جاماندگان اربعین چگونه می‌توانند جبران کنند؟
کد خبر: 4166375
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴

جاماندگان اربعین چگونه می‌توانند جبران کنند؟

راهپیمایی اربعین این روزها با جمعیت زیادی اتفاق می‌افتد، این در حالی است که افرادی به دلایلی نتوانستند خود را به کاروان دلدادگان اباعبدالله(ع) برسانند اما تکلیف این افراد برای استفاده از دریای بیکران محبت حسینی چیست.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدراهپیمایی اربعین این روز‌ها با جمعیت فراوان و به بهترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد. هر کسی از هر جایی در دنیا که بخواهد خود را به نوعی به عراق و مسیر حرکتی زائران حسینی می‌رساند و خود را در جرگه دوستداران سیدالشهدا(ع) قرار می‌دهد؛ این در حالی است که افرادی به دلایلی نتوانستند خود را به کاروان دلدادگان اباعبدالله(ع) برسانند اما تکلیف این افراد برای استفاده از دریای بیکران محبت حسینی چیست.

آیت‌الله سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در این زمینه در گفت‌وگو با ایکنا به راهکارهایی برای بهره‌مندی افرادی که جزو جاماندگان اربعین هستند، پرداخت و گفت: افرادی که به دلایلی نتوانستند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، می‌توانند به زیارت سایر معصومان(ع) بروند و الحمدلله در کشور امام رضا(ع) را داریم، زیرا زیارت امام رضا(ع)، زیارت سیدالشهدا(ع) است همان گونه که امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ زارَ واحِدا مِنّا كانَ كَمَنْ زارَ الْحُسَيْنَ(ع)؛ هركسی که يكى از ما (امامان) را زيارت كند، همچون كسى است كه سيدالشهدا(ع) را زيارت كرده است.»


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌ها این است که کسانی که در تهران و اطراف آن سکونت دارند، به زیارت عبدالعظیم حسنی مشرف شوند چرا که امام هادى(ع) فرمودند: «أما إنَّكَ لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظيم عِندَكمُ لَكُنتَ كَمَن زارَ الحُسَينَ(ع)؛ اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت كنى، چنان است كه گويى امام حسين(ع) را زيارت كرده‌اى.»

مدرسی افزود: در روایت دیگری آمده است، اگر نمی‌توانید حتی به زیارت قبور اهل بیت عصمت و طهارت مشرف شوید، امام موسی کاظم(ع) راهکار سومی را ارائه می‌دهند و فرمودند: «مَن لَم یَستَطع اَن یَصلنا، فَلیَصِل فُقَراء شیعَتِنا. وَ مَن لَم یَستَطع اَن یَزوُر قُبوُرنا، فَلیَزُر قَبور صُلَحاءِ اِخوَانِنا. کسی که (دوست دارد از نزدیک ما را ببیند، ولی) نمی‌تواند با ما دیدار کند، باید به دیدار فقرای شیعه برود، (که دیدار با شیعیان فقیر، دیدار با ما است). و هر که (دوست دارد، بر مزار ما حاضر شود ولی) نمی‌تواند قبور ما را زیارت کند، باید به زیارت قبور برادران صالح ما (شهدا و صالحین) برود.»

این استاد حوزه علمیه گفت:‌ بنابراین جاماندگان اربعین می‌توانند در روز اربعین، به زیارت قبور امامزادگان، علما و شهدا مشرف شوند. همچنین در روایات آمده است، اگر کسی می‌خواهد ثواب زیارت معصومان(ع) بویژه زیارت سیدالشهدا(ع) را به دست آورد، به استقبال زائر امام حسین(ع) برود.

وی بر قرائت زیارت سیدالشهدا(ع) همزمان با صبح روز اربعین تأکید کرد و افزود: افرادی زیادی برای پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند که می‌توان زیارت نیابتی از جانب ما انجام دهند و نیابت در سفر زیارتی هم برای ما ممکن است و لذا می‌توانیم با افرادی که مشرف می‌شوند، عهد ببندیم دقایقی از جانب ما پیاده‌روی و سلام دهند.

انتهای پیام
captcha