قصه‌گویی در ایران به جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است
کد خبر: 4115823
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

قصه‌گویی در ایران به جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امروز قصه‌گویی در شرق و به‌ویژه در ایران به یک جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانبه گزارش ایکنا از یزد، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امروز، 29 دی‌ماه در مراسم اختتامیه بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شهر یزد، از قصه‌گویی به عنوان کهن‌ترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا یاد کرد و گفت: قصه‌گویی نه تنها در کتاب‌های آسمانی بلکه در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف نیز ریشه دارد و از آن می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین شبکه جهانی انتقال پیام و مدیریت تأثیرگذاری، نام برد.

وی ادامه داد: قصه‌گویی با «بیان رو در روی ماجرا» و اضافه کردن احساسات و عواطف و انتقال احساسات مدیریت شده و ارتقا یافته به مخاطب، به شاخصه فرهنگی شرق جهان تبدیل شده و غرب جهان اگرچه از قصه بهره می‌برد؛ اما خود معترف است که قصه‌گویی متعلق به شرق بوده و ایران نیز مهد قصه‌گویی شرق جهان به شمار می‌رود. 

علامتی یادآور شد: هر چند غرب بعد از قرون وسطی به سمت تقویت هنرهای نمایشی رفت، اما در شرقِ جهان، ادبیات شفاهی تقویت شد از این روست که امروز قصه‌گویی در شرق و به خصوص در ایران به یک جریان بزرگ فرهنگی تبدیل شده است و جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی جهانی در بخش قصه‌گویی مطرح است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: جشنواره قصه‌گویی کانون امروز آن‌چنان فراگیر، عمیق، مؤثر و شاخص شده که افزون بر جریان قصه‌گویی، تولید دانش، کرسی‌های اندیشه‌ورزی و نقد و بررسی جریان قصه‌گویی نیز به عنوان یک رکن اساسی جشنواره تبدیل شده است و زایش نگاه‌های علمی و فنی جریان قصه‌گویی را نه تنها از هر گونه انحراف مصون کرده، بلکه زمینه‌های ارتقای محتوایی و فنی را نیز فراهم آورده است و این مسئله در برگزاری نشست‌های پرشور نقد و بررسی قصه‌گویی در حاشیه جشنواره بیست‌وچهارم بسیار چشمگیر بود که تنها بخشی از آن در رسانه‌ها منعکس شد. 

علامتی افزود: هدف ما از برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی این است که تلاش کنیم تا قصه‌گویی با حفظ رنگ و بو و هویتش در مسیر اصلی خود، جریان تأثیرگذارش را در لایه‌های مختلف از پدربزرگ و مادر بزرگ، پدر و مادر، خواهر و برادر، معلم و مربی و روحانی حفظ کند و افزون بر آن بتواند به عنوان یکی از عوامل فرهنگی مؤثر و هوشمند، نقش روشن و تعریف شده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی، درمانگری، هدایت‌گری، انگیزه بخشی فردی و اجتماعی و حفظ و تقویت خرده فرهنگ‌ها با استفاده از ظرفیت‌های سازنده رسانه و فضای مجازی ایفا کند.

وی، قصه‌گویی را ضامن حفظ هویت ملی و تبادل فرهنگی میان ملت‌ها دانست و گفت: قصه‌گویی روایت قصه زیبای زندگی است؛ قصه با هنر قصه‌گو بر ذهن و زبان مخاطب اثر می‌گذارد و تار و پود شخصیت کودک و نوجوان را می‌سازد. قصه‌گویی آموزش اخلاقیات، تحریک احساسات، تقویت تخیل و خلاقیت، یادگیری سرگرم‌کننده، تقویت مهارت شنیدن و گوش دادن، ابزار گسترش دید کودکان و نوجوانان و تقویت مهارت‌های ارتباطی است.

وی ادامه داد: به‌کارگیری قصه و قصه‌گویی در قرآن کریم و برای هدایت انسان‌ها، نقطه اوج جایگاه معنوی قصه‌گویی است که نمی‌توان برای آن جایگزینی پیدا کرد. چرا که پیچیده‌ترین کار جهان هدایت‌گری انسان است که استخدام قصه و قصه‌گویی آن هم از سوی خالق هستی، نقش و اهمیت این مسئله را ابدی و مقدس می‌کند. تا جایی که استخدام بیش از ۲۸۰ قصه در قرآن یک جریان مانا و تأیید شده‌ای را برای بهره‌مندی قصه‌گویان در همه اعصار و قرون فراهم می‌کند و ما نیز در این جشنواره از آن بهره‌مند هستیم. 

علامتی گفت: نمونه موفق و ماندگار قصه و قصه‌گویی بر مبنای ایمان را می توان در آثار استاد مهدی آذریزدی شخصیت محبوب کودکان و نوجوانان در قالب کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» دید که با توجه به برگزاری جشنواره بیست‌وچهارم در جهان شهر یزد، به عنوان شخصیت منتخب جشنواره در پوستر و در متن برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت. 

انتهای پیام
captcha