ارادت مردم آفریقا به امام خمینی(ره) + صوت
کد خبر: 4061872
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

ارادت مردم آفریقا به امام خمینی(ره) + صوت

حجت‌الاسلام سیدمحمد شاهدی رضوی، مبلغ یزدی که 30 سال از عمر خود را در آفریقا سپری کرده و اکنون در زمینه آفریقاشناسی فعالیت دارد، در زمینه ارادت مردم آفریقا به امام خمینی(ره) می‌گوید.

ارادت مردم آفریقا به امامحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شاهدی رضوی، فعال قرآنی و مبلغ یزدی، ۳۰ سال از عمر خود را در آفریقا برای تبلیغ دین و تربیت شاگردانی سپری کرده است و همچنان با مردم آفریقا ارتباط صمیمی دارد.

ایکنا یزد در سه بخش با عناوین «خاطرات مبلغ یزدی از ۳ دهه حضور در آفریقا»‌ و «از مشکلات دریافت مجوز برای حوزه علمیه سنگال تا حضور در تانزانیا» و «از تبلیغ دین در آفریقا تا راه‌اندازی کتابخانه علوم قرآنی در یزد» به خاطرات این مبلغ پرداخت. آنچه در بین این خاطرات مورد توجه قرار گرفت ارادت مردم آفریقا به بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) بود که به مناسبت 14 خردادماه، سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام راحل، مصاحبه‌ای در این زمینه تنظیم شد که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام سید محمد شاهدی با اشاره به اینکه یکی از مناطقی که متأثر از انقلاب اسلامی ایران، بویژه افکار امام خمینی(ره) شد، قاره آفریقا بود و جای جای آفریقا نیست که سفر کنید و عشق و محبت آنها اعم از شیعه، سنی و حتی مسیحی‌ها را به این نظام و به خصوص بنیانگذار انقلاب نبینید.

وی ادامه داد: در سال 76 وقتی به کشور سودان سفر کردم، ارادت خاص این مردم به امام خمینی(ره) به وضوح دیده می‌شد. اصلاً حکومت اسلامی سودان الگو گرفته از جمهوری اسلامی ایران است و برخی دانشجویان اعلام می‌کردند پیرو خط امام هستیم که اولین گروه دانشجویان پیروخط امام در دانشگاه خارطوم سودان تشکیل شد و رهبری تیم را شخصی به نام حسن ترابی برعهده داشت و دانشجویان را دور هم جمع کرده بود.

ختم قرآن برای سلامتی امام خمینی(ره)

وی ادامه داد: یکی از این شخصیت‌ها تعریف می‌کرد وقتی امام(ره) در نجف بودند مکرراً جریانات سیاسی ایران را پیگیری می‌کردیم و تعبیر یکی از این شخصیت‌ها این بود که اولین تظاهرات دانشجویی به عنوان دفاع از انقلاب و افکار امام در دانشگاه خارطوم سودان توسط این گروه انجام و بدین ترتیب دانشجویان پیرو خط امام معرفی شد.

شاهدی افزود: در منطقه‌ای در غرب سودان به نام کُردُفان، زمانی که برای تبلیغ رفته بودم، پیرمردی تعریف می‌کرد وقتی امام از فرانسه به سمت تهران حرکت کردند، به قدری ناراحت بودیم که برای اینکه هواپیمای امام صحیح و سالم به تهران بنشیند، ختم گروهی قرآن برپا کردیم.

کد

این مبلغ یزدی بیان کرد: وقتی به سنگال رفتم شخصی به نام خلیفه نیاز، یکی از متفکران طریقه تیجانیه که خانواده‌ معروف علمی در کشور سنگال هستند، تعریف می‌کرد: «من و خواهرم؛ خدیجه، امام را قبل از انقلاب دیده بودیم بدین طریق که در دوران جوانی وقتی برای زیارت امام علی(ع) در نجف رفته بودیم، به خدمت امام خمینی(ره) رسیدیم و ایشان ما را پذیرفتند و مورد لطف خود قرار دادند. وقتی به سنگال برگشتم نسبت به افکار و برخورد امام متأثر شده بودم. سال‌ها گذشت تا جریان انقلاب ایران پیش آمد و من و خواهرم به فرانسه رفتیم و در نوفل لوشاتو به خدمت امام رسیدیم و درخواست ملاقات خصوصی دادم که امام قبول کردند، وقتی به سنگال برگشتم مبلغ امام شدم و به مرور زمان به «خمینی سنگال» معروف شدم. در ابتدا مردم علاقه‌مند بودند و بعد از آن که انقلاب اسلامی پیروز شد و فرانسه بر سنگال فشار آورد، فشارهای زیادی بر من وارد می‌شد ولی به عنوان فدایی امام خمینی مطرح شدم.

خمینی سنگال

وی ادامه داد: بنده هنوز که ایشان را می‌بینم و در ملاقاتی که با این شخص داشتم با اینکه سن بالایی دارد اما ارادتش به حضرت امام خمینی(ره) عجیب است.

شاهدی افزود: یکی از رهبران شیعه در غرب آفریقا به نام محمدعلی شریف حیدرا که بیش از 20 سال با وی رفاقت دارم، تعریف می‌کرد: «من در فرانسه در یکی از مراکز فراگیری زبان فرانسوی تحصیل می‌کردم که دوستان شیعه از بحرین، سوریه و عراق مباحث اعتقادی زیادی بیان می‌کردند، یکی از آنها از من درخواست می‌کند نزد امام خمینی برویم. وقتی به نوفل لوشاتو رفتم احساس کردم محبت خاصی به ایشان دارم.»

وی ادامه داد: شخصی که در لوشاتو برخی از برنامه‌های امام را آماده می‌کرد تعریف می‌کند: «وقت ملاقاتی برای شریف حیدرا از امام گرفتم و ایشان به خدمت امام آمدند و با امام خمینی(ره) ملاقات کردند.

شاهدی افزود: شریف حیدرا، کتاب اربعین حدیث امام را از سوی شخصی هدیه گرفته بودند و در ادامه خاطراتش تعریف می‌کرد: «درباره شیعه تحقیقات زیادی کرده‌ام، اما وقتی امام خمینی(ره) را دیدم، محبت خاصی به ایشان پیدا کردم و با خود گفتم؛ اگر شیعه این چنین شخصیت‌هایی تربیت می‌کند، واقعاً برحق است و از آنجا تصمیم گرفتم مذهب شیعه را بپذیرم هر چند دوستان شیعه زیادی داشتم ولی هر آنچه بیان می‌کردند، قانع نمی‌شدم اما وقتی با امام ملاقات کردم تحولی در من ایجاد شد، به سمت دانشگاه برگشتم و وقتی این کتاب را مطالعه می‌کردم در همان حال به خواب رفتم و در عالم خواب، شخصی شکل و شمایل امام به سرم دست کشید و از آنجا تصمیم گرفتم مذهب تشیع را بپذیرم.»

نصب عکس امام در منازل

این مبلغ یزدی بیان کرد: این شخص به سنگال برگشت و به عنوان یکی از رهبران شیعیان در آفریقا بویژه سنگال به فعالیت پرداخت و خدمات زیادی ارائه کرد.

وی ادامه داد: جالب بود که در سنگال عکس امام خمینی(ره) طرفداران زیادی داشت و در اغلب منازل آنها عکس امام(ره) را می‌بینیم، در منطقه‌ای به نام لَک رُز در مغازه‌ای عکس قدیمی امام را دیدم و وقتی از صاحب مغازه در مورد‌ آن سوال کردم: بیان کرد شخصی از نوفل لوشاتو برایم آورده و این نشان ارادت ویژه مردم آفریقا به امام و تأثیرگذاری ایشان دارد.

کد

این پژوهشگر در زمینه آفریقاشناسی با اشاره به حضورش در گینه بیسائو گفت: گینه مردمانی بسیار متدین دارد که بیش از 90 درصد آنها مسلمان هستند و مردمانی صوفی با مسلک تیجانی متدین نزدیک به افکار تشیع دارد.

وی ادامه داد: در سفر اول به گینه بیسائو و به عنوان اولین روحانی ایرانی، میزبان شخصی به نام حاج حسن شدم که بیان کرد: یکی از وزرا قصد دارد شما را منزل بنده ببیند و با اینکه از وی درخواست کردم ما برای ملاقات برویم، ولی گفت این وزیر احساس می‌کند خمینی به این کشور آمده و لذا قصد دارد به دیدار شما بیاید. وزیر با عشق و علاقه با من مصافحه کرد و گفت نمردم و خمینی را دیدم و این گونه فکر می‌کرد هر کسی با این لباس خمینی است، سپس وزیر دیگری آمد و بنده انگشتری به او هدیه دادم، عکس و پاسپورت بنده را درخواست کرد و عصر که برگشت گفت: شما اکنون تابع کشور ما شده‌اید و افتخار ما این است که خمینی ایران تبعیت کشور ما دارد.

سفر به ایران برای دیدار با امام 

وی با اشاره به ارادت مردم تانزانیا حتی مسیحیان به امام خمینی(ه) گفت: مردم تانزانیا در مناسبت‌هایی که مرتبط با انقلاب و امام بود، با عشق و علاقه خاصی حضور پیدا می‌کنند. در جلسه‌ای که به یکی از همین مناسبت‌ها برگزار شده بود، دعوت شدم و شخصی که در مورد انقلاب صحبت می‌کرد استاد دانشگاه و مسیحی بود که متأثر از افکار امام بود.

شاهدی با اشاره به خاطره‌ای از کشور کنیا گفت: در یکی از سفرها یکی از افراد، پیشنهاد حضور در بین جوانان خط امام را داد و وقتی حضور یافتم افراد زیادی را دیدم در بین آنها مسیحی، شیعه و سنی حضور داشتند، و معتقد بودند وقتی امام انقلاب ایران را رقم زد متأثر از افکار ایشان در مقابل حرکت ظلم ستیز امام شدیم و از سیاست‌های ظلم ستیز رهبر انقلاب خوشحال شده بودند.

وی ادامه داد: آنان تعریف می‌کردند: «وقتی امام انقلاب کردند گروهی از دانشجویان در دانشگاه کنیا دورهم جمع شده و از راه های مختلف در زمینه انقلاب ایران اطلاعات کسب می‌کردیم، یکی از افرادی که حلقه واصل بین ما در کنیا و ایران بود، اصغر نفسی نام داشت که جوانی مشتاق امام بود و لذا اخبار را دریافت و به ما منتقل می‌کرد.

شاهدی افزود: اصغر نفسی در امام ذوب شده بود، وقتی به منزل ایشان می‌رویم عکس‌های امام را می‌بینیم و وقتی نام ایشان را می‌بریم اشک از چشمانش جاری می‌شود، وی برای دیدن امام به ایران می‌آید هر چند خانواده اش مخالف بودند، در ایران موفق به دیدن امام نمی‌شود و سپس در جبهه‌های جنگ حضور یافته و چند ماه در جبهه می‌ماند و در چندین عملیات شرکت می‌کند تا اینکه موفق می شود امام را ببیند و سپس به کنیا بر می گردد.

وی ادامه داد: شیخ عبدالله ناصر، سیاست‌مدار کنیایی که قبل از انقلاب شیعه شده بود ولی از بیان این موضوع واهمه داشت، بیان می کرد: «آنچه به من جرئت و روحیه داد، انقلاب ایران بود تا تشیع خود را علناً اعلام کنم،» هر چند در ابتدای امر ضربات زیادی به وی وارد شد اما بعدها به عنوان یکی از چهره‌های معروف شرق آفریقا شناخته شد.

کد

نامگذاری فرزندان با لقب خمینی

این مبلغ یزدی گفت: در برونئی شخصی به نام شیخ جمعه از کسانی است که همان اوایل انقلاب با ایران بویژه افکار امام آشنا می‌شود و برای تحصیل به ایران آمد و تعریف می‌کرد: «وقتی امام این حرکت ضد استکبار را شروع کرد، آفریقایی‌ها زنده شدیم و آنچه در این قاره ثابت مانده و میلیون ها طرفدار دارد، امام خمینی(ره) هستند که بر علیه ظلم بپا خواسته و حقیقتاً و با اخلاص در برابر ظالم ایستاد.

وی ادامه داد: در نیجریه شیخ زکزاکی که به دلیل تفکرات امام شیعه شده بود، در دانشگاه نیجریه اخبار ایران را دنبال می‌کرد و جرقه‌ای از تشیع شدن برخاسته از تفکرات امام است که در این کشور حرکت اسلامی برخاسته از تفکرات امام به راه انداخت.

شاهدی بیان کرد: در کنیا در جزیره لامو شخصی شیعه شده بود وقتی به منزلش رفتم، چهار فرزند پسر خود را به نام «خمینی، خامنه‌ای، شهید بهشتی و شهید مطهری» نامگذاری کرده بود و همه اینها حاکی از عشق و علاقه مردم آنجا به امام و انقلاب اسلامی ایران دارد.

گفت‌وگو از اعظم السادات میرجلیلی، سردبیر ایکنای یزد

انتهای پیام
captcha