طرح «زندان اجتماع محور» در یزد اجرایی می‌شود
کد خبر: 4059749
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹

طرح «زندان اجتماع محور» در یزد اجرایی می‌شود

مدیرکل زندان‌های استان یزد از تدوین برنامه جامع «زندان اجتماع محور» در قالب برگزاری کارگروه تخصصی با حضور دستگاه‌های مؤثر در اصلاح و تربیت و با محوریت استانداری خبر داد.

رضا مقبلی، مدیرکل زندان‌های استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، رضا مقبلی، مدیرکل زندان‌های استان یزد، امروز، 4 خردادماه در جمع خبرنگاران، اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه و عزتمندانه فرد به خانواده و جامعه را از اهدافی دانست که در زندانبانی اسلامی حائز اهمیت است و اظهار کرد: البته اصلاح و تربیت اقدامی بسیار دشوار است که اهتمام سه ضلع زندان، جامعه و خانواده را برای تأثیرگذاری بیشتر نیاز دارد.
 
وی ادامه داد: استان یزد پیشگام زندانبانی اسلامی در کشور است و در ذیل زندان خدمات بسیاری انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به برنامه «از بام تا شام» اشاره کرد، در قالب این برنامه زندانیان در کلاس‌های آموزشی مختلفی شرکت می‌کنند.
 
مقبلی با اشاره به اینکه در ضلع دوم این اقدام، جامعه قرار داد و گفت: در این زمینه نیز برنامه جامعی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد در قالب کارگروه تخصصی با حضور 30 نهاد تدوین شده که زندان اجتماع محور شکل گیرد و امیدواریم به منصه ظهور برسد تا به عنوان الگویی در سطح کشور مطرح شود.
 
مدیرکل زندان‌های استان یزد ضلع سوم را خانواده دانست و بر مشارکت خانواده زندانیان برای اصلاح و تربیت و بازگشت عزتمندانه فرد به آغوش جامعه و خانواده تأکید کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت 5 انجمن فعال حمایت از خانواده زندانیان گفت: در سال‌جاری بیش از 800 خانواده مددجویان تحت پوشش انجمن‌ها قرار گرفتند و بیش از 137 درصد افزایش پوشش مددجویان را داشتیم.
 
مقبلی با اشاره به حمایت از خانواده‌ها با مبلغی بالغ بر بیش از 7 میلیارد تومان، تأمین 63 مورد کمک هزینه اجاره منزل، توزیع 3 هزار پرس غذای گرم، 600 بسته لوازم التحریر، 100 مورد وسایل اساسی زندگی را از دیگر اقدامات در سال گذشته برشمرد و به بازدید از 500 خانواده زندانیان تحت پوشش اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اینکه امسال به سمت اشتغال مولد هدفمند و پایدار خواهیم رفت تا مددجویان به خودکفایی برسند، کاهش هدفمند جمعیت کیفری در زندان‌ها، توسعه کمی و کیفی اشتغال در زندان‌ها، اصلاح و بهبود فرایند خدمت‌ها، تدوین نظام جامع بهسازی اماکن، شناسایی نیروهای نخبه، توجه به خانواده زندانیان، توسعه و تجهیز هدفمند سامانه‌های نرم افزاری، انتقال زندانیان غیربومی و... را از اولویت‌های این نهاد برشمرد.
 
مدیرکل زندان‌های استان یزد با اشاره به اینکه هم اکنون 174 نفر از مددجویان در کارگاه‌های داخل زندان، 405 نفر از مددجویان در کارگاه‌های سطح شهرستان و 1260 نفر در کارگاه‌های داخل زندان به صورت اشتغال نشسته فعالیت دارند گفت: در قالب حرفه آموزی نیز 218 دوره آموزشی برگزار و در این زمینه 1832 مورد گواهینامه صادر شده است.
 
مقبلی یادآور شد: کارآفرینانی که زندانیان را به کار گیرند، علاوه بر معافیت مالیاتی می‌توانند از تسهیلات مالی کم بهره در این حوزه نیز بهره گیرند و این در حالی است که بیمه این زندانیان نیز توسط سازمان زندان‌ها انجام می‌شود.
انتهای پیام
captcha