5 هزار بانوی طلبه در یزد فعالیت دارند
کد خبر: 4128178
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

5 هزار بانوی طلبه در یزد فعالیت دارند

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: خوشبختانه هم‌اکنون ظرفیت بیش از پنج هزار طلبه خواهر شامل در حال تحصیل و یا فارغ‌التحصیل در سطح استان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت برای برنامه‌ها بهره‌مند شد.

محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، امروز، 23 اسفند در گردهمایی استانی مؤسسان، هیأت امنا و مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی، دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و همچنین آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد برگزار شد، گفت: حوزه‌های علمیه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به صورت پراکنده در برخی استان‌ها از جمله یزد تشکیل شد.

وی ادامه داد: اخیراً سندی از آیت‌الله محمد صدوقی، شهید محراب به دست این نهاد رسیده که این شهید بزرگوار حکم اولین مدیر حوزه علمیه خواهران در سال ۵۸ مرقوم کرده‌اند و با توجه به اهمیت این سند مراسمی برای رونمایی آن نیاز است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره تشکیل این نهاد در سال ۷۶ گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت رسمی تأسیس مدرسه علمیه خواهران توسط آیت‌الله شهید صدوقی(ره) با عنوان مکتب الزهرا(س) در یزد آغاز و با توسعه آن اکنون استان یزد دارای 22 مدرسه علمیه است.

کارگر با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: این شورا در  سال 91 در کشور تشکیل و اعضا معرفی و  پنج عضو حقوقی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی؛ سیاستگذاری کلان، حمایت و نظارت را از وظایف شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران برشمرد و از فعالیت 108 نفر در استان به عنوان عضو هیأت امنای مدارس استان خبر داد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در پایان گفت: خوشبختانه اکنون ظرفیت بیش از پنج هزار طلبه خواهر اعم از در حال تحصیل و یا فارغ التحصیل در استان وجود دارد که می‌تواند برای این بخش برنامه داشت.

لزوم تقویت بُعد معنوی و اخلاقی در مدارس علمیه

حجت‌الاسلام محمدحسین فهیم‌نیا، مؤسس و رئیس هیأت امنا مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر نیز در این نشست بر تقویت بُعد معنوی و اخلاقی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: مدارس علمیه باید از حفظ‌محوری به درک و فهم‌محوری برسند و تنها به حفظ کردن دروس اکتفا نشود.

وی بر تلاش مجدانه طلاب، کم‌کردن نگرانی مالی مدیریت‌های استانی، اهمیت و تأکید بر جهاد فرزندآوری و ... تأکید کرد و افزود: مجموعه مدارس خواهران به گونه‌ای حرکت کنند که تقویت پیوند خانوادگی در زندگی طلاب لحاظ شود و همچنین با توجه به جهادفرزندآوری این امر یکی از کارهایی است که باید در حوزه‌ها فرهنگسازی شود.

حجت‌الاسلام رضا مدبّری، از اعضای هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی امام حسین (ع) یزد نیز در این نشست گفت: اینکه اساتیدی که حکم تدریس در مدارس برادران را دارند، نمی‌توانند در مدارس خواهران به تدریس بپردازند و باید حکم تدریس از حوزه علمیه خواهران داشته باشند، می‌تواند تبعاتی داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمینه هیأت امنای مدارس نیز نوع جلسات ناقص برگزار می‌شود و لذا نمی‌تواند هیأت امنای فعالی داشته باشد بنابراین باید وظایف اعضا مشخص باشد و اگر اساسنامه با ضوابطی تدوین شود، هم جلسات منظم‌تر برگزار می‌شود و هم برنامه ریزی‌ها دقیق‌تر خواهد شد.

این استاد حوزه‌های علمیه بیان کرد: خروجی مدارس علمیه خواهران نیز باید مورد توجه باشد چرا که افراد هنرمند، قدرتمند و توانمند وجود دارند و از مدارس فارغ التحصیل می‌شوند که می‌توان از ظرفیت این افراد نیز بهره‌مند شد.

حجت‌الاسلام علیرضا آقایی، از اعضای هیأت امنای مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) یزد نیز در این نشست گفت: یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی توجه به قشر بانوان بود که در همه فعالیت ها حضور پررنگ داشته باشند.

وی ادامه داد: دشمن در اغتشاشات اخیر از گسل‌ها و اهرم‌هایی استفاده به تمام معنا کرد که یکی از این موارد بانوان و دختران بودند و لذا توجه بیش از پیش به این قشر ضروری است. همچنین بانوان و حوزه علمیه خواهران و متولیان ساماندهی عفاف و حجاب باید این مورد را نیز پیگیری کرده و در این زمینه اقدامات لازم و مؤثری در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود. 

حجت‌الاسلام امامی، از اعضای هیأت امنای مدرسه علمیه معصومیه یزد و منصوره شاکری، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین(ع)‌یزد نیز مورادی را بیان کردند.

انتهای پیام
captcha