پوستر ششمین دوره طرح «داناب» در یزد رونمایی شد
کد خبر: 4093922
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

پوستر ششمین دوره طرح «داناب» در یزد رونمایی شد

پوستر ششمین دوره طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب با عنوان «داناب» با حضور جمعی از مسئولان استان رونمایی و از برترین‌های پنجمین دوره تجلیل به عمل آمد.

پوستر ششمین دوره طرح «داناب» در یزد رونمایی شدبه گزارش ایکنا از یزد، پوستر ششمین دوره طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب با عنوان «داناب»، امروز، 1 آبان ماه با حضور محمدرضا دهقانی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد، محمد مهدی جوادیان‌زاده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان، محمدکاظم رحیمی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان و متولیان برگزاری این رویداد در محل سالن آمفی تئاتر دبیرستان دخترانه استعدادهای درخشان رونمایی شد.

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در این مراسم گفت: اگر با رویه فعلی، استفاده از منابع آبی ادامه یابد و برای آن برنامه و فکری صورت نگیرد قطعاً به سمت نابودی ختم خواهد شد.

وی افزود: در 16 سال گذشته بیش از یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی استفاده می‌شد ولی اکنون بیش از 700 میلیون متر مکعب آب وجود ندارد و این یعنی نیمی از آب موجود به دلیل برداشت بی رویه کاهش یافته است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: این موضوع بدین معناست که در 16 سال آینده هیچ گونه آبی از زمین بیرون نخواهد آمد و اگر با این رویه ادامه یابد و طرح احیا و تعادل بخشی برای اصلاح این مسیر اجرا نشود، به سمت نابودی حرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد گفت: مسئولیت داریم به عنوان مصرف کننده آب، توجه خود را به سمت نحوه مصرف سوق دهیم و در مرحله دوم به عنوان یک وظیفه اجتماعی نسبت به دیگر اقشار جامعه نیز صرفه جویی و مصرف بهینه آب را گوشزد کنیم و ابتدا آگاه باشیم و سپس کمک کنیم .

وی ادامه داد: برگزاری این طرح که با فعالیت خوب جهاد دانشگاهی استان یزد انجام شده، به این دلیل است که سواد آب به دانش آموزان داده شود و در تصمیم گیری‌های آینده کمک کند تا به نتیجه بهتری نسبت به اصلاح روند آب برسیم و به سمت مصرف بهینه آن حرکت کنیم.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست گفت: برند جهادی یزد به دلیل حرکتی است که آغاز آن با مدیریت آب بوده و ریشه در آب دارد و کیلومترها قنات و انشعاباتی که ایجاد شده، دست به دست هم می‌دهد تا این دیار خلق شود.

وی ادامه داد: نام یزدی‌ها همواره با تلاش و اعتبار شناخته شده و این برند جهانی به دلیل حرکتی است که در شهر قنات، قنوت و قناعت و در زمینه مصرف آب وجود دارد. ده‌ها سال قبل با تلاش و تفکر نسبت به انتقال آب از طریق قنات اقدام شد و برای اینکه زمین قابل زیستن و آباد شود این اقدام انجام شد و یزدی‌ها همواره قدر آب را می‌دانند.

رحیمی‌نژاد گفت: در طرح داناب صحبت از حیات است و شور و نشاط و دانایی و این حرکت ارزشمند ریشه در فرهنگ مردم این سرزمین دارد که در فقیرترین محیط و سخت‌ترین شرایط جغرافیایی و در گرم‌ترین منطقه توانستند، تمدنی به نام نگین کویر را شکل دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد افزود: اجداد ما فعل خواستن توانستن است، را صرف کردند و در جایی که دارای کمترین اثر از حیات بود با خلاقیت نسبت به آبادانی اقدام کردند و امروز برند قنات و همچنین تلاش‌های پیشینیان ما قابل ارائه به کل جهان است.

وی بیان کرد: طرح داناب از اقدامات بسیار خوبی است که فرصتی فراهم شده تا دانش آموزان بتوانند با اقدامات انجام شده در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب َآشنا شوند همچنین نقش مهمی در معرفی برند معتبر یزدی‌ها دارد و می‌تواند الگویی در مورد مصرف بهینه آب عرضه کند.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم از برترین‌های پنجمین دوره طرح داناب و اولین دوره طرح سواد آبی تجلیل به عمل آمد.

اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha