جلوه‌های عصر ظهور در حماسه اربعین
کد خبر: 4165673
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
آداب پیاده‌روی اربعین / ۳

جلوه‌های عصر ظهور در حماسه اربعین

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به شباهت‌های دوران ظهور با حماسه اربعین حسینی گفت: آنچه که از روایات استفاه می‌شود این است که در جامعه مهدوی محبوب دل‌ها، تنها یک نقطه است و همه به دنبال این محبوب می‌روند، در جریان اربعین نیز این‌گونه است، نگاه‌ها و محبوب یکی است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در ادامه توصیه‌های امام صادق(ع)‌ درباره پیاده‌روی اربعین گفت: امام فرمودند: «الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»، صلوات فرستادن ذکر بسیار مبارک و با عظمتی است که بر زبان آوردن آن در همه احوال و زمان‌ها دارای ثواب است و در این سفر که زائران برای زنده نگه داشتن نام اهل بیت(ع)، گام بر می‌دارند، زیبنده است که مترنّم به این ذکر باشند.

وی با وقار حرکت کردن را از دیگر موارد مورد توصیه امام صادق(ع) در این مسیر بیان کرد و افزود: امام صادق فرمودند: «التَّوْقِیرُ لِأَخْذِ مَا لَیْسَ لَک‌، با وقار بودن در صرف‌نظر از دریافت آنچه متعلق انسان نیست.» وقار که بیانگر یک نوع آرامش ظاهری، سنگینی و متانت شخصیت است، به انسان این امکان را می‌دهد که از کارهای سبک، شوخی‌های نامناسب و کارهای زننده که مناسب شأن یک مسلمان نیست برحذر باشد و شأن یک زائر را کاملاً رعایت کند.


بیشتر بخوانید: 


مدرسی افزود: امام فرمود: «یَلْزَمُکَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَک‌، لازم است که چشمانت را بپوشانی.» زائری که قرار است چشمش به جمال مرقد مطهر حسین بن علی(ع) روشن شود، باید در طول سفر مراقب چشمان خویش باشد تا مبادا به حرام بیفتد که مراقبه نکردن از نگاه حرام، آن حال خوش معنوی را از زائر خواهد گرفت.

امام جمعه بخش مرکزی یزد، کمک به نیازمندان در سفر «یَلْزَمُکَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِکَ إِذَا رَأَیْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاة» را از دیگر توصیه‌ها امام صادق(ع) بیان کرد و گفت: لازم است که مراقب همراهان حاجت‌مند بوده و با آنان همراهی کنی. بنابراین در مراسم پیاده‌روی اربعین که خیل مشتاقان حضور دارند و خدام زائرالحسین(ع) بدون منت و با افتخار کارگشایی دارند، چه زیباست که زائران نیز در این امر عظیم سهیم باشد و مراقب بزرگ‌ترها، مسن‌ترها، و افراد محتاج به کمک باشند و از آنان دستگیری کنند.

وی ادامه داد: از دیگر موارد می‌توان به تقیه و مداراکردن با سایر مذاهب اشاره کرد زیرا که فِرَق مختلفی در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند و مبادا در این مسیر، حرکت ما موجب تفرقه بین جامعه اسلامی باشد و لذا باید از هر نوع کاری که به این وحدت آسیب می‌زند به شدت خودداری شود.

این استاد حوزه، ترک گناهان «الْوَرَعُ عَمَّا نُهِیتَ عَنْه‌، و از آنچه نهى شده‌اى، پارسایى بورزى.» را از دیگر مواردی دانست که در این مسیر باید رعایت شود و از توصیه‌های امام صادق(ع) است و لذا ادب حضور اقتضا می‌کند زائر کاملاً مراقب اعمال و رفتار خود باشد و بداند در هر قدمی که بر می‌دارد و هر کلامی که می‌گوید، امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع) او را می‌بینند.

وی با اشاره به ویژگی‌های زندگی اربعینی و شباهت‌های دوران ظهور با حماسه اربعین حسینی گفت: آنچه که از روایات استفاده می‌شود این است که در جامعه مهدوی محبوب دل‌ها، تنها یک نقطه است و آن حضرت ولی‌عصر(عج) هستند و همه به دنبال این محبوب می‌روند، در جریان اربعین نیز این‌گونه است، نگاه‌ها و محبوب یکی است و از اطراف و کشورهای مختلف همه برای یک نقطه جمع می‌شوند و این نمادی از زندگی اربعینی است.

مدرسی ادامه داد: در دوران ظهور اخوت ایمانی، نوع‌دوستی، وحدت و یکپارچگی موج می‌زند و اخوت ایمانی حاکم است، در زندگی اربعینی نیز این چنین است. در دوران ظهور با اینکه دنیا برای انسان‌ها عالی است اما دلبستگی به دنیا کم و سادگی و ساده‌زیستی اصل اساسی است، در زندگی اربعینی هم اینگونه است. آرامش و طمأنینه‌ای که با همه  ازدحام جمعیتی وجود دارد، و در دوران ظهور متصور است و در روایات به آن اشاره شده، همین آرامش و طمأنینه و وقار در زندگی اربعینی وجود دارد. همان آرامشی که در روز عاشورا برای سیدالشهدا(ع) و در عصر عاشورا برای زینب کبری(س) وجود داشت، این آرامش برای زندگی اربعینی زائران اباعبدالله الحسین(ع) نیز سرایت کرده است. 

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در دوران ظهور طبق برخی روایات اگر مانعی بر سر راه ظهور وجود داشته باشد، همه امکانات را بسیج می‌کنند تا مانع رفع شود، در جریان اربعین هم اینگونه است اگر مشکلی برای موکبی پیش آید، همه برای رفع آن بسیج می‌شوند. صبر و مقاومت در برابر مشکلات از دیگر مواردی است که بین جریان کربلا و دوران ظهور وجود دارد زیرا در زمان ظهور هم مشکلاتی وجود دارد اما آن قدری این مشکلات برای مردم همراه با صبر و مقاومت خود را نشان می‌دهد که دیگر به عنوان مشکل یاد نمی‌شود، و مردم به دنبال حل این مشکل هستند، در جریان اربعین هم این چنین است. 

وی با اشاره به اینکه در دوران ظهور فشارها هر چقدر بیشتر شود، علاقه انسان‌ها به امام(عج) بیشتر می‌شود، در زندگی اربعینی هم این گونه است گفت: پیوند عجیبی میان جریان کربلا و ظهور، این دو بال بسیار ارزشمند فرهنگ شیعی، وجود دارد. 

انتهای پیام
captcha