بصیرت راه نجات از فتنه‌هاست
کد خبر: 4095065
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

بصیرت راه نجات از فتنه‌هاست

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه سیاست دشمن در ایجاد فتنه و آشوب، همیشه این بوده است که حق و باطل را با هم بیامیزد، به 4 عامل ریشه‌ای در فتنه‌ها اشاره کرد و راه نجات از این مشکلات را بصیرت خواند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 6 آبان ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به آیه 12 سوره حجرات اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه اهل ایمان را از سه گناه عظیم اجتماعی منع کرده که یکی از آنها سوء ظن است و لذا سوء ظن را باید به سه بخش تقسیم کنیم. نخست سوء ظن به خویشتن است که یک صفت مثبت است، و عامل رشد انسان خواهد بود.

وی ادامه داد: دوم سوء ظن به خدا و وعده‌های الهی است، که نامطلوب است. پیامبر اسلام سوء ظن به خدای سبحان را از اکبر کبائر شمرده است. سوء ظن به خدا از ویژگی‌های منافقان است همان گونه که در آیه 6 سوره فتح آمده است: «وَ يُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ» 

دهقان‌نیری افزود: سوم سوء ظن به مردم است که در مواردی مثبت و در مواردی مذموم و منفی است. مثل سوء ظن به دشمن که جنبه مثبت دارد و خوب است. بلکه خوش گمانی به وعده‌های دشمن نشانه سفاهت و بی عقلی است. در مواردی هم سوء ظن بد و مذموم است، مثل سوء ظن به مؤمنان. بنابراین خداوند متعال به اهل ایمان فرمود: از بسیاری از سوء ظن‌ها بپرهیزید که بیشتر آنها گناه است.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نخستین گام در جهت همراهی با حق، شناخت حق است. امیر مؤمنان علی(ع) در خطبه ۵۰ نهج البلاغه می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ». سیاست دشمن در ایجاد فتنه و آشوب، همیشه این بوده است که حق و باطل را با هم بیامیزد. چنانچه امروز با شعار «زن، زندگی، آزادی» به میدان آمده است. عده‌ای هم همراهی کردند، و خسارت فراوان مالی و جانی به کشور و مردم وارد کردند. مسئولان امنیتی و انتظامی را به خود مشغول ساختند، تا یک خبیث خون آشامی حریم اهل بیت در شاهچراغ را بشکند و در هنگام نماز جمعی از زائران آن حرم مطهر را به شهادت برساند.

وی ریشه این فتنه‌ها را هواپرستی، بدعت‌گذاری، مخالفت با کتاب خدا و  چشم و گوش بسته تسلیم یک جریان شدن دانست و گفت: راه نجات از این فتنه‌ها بصیرت است. بصير كسى است كه بشنود و بينديشد، ببيند و بينا شود و از عبرت‌ها بهره گيرد همان گونه که حضرت علی در خطبه 153 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «إنّما البَصيرُ مَن سَمِعَ فَتَفَكَّرَ ، و نَظَرَ فأبصَرَ ، و انتَفَعَ بالعِبَرِ». 

انتهای پیام
captcha