قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن
کد خبر: 4115246
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
در نشست علمی جشنواره قصه‌گویی بررسی شد

قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن

استاد دانشگاه یزد با اشاره به قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن گفت: خداوند در قرآن، شیوه‌های مختلف قصه‌گویی را به‌کار می‌گیرد و شیوه روایت قصه‌ها همیشه به یک نحو نیست.

نشست علمی دین و معنویت با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآنبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین نشست از سلسه نشست‌های تخصصی علمی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، با سخنرانی سیدمحمدجواد صداقت‌کشفی، استاد دانشگاه یزد با موضوعیت «دین و معنویت با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن کریم»، 26 دی‌ماه در سالن کنفرانس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد یزد برگزار شد.

وی در این نشست با بیان قصه‌ای از حضرت موسی(ع) گفت: بنده بحث را به صورت غیرکلیشه‌ای آغاز کردم، چرا که ما عادت کرده‌ایم از یک ابتدایی شروع ‌کنیم، مقدمه و فراز و فرودی داشته باشیم و در نهایت نتیجه‌گیری ‌کنیم، در حالی‌که قصه‌ای که از سوره بقره برای شما بیان شد، از بخش میانی شروع می‌شود.

صداقت‌کشفی افزود: در واقع خداوند، فضای زمانی و عادت‌ها را در قصه‌گویی می‌شکند و از تقدم و تأخر استفاده می‌کند. این می‌تواند ده‌ها دلیل از بُعد هنر داشته باشد، ما فکر می‌کنیم به خاطر جلب توجه بوده است اما شاید دلایل دیگری هم داشته باشد. این یک نمونه از زیبایی‌های قصه‌گویی در قرآن کریم با استفاده از فهمی است که مخاطب می‌تواند داشته باشد.

استاد دانشگاه یزد بیان کرد: هرکدام از قصه‌های قرآن، موضوعیت دارند. در قرآن کریم از شیوه‌های مختلف قصه‌گویی استفاده می‌شود و شیوه روایت همیشه یک جور نیست. در کتاب‌های متعدد از قصه‌های قرآنی صحبت شده و در تفاسیر نیز وقتی به آیات و قصص می‌رسیم، توضیحاتی درباره قصه‌های قرآنی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: قرآن کریم به قصه اهمیت می‌دهد، همانطور که در سوره حضرت یوسف(ع) می‌فرماید ما برای تو بهترین قصه را مطرح می‌کنیم. حال اختلاف نظری درباره این «بهترین قصه» وجود دارد که منظورش در کل قرآن است یا این‌که صرفاً در همین سوره است. این‌که تمام قرآن قصه است، به معنای لغوی آن مطرح شده، یعنی مجموعه به‌هم پیوسته‌ای که می‌توان دنبال کرد.

صداقت‌کشفی گفت: در مجموع دو هنر نمایشی ویژه شامل تئاتر و سینما داریم و مجموع این دو را هنرهای نمایشی می‌گویند و شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. نمایشنامه مبتنی بر گفتار است و برخی داستان کوتاه و برخی دیگر داستانک که تلنگری به قصه کوتاه می‌زند. برخی قصه‌های قرآن بلند هستند و نمی‌توان به آنها رمان گفت. اما قصه حضرت موسی(ع) و قصه حضرت یوسف(ع) هر دو قصه بلند هستند.

وی با اشاره به تفاوت این دو قصه در قرآن اضافه کرد: قصه حضرت یوسف (ع) یک‌جا بیان شده و در یک سوره است که از نظر فنی و حرفه‌ای قصه خاصی است، اما قصه حضرت موسی(ع) متراکم است و بخش‌هایی از آن در یک سوره و بخش‌های دیگر نیز در سوره‌ای دیگر که در برخی جاها نیز به نحوهای مختلف تکرار می‌شود.

صداقت‌کشفی ادامه داد: داستان‌های کوتاهی در قرآن داریم، مانند قصه عزیر نبی(ع) در سوره بقره که خداوند او را می‌میراند و دوباره زنده می‌کند، در حالی که فکر می‌کند در حد یک چُرت روزانه کوچک بوده است که تمام آن در یک آیه ذکر می‌شود. گاهی نیز گفت‌وگوهای دو یا چند نفره در قرآن کریم دیده می‌شوند، مانند قصه حضرت ابراهیم(ع) و نمرود که با هم بحث می‌کنند، آن هم در یک آیه است که جذابیت‌های داستانی دارند. تأکید مفسران بر این است که قصه‌های قرآنی واقعی است و تخیلی نیست.

یادآور می‌شود بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌‌ماه به مدت پنج روز به میزبانی یزد در دو بخش پادکست و قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خودگذشتگی در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha