی به مدیرکلی بنا به دستور وزیر کشور به استانداران و هم در این استان از سوی استاندار محترم یزد صورت گرفته و امیدواریم نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. اگر در چارت سازمانی این مسئله حل شود خود زمینه ای برای ارتقای این جایگاه می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد با اشاره به جایگاه روابط عمومی‌ها در شهرستان‌های استان گفت: در شهرستان هنگامی که چارت جدید فرمانداری‌ها بسته می‌شد ما هیچ پست مستقلی برای روابط عمومی نداشتیم و فرض کنید در شرایطی قرار خواهید گرفت که فرمانداری به عنوان یک نهاد حاکمیتی، در چارت سازمانی خود پست کارشناسی روابط عمومی مستقل نداشت و پست روابط عمومی با پست بازرسی و مدیر امور حقوقی مشترک بود، بدین معنا که به عنوان کارشناس بازرسی و امور حقوقی و روابط عمومی فرمانداری محسوب می‌شد، این موضوع در آن مقطع باعث اختلافاتی شد اما باید از افرادی که در زمینه اصلاح این موضوع گام برداشتند از جمله استاندار وقت یادی شود که با حمایت همه جانبه توانستیم امروز برای همه فرمانداری‌ها پست مستقل کارشناسی روابط عمومی را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: در واقع تعریف پُست بسیار دشوار است و به سادگی امکان تغییر چارت نیست، بنده این موضوعات را ناشی از این مسئله می‌دانم که جایگاه روابط عمومی در برخی نهادهای شهرستانی به عنوان روابط عمومی مستقل تعریف نشده و چون با کمبود نیرو مواجه هستند، از دیگر پست‌ها برای روابط عمومی بهره‌مند می‌شوند لذا فردی در این جایگاه قرار گرفته که نه تخصص آن را دارد، نه می‌تواند نقش این جایگاه را به خوبی ایفا کند و بنابراین به دلیل کمبود نیرو و  نبودن چارت مناسب شاهد افت این جایگاه خواهیم بود.

صالحی افزود: ما باید این جایگاه را در حوزه چارت حل کنیم، خیلی از افراد معتقد هستند تغییر در حوزه چارت در استان امکان‌پذیر نیست، اما استاندار محترم بر این نظر دارند که حتی اقداماتی که احتمال می‌رود امکان حل نباشد، قطعاً راهی برای رفع آن وجود دارد که در این زمینه می‌توانم به ایجاد معاونت اقتصادی و  گردشگری برای اولین بار در کشور با پیگیری استاندار یزد در استان اشاره کنم که خوشبختانه انجام شد پس برخی از اقداماتی که احساس می‌شود امکان تغییر آن نیست، با پیگیری مستمر می‌توان نسبت به رفع آن اقدام کرد.

لزوم اصلاح نگاه حداقلی به روابط‌عمومی‌

وی ادامه داد: در این زمینه پیگیری جدی از سوی استاندار صورت گرفته و در نشست روابط عمومی‌ها که با فاطمی استاندار یزد برگزار شد، یکی از روابط عمومی‌ها طرحی را در زمینه اصلاح چارت پیشنهاد دادند و استاندار نیز آن را به هیئت رئیسه روابط عمومی‌ها واگذار کردند که چارت تعریف شده مشخصی بسته شود و در این زمینه قول مساعدت و پیگیری را دادند و لذا اگر در حوزه چارت سازمانی به نتیجه ای برسیم، اتفاق بزرگی در این حوزه رقم خورده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد گفت: اکنون هر مدیری برای جایگاه روابط عمومی بها و ارزشی قائل نباشد، عملاً به خود ضربه می‌زند و نمی‌تواند حرف خود را به مردم منتقل و جایگاه خود را مشخص کند، این موضوعی است که ثابت شده و معتقد هستم اکنون روبه رشد هستیم چرا که نگاهی که سابقاً به روابط عمومی می‌شد از یک نگاه صرف نصب پوستر در مناسبت‌های مختلف و ... به یک معاونت و مشاور تبدیل و در اکثر دستگاه‌های اداری به این دید، به روابط عمومی نگاه می‌شود.

صالحی افزود: آنچه در این دوره بر آن تأکید داریم اینکه شورای هماهنگی هیئت رئیسه روابط عمومی‌های استان بتوانند در انتصاب مدیران روابط عمومی سایر دستگاه‌ها نظر کارشناسی دهند و اگر این اتفاق رخ دهد جلوی برخی انتصابات نابلد را خواهیم گرفت. البته در کنار آن باید نگاه افراد کارشناس در انتصاب مدیران روابط عمومی هم دخیل باشد تا افرادی که انتخاب می‌شوند، افراد دغدغه‌مند در این حوزه باشد چرا که فعالیت تخصصی است و یک نگاه تخصصی را می‌طلبد. هیچ جایگاهی مناسب‌تر و برازنده‌تر از هیئت رئیسه روابط عمومی‌ها برای این موضوع نمی‌تواند باشد.

وی ادامه داد: در قالب طرحی به صورت پایلوت و در سه سال قبل، 27 مدیر روابط عمومی توسط هیئت رئیسه تأیید صلاحیت شدند و اخیراً این گلایه وجود دارد از مدیرانی که جدیداً منصوب شدند و در انتصاب مدیران روابط عمومی دقت لازم را ندارند و افرادی گاهاً گماشته می‌شوند که توانایی‌های لازم را برای ایفا کردن نقش یک مدیر روابط عمومی ندارند و این مسئله به دستگاه‌های اداری آسیب جدی وارد می‌کند، امیدارم با حل این مسئله در شهرستان‌ها نیز شاهد ارتقای این جایگاه باشیم.

روابط‌عمومی نیازمند نگاه تخصصی است 

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد گفت: در زمینه روابط عمومی‌های فرمانداری‌ها نیز با توجه به انتصاب فرمانداران در این دولت، روابط عمومی‌های این حوزه در حال جابجایی است فرمانداران به تازگی استقرار پیدا کردند و افراد مدنظر را دقیقاً منصوب نکرده‌اند و به نظر می‌رسد تا یک یا دو ماه آینده این موضوع به سرانجام برسد و با ارتقای جایگاه روابط عمومی فرمانداری‌ها قطعاً تأثیر را در بدنه دیگر دستگاه‌های شهرستانی خواهیم دید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، آموزش را یکی از مهم ترین برنامه‌هایی دانست که مورد توجه این نهاد قرار دارد و گفت: با توجه به شرایطی که اکنون با آن روبرو هستیم در بحث سرعتی که حوزه روابط عمومی و ارتباطات در ارتقا دارد، قاعدتاً باید به روز شوند و سال‌های سال بحث آموزش مدنظر بوده است اما کیفیت آموزش مورد انتقاد بوده و نیاز به بررسی داشت، اعتقاد این دوره شورای هماهنگی روابط عمومی‌ها بر این است که باید در حوزه روابط عمومی، به صورت کاربردی کار شود و به سراغ اساتید برجسته کشوری برویم و روابط عمومی ها را در عرصه مختلف تقویت کنیم.

آموزش روابط‌عمومی‌ها کیفی می‌شود

صالحی افزود: امسال طرح ما در این زمینه، در حوزه تشریفات است، متأسفانه اکثر روابط عمومی‌ها در این حوزه اطلاعات و آگاهی ندارند البته تشریفات به معنای تجملی کردن موضوعات نیست و گام و کمکی است برای صرفه جویی در زمان، هزینه و استفاده بهینه از موقعیتی که در آن قرار داریم. وقتی سین برنامه نوشته شود و طبق پروتکل تشریفات اجرایی شود، به فعالیت‌ها کمک می‌شود.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم تشریفات به معنای تجملی کردن امور نیست و قرار است این اقدام در یک سال به صورت گسترده انجام شود، اولین قدم در این حوزه به سمت اساتید برجسته خواهیم رفت و ان شاءالله این آموزش‌ها به صورت مستمر برگزار و در طول یک سال در این زمینه انجام خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه از سال 85 از روزنامه محلی در یزد فعالیت را در کسوت خبرنگاری کنار گذاشته و در حوزه روابط عمومی وارد شدم گفت: پس از مدت‌ها با توجه به سختی‌هایی که روابط عمومی داشت، خیلی سعی می کردم از روابط عمومی فرار کنم و همه مدیرانی که در گذشته با آنها کار کرده ام، با توجه به شرایط و مسائلی که داشتند، همه انصافاً با توجه به مقدورات زمان حمایت‌های خوبی داشتند، اما این دوره که شاید آخرین سال های حضور من در جامعه روابط عمومی باشد، از معدود زمانی‌هایی است که از حضورم در روابط عمومی لذت می‌برم و آن را مدیون دکتر فاطمی، استاندار وقت هستم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به عنوان یکی از مدیرانی هستم که از دولت قبل در این دولت ابقا شده، بیان این حرف‌ها برداشت‌های دیگری به دنبال دارد و شاید برداشت نامناسب از این موضوع صورت گیرد و همیشه عنوان کردم تمجید کردن چه برای تمجید کننده چه تمجید شونده مزموم است و شکی در آن نیست اما گاهاً نمی‌توان این گونه بیان کرد، من با نگاه استاندار محترم که به حوزه روابط عمومی دارد گاهی فکر می‌کنم نمی‌توانم هم پای ایشان گام بردارم، از اینکه گاهی وقت‌ها می‌بینیم دید و نگاه ایشان از بنده وسیع‌تر و همراهی ایشان بسیار است، خوشحال می‌شوم.

روابط‌عمومی‌ها گاهاً با اجحاف روبرو می‌شوند

صالحی افزود: گاهی درمورد روابط عمومی‌ها اجحاف می‌شود، روابط عمومی‌ها گاهاً به چالش کشانده می‌شوند این در حالی است که مدیر روابط عمومی هر دستگاهی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است، اما این سوال مطرح می‌شود که چه مزایایی نسبت به بقیه پرسنل دارد، درست است که ضعف‌ها و مسائل زیاد است اما بسیاری متوجه مدیر دستگاه‌ها است و اکنون همانند دوره‌های گذشته نیست که روابط عمومی مدیریت کننده فضای اطلاع رسانی استان باشد، زمانی مدیر روابط عمومی استانداری فضا را مدیریت می‌کرد، اکنون ما پازلی هستیم از عرصه اطلاع رسانی استان و در واقع مدیریت کننده نیستیم.

صالحی با اشاره به اینکه بحث بحران یکی از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در یزد رقم خورد، یکی از  حوزه‌هایی که احساس می‌کنیم کمبود داریم، خبرنگاری در بحران است، ظرفیت‌های ما در زمینه نیروی انسانی، امکانات و دیگر موارد به گونه‌ای نیست که خبرنگار متخصص حوزه بحران تربیت کنیم اما می‌توانیم خبرنگاران را ارتقا دهیم و لذا باید پیش از این به این موضوع پرداخته می‌شد لذا بنا به پیشنهاد روابط عمومی هلال احمر و با همکاری مستقیم روابط عمومی استانداری قرار شد، دوره‌های آموزشی خبرنگاران در حوزه بحران به صورت عملی با حضور اساتید کشوری برگزار شود تا بحث بحران حداقل برای خبرنگاران فعال استان به صورت مشخص آموزش دهیم.

مهدی نشاسته‌گر، پیشکسوت عرصه روابط عمومی در استان یزد نیز در این نشست گفت: در یک مکان مبارکی که مزین به نام قرآن است، حضور دارم و برای من مایه مباهات است.

وی ادامه داد: موضوعی که احساس می‌کنم در حوزه روابط عمومی باید بیش از پیش مدنظر باشد یکی از وظایف اصلی روابط عمومی، بحث ایجاد تصویر ذهنی اعتماد است و متأسفانه خیلی از روابط عمومی‌ها به این وظیفه درست عمل نکردند چرا که اعتماد ما باید تبدیل به اعتماد عمومی شود.

لزوم بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی

نشاسته‌گر با اشاره به اینکه افرادی باید در این حوزه منصوب شوند که تخصص آن را داشته باشند تا بتوانند مسائل را شفاف و واضح به مردم منتقل کنند گفت: یکی از دلایلی که می‌تواند مشکلات را در جامعه رقم زند، عدم آگاهی مردم به مسائل اداری و اموراتی است که در حوزه دولت می‌گذرد و این جایگاه روابط عمومی را مشخصاً نشان می‌دهد.

این فعال روابط عمومی در استان یزد گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم به این موضوع بیشتر توجه شده و سعی شده برای پیشبرد اهداف از این حوزه بیشتر بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: روابط‌عمومی‌ها باید با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی که می‌تواند یکی از راهکارهای جلب اعتماد عمومی باشد، در این زمینه گام بردارند، متأسفانه از سرمایه‌های اجتماعی کمتر بهره برده‌ایم و در استان یزد هم نیروهای کارآمد و به روز داریم، لذا روابط عمومی‌ها باید از این ظرفیت استفاده کنند، و از آن فضا و انرژی برای جلب اعتماد عمومی که به نظر بنده، جای آن خالی است، استفاده کرد.

یادآور می‌شود از 25 الی 31 اردیبهشت‌ماه به نام هفته روابط‌عمومی نامگذاری شده است.

انتهای پیام
captcha