کد خبر: 4324903
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۶

هشتمین دوره طرح «داناب» در یزد به‌کار خود پایان داد

هشتمین دوره طرح ملی «داناب» و «سواد آبی» با حضور جمعی از مسئولان و معرفی برگزیدگان در یزد به‌کار خود پایان داد و از پوستر نهمین دوره رونمایی شد.

هشتمین دوره طرح «داناب» در یزد به‌کار خود پایان دادبه گزارش ایکنا از یزد، هشتمین دوره طرح ملی «داناب» و «سواد آبی»، سوم دی‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و معرفی برگزیدگان در یزد به‌کار خود پایان داد و از پوستر نهمین دوره رونمایی شد.
 
علی دهقان بهاءآبادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در این آیین با تأکید بر جایگاه راهبردی آب به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین منابع طبیعی کشور اظهار گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف بهینه آب باید از سنین کودکی و نوجوانی آغاز شود و نظام تعلیم و تربیت نقش محوری در نهادینه‌سازی این فرهنگ در جامعه بر عهده دارد.
 
وی با اشاره به شرایط اقلیمی استان یزد و محدودیت منابع آبی، صرفه‌جویی و مدیریت صحیح مصرف آب را ضرورتی انکارناپذیر دانست و افزود: آموزش دانش‌آموزان در زمینه سواد آبی، زمینه‌ساز تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر، آگاه و دغدغه‌مند نسبت به حفظ منابع آب برای آینده کشور خواهد بود.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد اجرای طرح‌هایی همچون «داناب و سواد آبی» را گامی مؤثر در ارتقای آگاهی عمومی، اصلاح الگوی مصرف و حفاظت از منابع آبی عنوان و بر تداوم و تقویت این برنامه‌ها در مدارس استان تأکید کرد.
 
محمدرضا دهقانی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این مراسم گفت: یزد از دیرباز استانی با فقر شدید منابع آبی و بارش‌های اندک بوده است ولی با این حال، پدران و نیاکان ما توانسته‌اند از طریق سازگاری با این اقلیم سخت، حیات خود و دیگران را در این سرزمین رقم بزنند. امروز نیز باید با بهره‌گیری از همان تجربیات و سبک زندگی برای تداوم حیات استان تلاش کنیم.
 
دهقانی با اشاره به اهداف اجرای طرح‌های داناب و سواد آبی گفت: این طرح‌ها بستری فراهم کرده تا با افزایش آگاهی و دانایی، راهکارهای ساده و عملی کاهش مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و مصارف شرب و بهداشتی شناسایی و ترویج شود.
 
وی نقش دانش‌آموزان را در انتقال پیام صرفه‌جویی به خانواده‌ها را بسیار اثرگذار دانست و گفت: هر دانش‌آموز می‌تواند سفیر آب در خانواده، مدرسه و جامعه باشد و با گفت‌وگو و آموزش، تغییرات مثبت و ماندگاری ایجاد کند.
 
محمد راسترو، معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای یزد در این مراسم با اشاره به حضور بیش از 90هزار دانش‌آموز در این دو طرح مهم گفت: دانش آموزان نمایندگان آگاه جامعه یزد هستند و امروزه جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفت‌وگوی علمی و قابل فهم درباره آب است.
 
وی به دو نوع کم آبی فیزیکی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: کم‌آبی فیزیکی همان کاهش واقعی منابع آب است که امروز در خشک‌شدن باغ‌ها و افت منابع زیرزمینی در استان‌هایی مانند یزد و کرمان مشاهده می‌شود. همچنین کم‌آبی اقتصادی به معنای کمبود آب باکیفیت و قابل استفاده است که ریشه در مدیریت نادرست مصرف دارد.
 
معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه افزایش راندمان مصرف آب، بدون تفاوت در نوع شغل یا فعالیت، یک ضرورت همگانی است، تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خانگی، مانند خرج‌کردن بی‌حساب سرمایه‌ای است که به‌سختی به دست آمده است.
 
وی با خطاب قرار دادن دانش‌آموزان طرح ملی داناب بیان کرد: مسئولیت مهمی بر عهده شماست تا پیام درست مدیریت مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت را به خانواده‌ها، بستگان، مدارس و محافل اجتماعی منتقل کنید.
 
معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر نقش نخبگان در آینده کشور گفت: آینده مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشور، به آگاهی و مسئولیت‌پذیری شما دانش آموزان وابسته است.
 
یادآور می‌شود در پایان این مراسم، ضمن جمع‌بندی فعالیت‌های انجام‌شده در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴، آغاز رسمی سال تحصیلی جدید طرح «داناب و سواد آبی» برای سال ۱۴۰۴–۱۴۰۵ اعلام شد.
 
انتهای پیام
خبرنگار:
اعظم سادات میرجلیلی
captcha