آزادسازی مسیل مرکزی یزد به 1500 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد
کد خبر: 4098609
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳

آزادسازی مسیل مرکزی یزد به 1500 میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد

شهردار یزد با اشاره به احداث و تقویت سیل‌بندها در اطراف شهر یزد به منظور جلوگیری از ورود سیل احتمالی گفت: آزادسازی مسیل مرکزی یزد در حال پیگیری است و برای تملک و آزادسازی کامل به 1500 میلیاردتومان اعتیار نیاز داریم.

بازدید خبرنگاران از سیل بندهای اطراف شهر یزد

به گزارش ایکنا از یزد، ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد، امروز، 19 آبان‌ماه در بازدید از سیل بندهای اطراف شهر یزد و مسیر سیلاب در مرکز شهر که در قالب اتوبوس خبر انجام شد، در پاسخ به سؤالی از خسارت 450 میلیاردتومانی سیل مردادماه به تأسیسات و معابر شهری خبر داد و اظهار کرد: عمده حمایت‌ها به سمت جبران خسارت منازل مردم، اراضی و قنوات کشاورزی و لوازم خانگی مردم صورت گرفت و در این زمینه کمک دولتی به شهرداری‌ها صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در این زمینه مصوباتی در شورا انجام شد که از این مصوبات در یک فاز ۱۵ میلیارد و در فاز بعدی ۱۰ میلیارد تومان به جبران خسارت سیل اختصاص یافت و تلاش شد تا از کنار پروژه‌های شهری، بخشی از اعتبار را به جبران خسارات اختصاص دهیم.

شهردار یزد با اشاره به اینکه راه آب مسدود شده در مسیر بافت تاریخی به گالری قنات زارچ هدایت شد و لذا اگر قنات زارچ نبود، بافت تاریخی به طور کامل تخریب می‌شد. اکنون نیز مسیر قنات زارچ باز است و سایر قنات‌ها در صورتی که بازسازی و لایروبی شوند، در زمان وقوع سیل می‌توانند تا حدی به هدایت روان‌آب‌ها کمک کنند.

محی‌الدینی با اشاره به تجهیزت خریداری شده در زمان وقوع سیل مردادماه امسال و بعد از آن نیز گفت: پیش از سیل حتی یک کف‌کش ۶ اینچی نداشتیم و اگر می‌خواستیم با تجهیزات موجود در شهرداری و آتش‌نشانی به تخلیه آب منازل و معابر بپردازیم، شاید بیش از دو هفته طول می‌کشید.

وی ادامه داد: در زمان وقوع سیل اقدام به خرید کف کش هشت اینچی کردیم و قبل از سیل دوم نیز ۵۰ دستگاه آبکش‌های کوچک برای منازل مردم و تعدادی نیز برای آتش‌نشانی خریداری شد که اکنون ۱۲۰ کف‌کش در تجهیزات شهرداری وجود دارد.

محی‌الدینی گفت: بحران سیل با کمک و همدلی مردم یزد که به حق در کل کشور بی‌نظیر است با حداقل کمک از استان‌های دیگر ساماندهی شد و توانستیم ظرف ۴۸ ساعت پل‌های اصلی را باز و آبکشی منازل مردم را انجام دهیم.

محمد رسول طهماسبی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد نیز در این بازدید گفت: شهرداری یزد بعد از سیل مردادماه، مرمت و استحکام‌بخشی سیل‌بندها و ساخت سیل‌بندهای احتیاطی را آغاز کرد تا ضمن ذخیره بخشی از آب، از ورود سیل به داخل شهر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اکنون چهار سیل بند احتیاطی و گوراب‌های پشت آنها برای ذخیره آب و کنترل سرعت سیل و جلوگیری از ورود به داخل شهر در دست ساخت است که ساخت هر کدام از آنها سه میلیارد تومان هزینه دارد.

طهماسبی با اشاره به احداث سیل‌بند در بالادست پارک کوهستان و تقویت سیل بند‌های موجود در این محدوده گفت: طول این سیل‌بند 550 متر بوده و در مجموع قادر به ذخیره‌سازی حجمی معادل 150 هزار متر مکعب آب است.

امین خبیری، مسئول سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری یزد نیز در این بازدید با اشاره به آغاز فاز اول عملیات مسیل مرکزی شهر یزد از سال 1398 گفت: بخشی از این مسیر در فاز اول احیا و آزادسازی شده بود که در سیل مردادماه فاز دوم این مسیر و آزادسازی آن در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری حدود چهار میلیارد تومان برای این فعالیت اختصاص یافت. البته برای تملک و آزادسازی کامل این مسیل به 1500 میلیاردتومان نیاز است.

سیدمحمد میرجلیلی، مسئول مدیریت بحران شهرداری یزد نیز با اشاره به لزوم احداث و تقویت سیل‌بندها در اطراف شهر گفت: اگر این سیل‌بندها وجود نداشته باشد و سیلاب مستقیم وارد شهر شود، در مسیل مرکزی شهر که در برخی نقاط حداکثر 20 متر مکعب بر ثانیه عبور سیلاب را می‌تواند داشته باشد، فاجعه اتفاق خواهد افتاد و شهر را دچار چالش می‌کند.

انتهای پیام
captcha