ولادت زهرا(س) جریانی منحصر به‌فرد در تاریخ زندگی بشر است
کد خبر: 4190593
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

ولادت زهرا(س) جریانی منحصر به‌فرد در تاریخ زندگی بشر است

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه ولادت حضرت زهرا(ع) یکی از جریانات استثنایی و منحصر به فرد در تاریخ زندگی بشر است گفت: صدیقه اطهر به عنوان یک انسان کامل، همانند انبیا و ائمه معصومین الگوی مردان و زنان عالم است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، هشتم دی ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه در آستانه ایام‌الله نهم دی و روز بصیرت قرار داریم گفت: انبیای الهی برای تحقق حق و محو باطل در جامعه روی سه مطلب بسیار تأکید داشتند و آن اینکه مردم حق را از باطل بشناسند، حق را انتخاب کنند و باطل را رها سازند و همچنین راه حق را با قدرت تا پایان زندگی ادامه دهند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم بودند و هستند که در این سه مطلب بیراهه رفته و می‌روند. یا قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند، و یا در انتخاب دچار اشتباه می‌شوند، و یا در ادامه دادن راه حق باز می‌مانند. آن چیزی که می‌تواند انسان را در تحقق این امر کمک کند، بصیرت است. امیر مؤمنان علی(ع) برای انسان‌های بابصیرت هفت شاخص بیان کرد و فرمود: «مَنْ سَمِعَ فَتَفَكَّرَ» هر چه بشنود درباره آن فکر می‌کند، «وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ» و به هر چیزی با دقت نگاه می‌کند و بینا می‌شود. «وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ» از تاریخ و سرنوشت دیگران عبرت می‌گیرد. «ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً وَاضِحاّ» راه روشن و صاف انتخاب می‌کند. «يَتَجَنَّبُ فِيهِ الصَّرْعَةَ فِي الْمَهَاوِي» مواظب است در چاه معصیت، هوی و هوس، چاه دنیا نیفتد. «وَ الضَّلَالَ فِي الْمَغَاوِي» شبهات باعث گمراهی او نمی‌شود و «وَ لَا يُعِينُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاةَ، بِتَعَسُّفٍ فِي حَقٍّ، أَوْ تَحْرِيفٍ فِي نُطْقٍ، أَوْ تَخَوُّفٍ مِنْ صِدْقٍ» گمراهان را از طريق سازشکارى در حق، يا تحريف در سخن يا ترس از راستگويى بر خود مسلّط نمی‌سازد. بنابراین روز بصیرت یعنی ما خود را با این شاخص‌های هفتگانه تطبیق دهیم و بسنجیم.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به میلاد با سعادت حضرت صدیقه اطهر زهرای مرضیه(س) بیان کرد: ولادت حضرت زهرا یکی از جریانات استثنایی و منحصر به فرد در تاریخ زندگی بشر است. زیرا هنگامی که اراده حق تعالی بر این قرار گرفت که دنیا را به نور زهرای اطهر منور سازد، به پیامبر اسلام و حضرت خدیجه دستور می‌دهد، معتکف شوند و به دور از مردم به عبادت خدا بپردازند. و آنگاه که فاطمه به او عنایت فرمود: دستور به شکرگزاری آن هم به یک شیوه خاص کرد: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ».

دهقان‌نیری اضافه کرد: سالروز ولادت چنین شخصیتی به نام روز زن نامیدند. یعنی زن مسلمان باید در مسائل خاص مربوط به زنان، نظیر خانه‌داری، همسرداری، تربیت فرزند و امثال آن از زهرای مرضیه الگو بگیرند، و گرنه صدیقه اطهر به عنوان یک انسان کامل، همانند انبیا و ائمه معصومین الگوی مردان و زنان عالم است.

انتهای پیام
captcha